معاون وزیر صمت اعلام كرد؛ كاهش قیمت سیمان در ایام آینده

معاون وزیر صمت اعلام كرد؛ كاهش قیمت سیمان در ایام آینده

معاون وزیر صمت اعلام كرد؛ كاهش قیمت سیمان در ایام آینده

مدل کودک: معاون معدنی وزارت صمت از کاهش محسوس قیمت سیمان با افزایش تولید در ایام آینده اطلاع داد.

به گزارش مدل کودک به نقل از صداوسیما، اسدالله کشاورز امروز در برنامه چاپ اول شبکه خبر اظهار داشت: در هماهنگی با وزارت نیرو برق صنعت سیمان در ایام آینده تأمین می شود که به تبع آن با افزایش تولید، کاهش محسوس قیمت سیمان امکان پذیر خواهد بود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: با قول هایی که مسؤلان وزارت نیرو داده اند برق صنایع و بخصوص صنعت سیمان از روز پنجشنبه قابل تأمین است و تولید به شرایط طبیعی خود بازخواهد گشت.
وی با اشاره به اینکه علت افزایش قیمت سیمان در ایام اخیر، قطعی برق و کاهش تولید بود اظهار داشت: در حضور وزیر نیرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این رویه اعتراض کردیم چون که با قطعی برق صنایع از نیمه ی تیرماه، کمبود سیمان هم در بازار به وجود آمد.
کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سیمان در کمبود این محصول نقش داشته است یا خیر؟ اضافه کرد: صادرات سیمان نداریم بلکه آنچه صادر می شود کلینکر یا همان ماده اولیه سیمان است که حجم آن هم قدری نیستی که در بازار تاثیر داشته باشد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: سامانه ثبت و صدور پهنه های معدنی یا همان کاداستر معدن در برنامه ۱۰۰ روزه دولت یازدهم به ما تکلیف و در سال ۹۲ این سامانه به صورت آزمایشی اجرا شد سپس در انتهای سال ۹۳ به صورت سراسری در کل کشور به اجرا در آمد.
کشاورز اضافه کرد: الان هفت سال است که این سامانه با قدرت کار می کند و هیچ گونه دخالت انسانی در ترسیم محدوده ها وجود ندارد و هر کسی که دارای صلاحیت فنی و مالی مناسب باشد می تواند از منزل یا هر جای دیگر وارد سامانه شده و منطقه مورد نظر را ثبت و فرایند آنرا طی نماید.
وی افزود: الان ۱۱ هزار و ۲۵۰ پروانه بهره برداری داریم که از این میزان ۶ هزار و ۸۶۵ فقره پروانه فعال و ۲۶۵ فقره پروانه درحال تجهیز است، اما بقیه که حدود ۴ هزار فقره می شود یا به صورت فصلی و یا بنا به شرایط بازار تعطیل و هم اکنون غیر فعال می باشند.
کشاورز اظهار داشت: اکتشاف توسط بخش خصوصی و دولتی در حال انجام می باشد بخش خصوصی از منزل یا محل کار می تواند با ورود به سامانه کاداستر معدن، محدوده مدنظر را ثبت کرده و در ادامه مراحل کار اکتشافی را انجام دهد و در نهایت به پروانه بهره برداری و معدن برساند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: بخش دیگر که تکلیف دولت می باشد بر مبنای ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی قانون معادن مطالعات کلان اکتشافی با تعریف پهنه های اکتشافی در محدوده های بزرگ تر از هزار کیلومتر است که توسط بخش خصوصی توانمند و یا بخش دولتی زیرمجموعه وزارت خانه مانند ایمیدرو و سازمان زمین شناسی، این مطالعات اکتشافی انجام می شود.
کشاورز اضافه کرد: علاوه بر این وظایف حاکمیتی در حوزه اکتشاف داریم که در ارتباط با سازمان زمین شناسی است، این سازمان مرتبط درحال انجام عملیات شناسایی، پی جویی و تولید اطلاعات پایه است یعنی در عمل، اکتشاف ما هیچگاه متوقف نمی گردد.
ایران جزو بزرگترین صادرکنندگان فولاد
وی افزود: تحریم ها اگر برای ما بسیار ظالمانه و در مواردی تهدید بود، اما برای بخش معدن فرصتی شد که بیشتر معادن و واحدهای صنایعی ما فعال شدند بگونه ای که در ابتدای دهه ۹۰ وارد کننده فولاد، اما سال قبل با شش و نیم میلیون تن صادرات، صادر کننده فولاد بودیم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: با مجوز برداشت هایی که برای اجرای طرح های عمرانی و دولتی صادر کردیم حدود شش میلیون تن استخراج از معادن داشتیم در صورتیکه این میزان تولید در ابتدای دهه ۹۰ کمتر از ۳۰۰ میلیون تن بود این یعنی رشد حوزه معدن در این ۱۰ سال بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده است.
کشاورز اضافه کرد: برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده که الان با محقق شدن حدود ۳۰ میلیون تن آن، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معدن و در بعضی موارد مانند مس و گچ در رتبه های تک رقمی و در حوزه فولاد جزو صادرکننده بزرگ دنیا هستیم که اگر تحریم ها نبود چه بسا وضع می توانست بهتر از این باشد.
وی با اشاره به اینکه عوارض وضع شده در حوزه معدن برای پشتیبانی از تولید داخل است اظهار داشت: با وضع این عوارض به نتایج مثبتی در پشتیبانی از تولید داخل رسیده ایم ضمن این که الان سرمایه گذاران خارجی از کشورهای حوزه سی. آی. اس، چین، ایتالیا و کشورهای منطقه در حوزه های معدنی ایران همچون طلا و مس فعال می باشند و با شرکت هایی که در چارچوب قانون تجارت در کشور ثبت کردند فعالیت می نمایند با اینکه وجود موانع بانکی در جابجایی پول به دلیل تحریم ها مشکلاتی برای آنها به وجود آورده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: در ابتدای امضای برجام سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن به ایران رجوع کردند و تفاهمنامه های خوبی هم به امضا رسید، اما در ادامه کار به دلیل شرایط تحریمی امکان این که فعال شوند میسر نشد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~