دبیر انجمن سیمان مطرح كرد؛ تأمین انرژی پایدار، شرط لازم تولید سیمان اجرای نهضت ملی مسکن

دبیر انجمن سیمان مطرح كرد؛ تأمین انرژی پایدار، شرط لازم تولید سیمان اجرای نهضت ملی مسکن

دبیر انجمن سیمان مطرح كرد؛ تأمین انرژی پایدار، شرط لازم تولید سیمان اجرای نهضت ملی مسکن

به گزارش مدل کودک دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: با وجود توانایی کارخانجات داخلی تولید سیمان، تأمین انرژی پایدار شرط لازم برای تحقق تولید این کالا جهت اجرای نهضت ملی مسکن به حساب می آید.

به گزارش مدل کودک به نقل از بازار سرمایه، دبیر انجمن سیمان با بیان این مطلب اظهار داشت: مبحث تأمین انرژی پایدار و معضلات پیش روی آن، اتفاق تازه ای نیست. در این خصوص ضروریست وزارت خانه های نیرو و نفت راهی برای جبران کمبودهای موجود بیاندیشند.
عبدالرضا شیخان اضافه کرد: اگر نتوانیم تولید کافی داشته باشیم، شاید صنعت سیمان نتواند به حیات خود ادامه دهد؛ چونکه در این شرایط آنقدر هزینه ها افزوده شده که در بعضی موارد امکان دارد تولید کارخانجات متوقف شود و یا ناچار به تعدیل نیرو شوند. براین اساس، احتیاج به سرمایه گذاری در این صنعت همواره وجود دارد.
توان تولید ۸۰ میلیون تن سیمان داریم
این کارشناس صنعت سیمان بیان نمود: هم اکنون حدود ۷۷ کارخانه سیمان در نقاط مختلف کشور وجود دارند که از این میزان حدود ۶۴ کارخانه فعال می باشند. به صورت تقریبی توان تولید کارخانه های سیمان کشور حدود ۸۰ میلیون تن در سال است. با عنایت به شرایطی که در سالهای اخیر شاهد بودیم، ازجمله تحریم ها و تغییرات نرخ ارز، خیلی از کارخانه های تولید کننده سیمان برای تأمین قطعات یدکی خود گرفتار مشکلات مختلفی همچون کمبود نقدینگی هستند.
توان تولید، ۷۵ درصدِ ظرفیت است
وی خاطرنشان کرد: با همه مشکلات موجود صنعت سیمان می تواند ۷۵ درصد از ظرفیت خویش را به تولید اختصاص بدهد، یعنی از ۸۵ میلیون تن ظرفیت حدود ۶۷ میلیون تن توان تولید دارد؛ اما شرط لازم برای تولید این میزان سیمان، وجود انرژی پایدار برای کارخانه هاست. یعنی اگر برق و سوخت قطع نشود و کارخانه ها بتوانند به صورت مداوم روی آن حساب کرده و برای تولید خود برنامه ریزی کنند، توان تولید مطلوبی خواهند داشت.
تولید ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیمان طی دو ماه گذشته
شیخان تولید سیمان طی دو ماه گذشته را حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دانست و اضافه کرد: با عنایت به شرایط کشور، بیشترین نیاز سیمان کشور در سال ۹۹ برای مصارف داخلی حدود ۶۳ میلیون تن بوده که تأمین شد و هم اکنون امکان تولید تا ۷۰ میلیون تن هم وجود دارد.
نهضت ملی مسکن و مبحث تأمین مصالح
دبیر انجمن سیمان اظهار نمود: قطعا میتوان سیمان مورد نیاز برای اجرای این طرح را با عنایت به زمان بندی واحدهای تولیدی تأمین کرد. در نظر داشته باشید که پراکندگی کارخانه های سیمان در سطح کشور زیاد است، این خصوصیت می تواند هزینه حمل و نقل در نتیجه قیمت نهایی را برای تولید مسکن کم کند.
۲۰۰ کیلوگرم سیمان نیاز تولید هر متر مربع مسکن
وی توضیح داد: برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی حدود ۲۰۰ کیلو گرم سیمان نیاز است که باید به تدریج و در مراحل مختلف ساخت مسکن تأمین شود. این توانمندی در کشور وجود دارد تا نیاز سیمان پروژه های نهضت ملی مسکن از راه بورس کالا و قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود تأمین و در اختیار سازندگان قرار گیرد.
شیخان اضافه کرد: هم اکنون صادرات سیمان به علت افزایش هزینه های حمل و نقل به شدت محدود شده و براین اساس قدرت رقابت در کشورهای هدف تقریباً از دست رفته است. در نظر داشته باشید که حدود ۱۰ درصد از تولید سیمان امکان صادرات دارد.
راه اندازی رینگ صادراتی بورس کالا، اقدامی لازم
وی عرضه سیمان در بورس کالا را اقدامی مثبت دانست و اظهار داشت: این اقدام سبب شده تا میزان دلالی در این خصوص کاهش پیدا کند. حالا سهامداران خرد هم می توانند با کد سجام خود بین ۱۰ تا ۱۰۰ تن از بورس کالا سیمان بخرند.
این کارشناس صنعت سیمان تصریح کرد: صنعت سیمان ۸۸ سال در کشور قدمت دارد. تا پیش از مرداد ۱۴۰۰ معاملات این کالا به صورت سنتی انجام می شد اما با ورود این محصول به بورس کالا، خیلی از مشکلات در مورد معاملات این محصول، برطرف شد.
شیخان اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با وزارت صمت به توافق برسیم تا از تمرکز بیش از اندازه در صنعت سیمان و تدوین مقررات پیچیده برای بورس کالا در مورد این کالا کاسته شود؛ چونکه از این طریق ما بعنوان تنها تشکل صنعت سیمان می توانیم با برنامه ریزی دقیق تر و عرضه راهکارهای متناسب، مسیر را برای بقای تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان سیمان هموار نماییم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~