دسترسی پژوهشگران به منابع و بازیابی هوشمند منابع دستاورد تعامل کتابخانه ملی با دانش بنیان ها

دسترسی پژوهشگران به منابع و بازیابی هوشمند منابع دستاورد تعامل کتابخانه ملی با دانش بنیان ها

دسترسی پژوهشگران به منابع و بازیابی هوشمند منابع دستاورد تعامل کتابخانه ملی با دانش بنیان ها

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که علاوه بر راه اندازی مرکز نوآوری اهتمام کرده چالش های خودرا با کمک شرکت های دانش بنیان رفع کند، با برگزاری رویدادهایی توانست راهکارهای فناورانه برای خدمات نوین خودرا پذیرش کند.
مظفر پاسدار شیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و سرپرست معاونت دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با ایسنا، گفت: از وظایفی که طبق اساسنامه برعهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی گذاشته شده است، گردآوری کتب منتشره، نشریات، اسناد، مقالات، پایان نامه ها و منابع غیر کتابداری مانند عکس و پوستر است؛ بدین جهت ما بعد از بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که با اصلاح رویکردها و فرآیندهای مرسوم می توانیم بهبودهایی در انجام وظیفه گردآوری منابع ایجاد نماییم.
وی با اعلان اینکه اگر بخواهیم نگاه بلندمدت تری داشته و نتایج درخشان تری داشته باشیم، این اقدام کافی نیست و نیازمند تحول دیجیتال هستیم، اظهار نمود: تحول دیجیتال به دغدغه های زیادی چون سهولت دسترسی پژوهشگران، عدالت دسترسی در سراسر ایران و جست وجوی دقیق و بازیابی هوشمند منابع پاسخ خواهد داد، بر این اساس سعی کردیم خدمات دیجیتال را مبتنی بر علم داده، هوش مصنوعی و بلاکچین توسعه دهیم و برای نیل به این هدف، اقدامات و برنامه های مختلفی را اجرائی کردیم.
پاسدار اصلاح فرآیندهای سنتی، بدون تکنولوژی های جدید را امکان پذیر ندانست و افزود: بازوی اجرائی ما برای به کارگیری این فناوری ها و همکاری با شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، مراکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور است که در توجه ما بر شرکت های دانش بنیان بوده است، ولی حالا به این نتیجه رسیدیم که سازمان اسناد و کتابخانه ملی بعنوان بزرگترین گنجینه خط و زبان فارسی، می تواند زمینه را برای حضور فعالان به این عرصه فراهم آورد.
سرپرست معاونت دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلان اینکه این تعامل حالا دو طرفه شد و ما خودرا در مقابل کسب وکارها به ویژه داده محور موظف به خدمت رسانی دیدیم، تصریح کرد: در این راستا مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور در ساختمان اولین آرشیو ملی در خیابان نوآفرین با حمایت وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد و در این مرکز تلاش می شود تا با بخش خصوصی موازی کاری نکنیم و آنجا که بخش خصوصی فعال است، دعوت به همکاری نماییم.
وی فضای کار اشتراکی، شتابدهنده داده محور، آکادمی لیبتک و مرکز رویداد را از بخش های این مرکز نوآوری عنوان نمود و اظهار داشت: کوشیدیم ذیل مرکز نوآوری و توسعه کسب وکارهای داده محور، برند لیبتک به مفهوم فناوری های کتابخانه ای را برجسته نماییم. دراین عرصه برای رفع چالش های این سازمان سه رویداد برگزار کردیم.
پاسدار، رویداد ویتا (لیبتک ۱) در سال ۹۸ بعنوان رویداد اول و همچون رویدادهای برگزار شده دانست که خروجی آن سامانه “سندجو” است که طی آن برای رفع چالش جستجو پذیر کردن میراث مستند، راهکارهای فناورانه (مبتنی بر پردازش تصویر) ارائه و پیاده سازی شده است.
پردازش پایان نامه و مقاله
وی با اعلان اینکه برای پروژه بزرگ پردازش خودکار سه گام برداشته ایم، توضیح داد: “پردازش پایان نامه و مقاله و پردازش توصیفی کتاب”، “تشخیص موضوع در زمینه تعیین رده بندی” و “تعیین برچسب موضوع” همچون این اقدامات است؛ بدین جهت در رویداد لیبتک ۲ داده های تگ خورده توسط متخصصین سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در اختیار مخاطبین قرار دادیم و در این رویداد تیم برگزیده برگزیده شد و در نهایت وارد عقد قرارداد با آنها شدیم و امیدواریم که خروجی این قرارداد تبدیل به یک سامانه دستیار لیست نویس شود.
بگفته این فعال حوزه کتابخانه دیجیتال، سامانه دستیار لیست نویس این کمک را می کند که وقتی متن کتاب به اختیار سامانه داده می شود، رده بندی کتاب را پیشنهاد دهد.
پاسدار اشاره کرد: در زمینه تشخیص موضوع نیز از شهریور امسال رویداد لیبتک ۳ شروع شده است و امیدواریم یک سامانه با دقت مناسب برای پیشنهاد برچسب موضوع به متن کتاب را در آخر این رویداد داشته باشیم.
نتیجه تعامل سازمان اسناد و کتابخانه ملی
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و سرپرست معاونت دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز امیدواری از این که با ادامه این تعامل دقت سامانه ارتقا پیدا کند و سامانه با نظارت لیست نویس بتواند لیست نویسی کتاب را انجام دهد، اظهار داشت: هم اکنون در مورد پایان نامه و مقاله موفق عمل کردیم. کتاب به سبب پیچیدگی های آن به خصوص برای الصاق برچسب موضوعی تا کنون بطور کامل میسر نشده، اما ما در تلاش هستیم و بعد از تکمیل این پروژه، کمک شایانی به بهبود جست وجو و لیست نویسی خواهد شد.
وی افزود: این اقدامات و بکارگیری هوش مصنوعی با این مختصات در کتابخانه های جهان هم چندان مسبوق به سابقه نیست و تجربه جدیدی است. یک مثال برای شما می زنم. ما در نشست امسال ایکا (شورای جهانی آرشیو) تجربه سندجو را ارائه می دهیم و موازی با آن از کشور فنلاند و از کشور کره جنوبی تجربه خودشان برای لیست نویسی خودکار را ارائه می دهند. پس از سال ها کتابخانه ملی در عرصه تکنولوژی می تواند پا به پای کشورهای توسعه یافته و پیشرو حرکت نماید.
پاسدار اشاره کرد: در گفتمان سازی حوزه لیبتک مقاله ای را در ایفلا (فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری) منتشر نموده ایم. تلاشمان این است که علاوه بر اطلاع رسانی در داخل کشور بتوانیم پرچم ایران را در سمینارها و کنفرانس های بین المللی هم بالا ببریم.
وی افزود: اتفاق دیگر در زمینه تحول دیجیتال آنست که بتوانیم به کسب وکارهای داده محور سرویس دهی داده های کلان داشته باشیم. درگام نخست توانستیم سرویس دهی داده های کلان را برای کسب وکارهای داده محوری که در زمینه کتاب فعال می باشند، در ارائه وب سرویس بانک کتاب شناسی داشته باشیم. همین طور ما یک گنجینه بانک مستندات مانند مستندات نام، مستندات جغرافیا و… داریم که آنها را هم با بستر وب سرویس آماده ارائه به مخاطبین کردیم، یعنی توانستیم گنجینه سالیان گذشته کتابخانه ملی که در یک گوشه کتابخانه محبوس شده بود، به جریان بیندازیم و در اختیارمخاطب قرار دهیم.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~