اولین جایزه بین المللی حکیم نظامی

اولین جایزه بین المللی حکیم نظامی

اولین جایزه بین المللی حکیم نظامی

مدل کودک: اولین جایزه بین المللی «حکیم نظامی» با تمرکز بر اهمیت و تاثیر این شاعر و حکیم بزرگ بر زبان، فرهنگ، هنر و ادبیات فارسی انجام می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اولین جایزه بین المللی «حکیم نظامی» در روز دوشنبه (۲۵ بهمن ماه) با حضور اکثریت اعضای این شورا از جمله: حجت الله ایوبی(دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران)، علی نصیریان(بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان)، محمدرضا اصلانی(شاعر، سینماگر و هنرپژوه)، بهروز غریب پور(نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما، استاد نمایش عروسکی)، محمدباقر آقامیری(نگارگر و رییس انجمن نگارگری ایران)، ژاله آموزگار(پژوهشگر فرهنگ و زبان های باستانی و استاد دانشگاه)، محمد حیدری(خوشنویس و دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران)، عبدالمهدی مستکین(مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو-ایران و دبیر اولین جایزه بین المللی حکیم نظامی)، علیرضا قزوه(رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما) احمد محیط طباطبایی(مدیر ایکوم کمیسیون ملی یونسکو-ایران) و یونس شکرخواه(مشاور عالی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران) انجام شد.،
در ابتدای این جلسه، حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، ضمن اشاره به فعالیت این نهاد در زمینه فرهنگ و هنر بیان کرد: حکیم نظامی بواسطه غفلتی که از طرف همه ما، متولیان فرهنگ صورت گرفته، جلوه های عظمت او کمتر در بین نسل جوان ما شناخته شده و این مسئله موجب بروز برخی تحرکات شده است. امسال کتاب هایی مختلفی از آثار نظامی در عرصه بین المللی ترجمه شده است که در هیچ یک اشاره ای به خاستگاه هویتی و زبانی و فرهنگی حکیم نظامی نشده است.
ایوبی با اشاره به آثار حکیم نظامی، اظهار داشت که کمیسیون ملی یونسکو-ایران می خواهد که در برنامه های پیش رو، به این چهره فرهنگی بیشتر توجه کند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران همین طور اظهار داشت: ۲۱ اسفندماه، روز حکیم نظامی در ایران است و برمبنای اسناد فراوان، خاستگاه نیاکانی حکیم نظامی در شهر تفرش و روستای طاد است. روز ۱۹ اسفندماه برنامه ای در موزه ملی در تهران و بعد از آن برنامه ای در تفرش انجام می شود. کمیسیون ملی یونسکو-ایران در نظر دارد از امسال جایزه ای به نام «حکیم نظامی» به چهره های برگزیده فرهنگ و هنر در زمینه های مختلف اعطا کند. این جایزه در بخش بین الملل نیز اهدا خواهد شد.

در ادامه این جلسه عبدالمهدی مستکین، دبیر نخستین جایزه بزرگ حکیم نظامی، جایگاه ممتاز و برجسته حکیم نظامی را از ارکان اصلی زبان و ادب پارسی دانست و اشاره کرد: با هدف ارج نهادن به خدمات گسترده این شخصیت بزرگ ایرانی که از ۸۰۰ سال پیش الهام بخش خیلی از آثار ادبی، نمایشی و هنری در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی بوده است، برنامه های مفصل و مدونی را بطور مستمر و سالیانه در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو-ایران قرار داده ایم.
مستکین همین طور خاصیت های شعری و ادبی، اخلاقی، حکمی، توحیدی، خلاقیت ها و نوآوری های حکیم نظامی را سبب اینکه کشورهای مختلف منطقه به هر شکل ممکن هویت خودرا به نظامی پیوند بخشند عنوان نمود و افزود: از ین جهت، ظرفیت درخشان فرهنگی و عظیم حکیم نظامی با محوریت ایران زمین که خاستگاه نیاکانی و فکری و هویتی اوست، به نیکی می تواند ملت های همجوار را با سرچشمه های ماندگار فرهنگ ایرانی اسلامی پیوند بخشد و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در زمینه فرهنگ و تمدن جهانی ژرفا بخشد.
علی نصیریان، پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما نیز این جایزه را اقدامی بسیار شایسته دانست و اظهار داشت: بزرگان این مملکت، هویت ما هستند و ما باید با تمام وجود از این گنجینه های درخشان پاسداری نماییم و در ترویج اندیشه های شان بیش از پیش کوشا باشیم.

در ادامه نیز بهروز غریب پور، کارگردان تئاتر با انتقاد از عملکرد کشور در عرصه پاسداری از ظرفیت عظیم مشاهیر ایرانی در عرصه منطقه ای و جهانی بیان کرد: ۱۰ سال پیش پیشنهاد اپرای باشکوه حکیم نظامی را ارائه دادم که با بی مهری و بی توجهی روبه رو شد، امروز که شاهد رفتار سرقت گونه ادبی برخی کشورها هستیم، طبیعی است که این اتفاقات رقم بخورد.
او نیز راه اندازی جایزه «حکیم نظامی» را همراه با تاثیر به سزایی در بازگشت به سرچشمه های اصیل فرهنگ و هویت ایرانی دانست و اظهار داشت: نظامی یک اسطوره ملی است. نباید در این عرصه انفعالی عمل کرد.
همین طور سیداحمد محیط طباطبایی مدیر ایکوم کمیسیون ملی یونسکو-ایران تصریح کرد: باید در نظر داشت که مرزهای ایران ذاتی است و نه قراردادی. مانند مرزهای اروپا، آفریقا و دیگر نقاط، خط کش نگذاشته اند. زاگرس، قفقاز، دریای مازندران، هندوکش، عمان، خلیج فارس و… نشان دهنده یک ظرف هستند که گروههای فرهنگی مختلف طی هزاران سال با هم زیسته اند و در نهایت یک فرهنگ مشترک و تاریخی به نام ایران را پدید آورده اند. هیچ کشور دیگری دارای این خاصیت نیست و شاید چین تا حدودی شبیه باشد.
او اضافه کرد: تمام زبان های دنیا برمبنای حاکمیت سیاسی گسترس پیدا می کنند اما زبان فارسی دری به شکل اختیاری زبان مشترک شد. قبایل و گروه ها اختیار می کنند که با فارسی دری با هم صحبت کنند. یونسکو نهادی فراقومی و نماد میراث بشری است.

در ادامه جلسه، محمدرضا اصلانی سینماگر و شاعر نیز بیان کرد: نظامی، بزرگ ترین رمان نویس بزرگ ایران و از یک منظر جهان است و ما او را به این عنوان نمی شناسیم. او بنیان گذار رمان تمثیلی، نمادین و سمبلیک است. ما او را فقط بعنوان یک شاعر معرفی کرده ایم. اگر ما این چهره ها را درست شناسایی نکنیم، نمی توانیم به درستی آنها را به جهان معرفی نماییم.

همین طور علیرضا قزوه شاعر و رییس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در این نشست اظهار داشت: استاد شفیعی کدکنی کاری درباره عطار می کرد که بعد شنیدم او ۷۰ عطار دروغین را پیدا کرده است. مطمئن باشید که نظامی های زیادی هم هستند. آنها می خواستند عطار ثانی و نظامی ثانی باشند. این ها دلیل بر قوت این شاعر است. عرس هایی می گرفتند که الان فقط عرس مولانا هست. چرا عرس نظامی را نمی گیریم؟ بیاییم از بزرگان زبان فارسی کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هند و… نیز دعوت نماییم.
در ادامه محمدباقر آقامیری، نگارگر و رییس انجمن نگارگری نیز که حدود ۲۰ اثر درباره نظامی دارد، بیان کرد: نظامی در عین اینکه شاعری بزرگ و موثر در ادبیات و رمان نویسی است، حکیم است. زبان ما، زبان موسیقی و بی نظیر است. شعر شاعران ما با شاعران دیگر دنیا فرق داد، چون آهنگین است. نظامی عظمتی دارد که سعدی و حافظ هم از او الهام می گیرند.

ژاله آموزگار، استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این نشست اظهار داشت: حکیم نظامی بهترین داستان سرای ادبیات ما است و ما باید با تمام وجود از مرزهای هویتی و زبانی ادبیات فارسی که حکیم نظامی از ارکان مسلم آنست، حفاظت و پاسداری نماییم.

محمد حیدری خوشنویس و دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران هم در این زمینه اظهار نمود: خوشنویسی و نگارگری همچون هنرهایی هستند که با نگارش و تصویرگری خدمات شایانی به شعر و ادبیات کرده اند. درباره حکیم نظامی نیز اثری معروف به خط شاه محمود نیشابوری داریم که صفحاتش به لحاظ فرم و فضا هم متفاوت می باشد. چهره های بزرگ خوشنویسی در طول تاریخ چند صد سال اخیر، بارها آثار حکیم نظامی را کتابت کرده اند که این بیان کننده اهمیت و جایگاه بی نظیر وی در ساختار زبان و ادبیات فارسی است.
از اعضای دیگر این شورا: محمد روشن، میرجلال الدین کزازی، علی اصغر دادبه، مهدی محبتی، کتایون مزداپور، مهدی ماحوزی و از کمیسیون ملی یونسکو: یونس شکرخواه، رسول صادقی و امیر روشن نیز در بررسی داوری جایزه های ملی و بین المللی همکاری و مشارکت دارند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~