در افتتاح هفته فرهنگی ایران در لبنان عنوان شد خصوصیت های مشترک فرهنگ ایران و لبنان

در افتتاح هفته فرهنگی ایران در لبنان عنوان شد خصوصیت های مشترک فرهنگ ایران و لبنان

در افتتاح هفته فرهنگی ایران در لبنان عنوان شد خصوصیت های مشترک فرهنگ ایران و لبنان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: چهره‏ های دلپذیر و منحصربه فرد دستاوردهای هنری و فرهنگی، برآمده از فرهنگ و تمدن ایران و لبنان بصورت های متفاوتی تجلی یافته و آن چنان گیرا و پرارزش اند که افراد با گرایش ها و سلیقه های متفاوت را نیز به خود جذب می کنند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه شب در مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در بیروت، با تشکر و قدردانی از میهمان نوازی و میزبانی لبنان، به خصوصیت های منحصربه فرد دو فرهنگ ایران و لبنان اشاره نمود و اظهار داشت: سه مؤلفه از ﻋﻨﺎﺻـﺮ و مؤلفه های اصلی و سازنده، هویت دو فرهنگ ایرانی و لبنانی را برجسته و متمایز می کند.
او حضور پررنگ و تأثیرگذار انگیزه های اخلاقی و معنوی در همه عرصه های فرهنگی و هنری ایران و لبنان را نخستین عنصر متمایزکننده فرهنگ دو کشور دانست و توضیح داد: انگیزه های معنوی در همه رویدادهای فرهنگی و هنری دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار می باشد. هنر همواره از مؤثرترین و بهترین ابزارها در جهت نشر و گسترش تعالیم انسانی در دو کشور بوده است.
اسماعیلی الگو و مؤلفه های فرهنگی لبنان را ستود و تصریح کرد: لبنان با عنایت به اینکه دروازه ای ست که شرق را به اروپا متصل می کند، طی سالیان دراز پلی دائمی برای نشر و گسترش اندیشه معنوی شرق به اروپا بوده است.
وزیر ارشاد به حضور پرارزش هنرمندان توانمند ایرانی در لبنان برای اجرای برنامه های هنری مختلف در مناطق مختلف این کشور اشاره نمود و اظهار داشت: هنرمندان عزیز ایران با روحیه معنوی در این رویداد بزرگ فرهنگی شرکت کرده اند تا با آثار و هنرنمایی های خود، فرهنگ متکی بر معنویّت ایران زمین را به نمایش بگذارند.
او به دومین و سومین خصوصیت متمایزکننده دو فرهنگ ایرانی و لبنانی اشاره و افزود: تعامل مثبت و سازنده فرهنگ دو کشور، با دستاوردهای فرهنگ و تمدن بشری دیگر، خصوصیت مثبت آن هاست که به غنای فرهنگ دو کشورِ دارای سابقه کهن و درخشان افزوده است. مؤلفه سوم متمایزکننده دو تمدن ایرانی و لبنانی، شاخصه های تمدن ساز این دو فرهنگ است.
اسماعیلی با بیان اینکه تبادل فرهنگ ها و فرآیند وام گیری زمانی مثبت است که با عناصر و عامل های فرهنگ و هویت ملی در تضاد نباشد، بیان نمود: به علت اطمینان زیربنای فرهنگی، هر دو کشور هیچ وقت مصرف کننده صرف فرهنگ دیگران نبوده اند و دو کشور آگاهانه و نه با تقلید کورکورانه از عناصر مثبت فرهنگ های دیگر که با عناصر و عامل های فرهنگ و هویت ملی شان در تضاد نیست هم بهره برده اند.
او به نقش تعیین کننده هویت و فرهنگ در شکل گیری منافع و کنش ها اشاره نمود و اظهار داشت: هویت هر کشور به فرهنگ و هنر مردمانش گره خورده، چونکه فرهنگ و هنر عصاره تجربیات یک ملت و هم مبین درک و نوع شناخت این ملت از خود و حقیقت دنیای خارج است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان را فرصت مناسبی برای تحکیم روابط برادرانه و توسعه روابط فرهنگی با این کشور دانست.
اسماعیلی ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک تهران میزبان هفته فرهنگی لبنان باشد.
وزیر فرهنگ لبنان هم در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران و میهمانان ایرانی به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: این رویداد فرهنگی مهم، بهترین دلیل برای اثبات این حقیقت است که فرهنگ نقش مهمی در تسهیل گفت وگوی تمدن ها دارد و فرهنگ عالی ترین الگوی روابط میان ملت هاست.
محمد وسام المرتضی افزود: رویدادها و فعالیت ها در عرصه های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و… که ارتباط مستقیمی با منافع کشورها دارد گاهی نقاب منافع مادی بر تن می کنند، موضوعی که کشورها را خواه ناخواه به سمت تنش و یا جنگ می کشاند، اما فرهنگ ذاتاً انسان را به سمت ارج نهادن به ارزش های معنوی سوق می دهد و سبب تهذیب نفس و ارتقای روابط و ایجاد هم افزایی و صلح میان جوامع بشری می شود.
او افزود: بارزترین و غالب ترین خصوصیت گردهمایی های ایرانی – لبنانی، سابقه فرهنگی مبتنی بر پایبندی و احترام به ارزش هایی همچون حاکمیت، آزادی، مقاومت در مقابل ظلم و مقابله با تجاوزگری بوده و هست. همین خصوصیت ست که سبب می شود رویدادهای فرهنگی میان دو کشور به جریان یا گروه خاصی اختصاص نداشته باشد بلکه به صورت یکسان، متعلق به همه لبنانی ها و همه ایرانی ها، و همینطور برای همه مردم عرب بخصوص مردم مظلوم فلسطین است.
وزیر فرهنگ لبنان با بیان اینکه مساله فلسطین شاخصی وحدت بخش است، اظهار داشت: موضع گیری در برابر سیاست های رژیم اشغالگر و مخالفت با آن قبل از هر چیز یک موضع اخلاقی و پشتیبانی از فرهنگ حق و تعلق خاطر به آن است.
محمدالمرتضی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی لبنان از هفته فرهنگی لبنان اظهار داشت: مایل ایم روزهای فرهنگی فجر بسانِ سازی باشد برای نواختن پیوسته قطعه دوستیِ پایدار؛ سازی که ضرب آهنگ های جادویی آن با کوشش اندیشمندان، موسیقی دانان، استادان و فرهیختگان ایرانی و لبنانی از همه شاخه های علمی و فرهنگی نواخته و طنین انداز شود و این همان چیزی ست که ما، مردم و دولت های دو کشور باید به دنبال محقق کردن آن باشیم.
او اظهار نمود: بی گمان پل زبان و نردبان موسیقی و دریچه اندیشه بهترین ابزاری هستند که می توانند منطقه ما را به طلوع آزادی جدید رهنمون سازند و صلح واقعی، توسعه پایدار و رفاهی را که شایسته و سزاوار ملت هاست، محقق می کند.
عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان هم در ادامه این مراسم در سخنانی ضمن اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و لبنان اظهار داشت: تاریخچه مناسبات فرهنگی میان ایران و لبنان، پربار و غنی بوده است. ایران همچون نخستین کشورهایی بود که بعد از استقلال لبنان در سال ۱۹۴۳ میلای، چندین توافق نامه، همچون توافق نامه همکاری فرهنگی با این کشور را امضا کرد.
در ادامه این برنامه نوبت به اجرای گروه چهل نفره ارکستر بنیاد رودکی به رهبری «بردیا کیارس» و با حضور نوازندگانی از لبنان رسید.
ارکستر بنیاد رودکی در این مراسم پنج قطعه (ساز و آواز، خاک مهرآئین، خوشه چین، ای ایران ای مرز پرگهر، بی قراری بلقیس، و بهار دلکش را با ترجمه هم زمان با زیرنویس عربی بر روی پرده نمایش سالن) اجرا کرد. هنرنمایی این ارکستر در اجرا و هم خوانی زیبای قطعه های فارسی با استقبال و تشویق حاضران در سالن مواجه گردید.
در ادامه این برنامه، ارکستر بنیاد رودکی چند قطعه بی کلام را هم اجرا کرد.
بعد از آخر مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ایران، نمایشگاه فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی که به همین مناسبت، به لبنان اعزام شده اند هم افتتاح شد.
در این نمایشگاه چندین اثر از هنرهای برتر ایران همچون خوش نویسی، کاریکاتور، عکاسی، گلدوزی، میناکاری، معرق کاری، گلیم بافی و قالی بافی و… به معرض نمایش گذاشته شده است.
هفته فرهنگی ایران در لبنان به مدت یک هفته (از ۹ تا ۱۴ اسفند) و به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان، و انجمن هنری «رسالات» لبنان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می گردد.
هفته فرهنگی ایران برنامه هایی همچون برگزاری چند میزگرد و هم اندیشی در موضوعات علمی، هنری، و همینطور برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای ایرانی به همراه پخش فیلمهای ایرانی و شب موسیقی ایران و لبنان به صورت مشترک خواهد داشت و در مراکز مختلف فرهنگی لبنان برگزار می شود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~