ظرفیت افزایش صادرات فرش ایران به یک میلیارد دلار

ظرفیت افزایش صادرات فرش ایران به یک میلیارد دلار

ظرفیت افزایش صادرات فرش ایران به یک میلیارد دلار

برپایه آمارهای موجود نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات واقعی فرش ایران است اما آنچه که ثبت می شود کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه فرش تولیدی ما باید حاصل توجه به کیفیت، قیمت و صادرات محوری در تولید باشد، اظهار داشت: امروز میتوان از استارتاپ های موجود در دنیا برای معرفی محصول و شناخت ذائقه مشتریان بهره برد.
سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در همایش توسعه صادرات فرش ایران اظهار داشت: تولیدکنندگان فرش هنرمند هستند و می توانند تمدن ایرانی را به دنیا معرفی نماید. تولیدکنندگان این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و ارز آوری، فرهنگی ایرانی را ترویج می کنند. درخواست ما این است که به جایگاه واقعی خود در دنیا دست پیدا نماییم.
وی با اشاره به اینکه باید فرشی تولید نماییم که حاصل سه کلمه باشد، اظهار داشت: کیفیت بالا، قیمت ارزان و صادرات محور بودن همان سه کلمه هستند. گاهی مواقع اگر کاری به کار تولید نداشته باشیم تولید مسیر خویش را پیدا می کند. ما باید به سمتی حرکت نماییم که موانع تولید بردارد
حسینی کیا ضمن اشاره به این که باید گره ها را از روی دست و پای صنعت فرش برداریم، اظهار داشت: در زمان حاضر باید پرسید که سهم قاچاق در این عرصه چقدر است؟ برپایه آمارهای موجود نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صادرات واقعی است اما آنچه که ثبت می شود کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. نگاه دراز مدت صادرات فرش تا افق ۱۴۰۴ باید بیشتر از یک میلیارد دلار باشد. باید برپایه ذائقه مشتریان بازار صادراتی تولید انجام دهیم. امروز میتوان از استارتاپ های موجود در دنیا برای معرفی محصول و شناخت ذاعقه مشتریان بهره برد.
وی اضافه کرد: صنعت فرش می تواند بهشت سرمایه گذاری باشد اما نیاز دارد که اطلاع رسانی بهتری صورت گیرد. ضمن این که در بحث قانون گذاری اعلام آمادگی می نماییم. تولیدکنندگان در خط مقدم اقتصاد قرار دارند و در صنعت فرش بحث گسترش فرهنگ هم مطرح است. لازم است فعالان این حوزه برای توسعه جهانی خود کار تکی را کنار بگذارند و با یکدیگر کار کنند.
افسانه محرابی مدیر کل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت هم در این همایش اظهار داشت: از آغاز دهه پنجاه شمسی تولید فرش ماشینی در ایران شروع شد. در حاضر ۲۸ هزار شغل به صورت مستقیم در این حوزه بوجود آمده است.
به گفته وی، چالش های موجود در این عرصه جدی نیست و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات وجود دارد. در بحث کوچک بودن واحدها باید اظهار داشت که تکنولوژی آنها به روز است و تنها با تشکیل کنسرسیوم ها و رفع موانع صادرات میتوان این مشکل را حل کرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون فرش ایران به عراق، افغانستان، پاکستان و چین و… صادر می شود که امیدوار هستیم با توسعه صادرات کشورهای اروپایی هم در سبد صادرات فرش ابران قرارگیرند. برای افزایش صادرات پشتیبانی از تولید لازم است. همینطور بانک مرکزی هم باید در جهت مقابله به تحریم ها مساعدت داشته باشد.
محرابی اضافه کرد: تولیدکنندگان هم باید از ظرفیت های خود برای حضور در بازارهای هدف استفاده کنند. ما پیشنهاد همکاری در حوزه تأمین مواد اولیه و نوآوری را داریم. انتظار ما از همه دستگاه ها و نهادهای مربوط این است که در زمینه نقل و انتقال پول، شناخت بازارها و حمل و نقل همکاریهای لازم را داشته باشند.
منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~