گزارش مدل كودك؛ بیکاری همچنان معضل استان سمنان

گزارش مدل كودك؛ بیکاری همچنان معضل استان سمنان

گزارش مدل كودك؛ بیکاری همچنان معضل استان سمنان

مسؤلان استان سمنان از کوشش برای کاهش بیکاری خبر می دهند اما حقیقت های جامعه کماکان نشان داده است که جوانان بسیاری در این استان جویای کار هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها – محمد حسین عابدی: بیکاری همچنان یکی از سه معضل اصلی استان سمنان در کنار آب و تولید است. جوانان به طور عمده درس خوانده ای که شانس ورود به بازار کار را پیدا نکرده و پشت درها بازار کار مدت های مدید معطل شده و در نتیجه یا مشغول مشاغلی غیر تخصصی شده اند و یا همچنان در جستجوی کار، روزها را سر می کنند.
مسئولان اما از تلاش دولتی ها برای کاهش بیکاری آگاهی داده اند و حتی وضعیت را بسیار عالی هم می بینند موضوعی که از جانب مردم قدری خوش بینانه بنظر می رسد و با حقیقت های جامعه تفاوت هایی آشکار دارد. این روزها کمتر خانه ای در استان سمنان پیدا می شود که جوان بیکار در آن وجود نداشته باشد حتی اگر آمارهای دولتی ها، خبر از کاهش بیکاری بدهد.
استان سمنان رتبه دوم کشوری را در حوزه کاهش بیکاری به دست آورد
هاشمی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقداماتی که در حوزه کاهش بیکاری در استان صورت گرفته، اظهار داشت: در امتداد عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباب تحقق شعار سال که بخشی از آن در حوزه اشتغال بود، اقدامات مؤثر و وسیعی در استان انجام شده که در وهله اول حفظ وضع موجود در حوزه اشتغال و سپس ایجاد شغل جدید در زمره این اقدامات و سیاستگذاری ها است.
سیدمحمد رضا هاشمی با اعلان اینکه در سال قبل ۴۰ واحد تولیدی استان سمنان که راکد بودند و یا به تملک بانک درآمده بودند به تولید بازگشتند و این خود، سبب شد تا چرخه اشتغال در آنها تثبیت و حتی شغل جدید هم ایجاد کنند که نمونه موفق آن یک کارخانه بزرگ کاشی در سمنان بود که دو ماه قبل شاهد راه اندازی مجدد آن بودیم، اضافه کرد: افزایش زمینه اشتغال در استان و همینطور توجه به دغدغه های مردم درباب اشتغال همچون اولویت های ما در استان سمنان است.
وی با اعلان اینکه تحقق سیاست های ابلاغی دولت در استان سمنان یکی از اقدامات مؤثر ما در کاهش بیکاری بوده است، اشاره کرد: نرخ بیکاری طبق آمارهایی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام نموده در سه ماه اول سال جاری در استان سمنان به کمترین میزان خود در ۹ سال اخیر رسیده و این نشان میدهد که سیاست ها و راهبردها در زمینه اشتغال جواب داده است.
استاندار سمنان با اعلان اینکه نرخ بیکاری در استان سمنان به ۶.۱ درصد در سه ماهه نخست سال جاری رسیده است، اظهار داشت: در شاخص نرخ بیکاری و کاهش آن، استان سمنان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد که این مساله جز با تلاش همه ارگان های ذی ربط به دست نمی آمده و از طرف دیگر احیای واحدهای تولیدی و همینطور توجه به رونق تولید در زمره شاخصهای مؤثر در آن است.

احیای تولید مسکنی موقتی برای اشتغال است
علیرغم توفیقات دولت در استان سمنان برخی بر این باورند که احیای واحدهای تولیدی توانسته قدری آمارها را بهبود ببخشد و این البته به مفهوم ایجاد اشتغال پایدار نیست و در نتیجه شرایط به صورت مقطعی بهبود بخشیده می شود و در مجموع نمی توان در سایه این آمارها خوابید و اقدام مؤثر دیگری نکرد. یکی از افرادی که این چنین می اندیشد کارشناس اقتصادیست که در گزارش مدل کودک به نقل از مهر، می گوید: ایجاد اشتغال پایدار نیازمند فرایند ای علمی و عملی با برنامه ریزی جامع و مدون است که احیای واحدهای راکد تولیدی یکی از چندین بخش آن شمرده می شود.
محمد رضا خواجه میرزایی با اعلان اینکه احیای تولید مسکنی موقتی برای اشتغال است و باید فکری اساسی کرد، بیان داشت: در حقیقت طی سالهای اخیر بخصوص بازه زمانی پنج سال قبل تعداد پرشماری از واحدهای تولیدی استان راکد، نیمه فعال و یا حتی به تملک بانکها درآمده و چرخ تولیدشان خوابید بنابراین وقتی مشکلات این واحدها با وام های بانکی و تلاش مسؤلان حل می شود و گروهی از آنان به تولید باز می گردند، در حقیقت ما وضعیت اشتغال استان را به ابتدای خط پنج سال قبل بازگردانده و رسانده ایم.
وی افزود: این وضعیت یعنی تازه به نسبت پنج سال قبل اصطلاحاً یِر به یِر (برابر) شده ایم و تازه این زمانی است که همه واحدهای راکد ما به تولید بازگردند در صورتیکه از نزدیک ۲۰۰ واحد تولیدی راکد ۴۰ واحد به تولید بازگشته و بنظر می رسد طبق آمارهای رسمی ۱۵۴ واحد دیگر در استان همچنان راکد است.
ورود نیروی کار در استانی که بیکار فراوان دارد
این کارشناس اقتصادی با اعلان اینکه فعال کردن کاریابی ها، احیای واحدهای تولیدی، کمک به رونق مشاغل اشتغال زا، توسعه صنعتی و تولیدی در کنار تسهیلات بانکی رونق تولید، به کار گیری شرکت های دانش بنیان، کوشش برای کاربردی کردن علوم دانشگاهی و مهارت آموزی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و… همچون اقداماتی است که باید به کارگیری شود تا بتوانیم شاهد رونق اشتغال در استان مستعد سمنان باشیم. استانی که اگر قرار باشد داشته هایش به خوبی برای سرمایه گذاری شناسانده شود، اصلاً نباید بیکار داشته باشد.
خواجه میرزایی اظهار داشت: در خبرگزاری مهر استان سمنان هفته گذشته خبری درج شد که در آن آمده بود ۱۰ درصد جمعیت کل استان سمنان افغانستانی ها هستند و این نشان میدهد که این استان ۷۰ هزار افغانستانی را در خود جای داده است از طرف دیگر یک نفر از هر ده کارگر در سمنان هم متعلق به استانهای مازندران و گلستان است و اینها نشان میدهد که ظرفیت ها برای اشتغال در این استان بسیار بالا است اما از آن به خوبی بهره گیری نشده است.
وی با اشاره به این که عجیب ترین وضعیت در استان سمنان این است که اتاق تجاری اعلام می کند فقدان نیروی کار ماهر یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای تولیدی است، اضافه کرد: در استانی که بیکاری بخصوص در شرق آن بسیار فراوان است، فقدان کارگر ماهر یعنی این که سیاست های تربیت نیروی کار متناسب با بازار در این استان جواب نداده است و یا نیروی کار از استانها و حتی کشورهای همسایه وارد شده اند و یا کارخانه ها و کارگاه ها با مشکلات عدیده روبرو هستند.
استان سمنان درگیر ۲ مشکل عمده است
دیگر کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه استان سمنان در حوزه اشتغال درگیر دو مشکل اساسی و عمده است که اولین آنها رکود تورمی است، اظهار داشت: رکود تورمی به وضعیتی گفته می شود که حقوق کارگران که مصوب شورای عالی کار تقریباً پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و با اضافه کار و مزایا چیزی در حدود شش الی شش نیم میلیون تومان می شود آنقدر اندک است که کارگران نمی توانند با آن زندگی کنند و آنقدر زیاد است که کارفرما و کارخانه ها و کارگاه هایی که با مشکلات عدیده تولید دست و پنجه نرم می کنند، توان پرداخت آنرا ندارند.
سید رضا طباطبایی با اعلان اینکه یکی از راهکارهای خروج از رکود تورمی که گریبان اقتصاد تولید محور استان سمنان را گرفته، رونق تولید است اما نه صرفا با تزریق تسهیلات و نقدینگی بلکه با یک برنامه ریزی مدون برای تسهیل در بازارهای جدید، صادرات، کاهش ریسک پذیری تولید و… که امیدواریم دولت دراین زمینه اقدامی شایسته صورت دهد، اضافه کرد: دومین مشکل استان این است که تعریف بیکاری از دیدگاه مدیران با آنچه در حقیقت وجود دارد تفاوت های اساسی دارد.
وی با اعلان اینکه مسؤلان در حالی از بیکاری ۶.۱ درصدی صحبت می کنند که وضع موجود استان چیز دیگری را نشان می دهد، اضافه کرد: آمار ۶.۱ درصدی در حقیقت این گونه به دست می آید که تعریف بیکار از جانب وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تعریفی که مردم دارند تفاوت می کند برای مثال از جمعیت آماده بازار کار یعنی ۱۸ تا ۴۰ سال تمام سربازان، محصل ها، تمام کسانی که حتی یک روز در هفته کار می کنند و یا بیمه بیکاری می گیرند، تمام کسانی که بیمه خویش فرما دارند، راننده های اسنپ، زنان خانه دار، حتی کسی که یک کارگاه آموزشی یک روز در هفته می گذارد، کسانی که کد بورسی دارند و… کم می شود و هر چه می ماند بیکار نام دارد! که در این تعریف ۶.۱ برای استان سمنان خیلی هم زیاد است.

تلاش کاریابی ها برای اشتغال جوانان استان سمنان
این کارشناس اقتصادی افزود: از طرف دیگر آمار ایجاد کار هم برای خودش تعریفی دارد برای مثال هر واحد تولیدی یا بوم گردی یا دامداری و… که وام دریافت می کند و می خواهد کسب و کاری را راه بیندازد به هر صورت تعداد برآورد اشتغال به وجود آمده ای دارد بنابراین زمانی که اعطای تسهیلات به این واحد مصوب شد، به تعداد اشتغال پیش بینی شده، چوب خط شغل آفرینی استان سمنان خط می خورد حال آنکه معین نیست واحد تولیدی مذکور به واقع توانست آن میزان تعهد اشتغال را بوجود آورد یا خیر؟
در کنار تمام این نقدها اما نباید از کوشش های دولتی ها ساده گذشت آمارها نشان میدهد که دولتی ها بخصوص در شش ماهه اخیر تمام تلاش خویش را برای بهبود وضعیت اشتغال استان به خرج داده اند و یکی از این اقدامات کوشش های کاریابی های استان سمنان است آنطور که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان می گوید: ۱۸ مؤسسه مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی داخلی به صورت فیزیکی و الکترونیکی در استان فعالیت دارد.
جعفر کاشانی با اعلان اینکه افرادی که جویای شغل هستند با مراجعه به مؤسسات مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی داخلی می توانند ثبت نام و به تناسب مهارت و علاقه ای که دارند به فرصت های شغلی موجود معرفی می گردند، ابراز کرد: در سه ماهه اول سال جاری یک هزار و ۷۵۴ نفر به عنوان کارجو به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیردولتی استان رجوع و تقاضای خویش را برای یافتن شغل ثبت کردند و از این تعداد، ۴۵۶ نفر به کار گمارده شدند.
اهمیت مهارت افزایی در اشتغال و شانس کاریابی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اعلان اینکه از این تعداد به کار گمارده ۴۱ درصد زن و ۵۹ درصد مرد همینطور ۶۶ درصد هم فاقد مهارت و ۳۴ درصد دارای مهارت هستند، اشاره کرد: این امر نشان از اهمیت داشتن مهارت در یافتن شغل در سراسر استان سمنان می دهد از طرف دیگر باید گفت از بین به کار گمارده شدگان استان طی بهار سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۲ درصد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم و ۳۸ درصد دارای مدرک فوق دیپلم به بالا داشتند.
کاشانی در ادامه تعداد فرصت های شغلی در سه ماهه اول سال جاری را یک هزار و ۹۹۳ فرصت اعلام نمود و اظهار داشت: ۶۳ درصد فرصت ها مربوط به بخش خدمات، ۳۵ درصد مربوط به بخش صنعت و دو درصد در رابطه با بخش کشاورزی است.
آمارهای عرضه شده از جانب تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به خوبی نشان دهنده دو مبحث است نخست اهمیت آموزش و مهارت آموزی در حوزه اشتغال و دوم این که تعداد بانوانی که توسط کاریابی ها به کار گذاشته شده اند، چندان هم از مردان کمتر نیست و این نشان میدهد که زنان را تنها نباید در آمار اشتغال استان سمنان محسوب کرد بلکه باید آنان را در حوزه آمارهای بیکاری هم لحاظ کرد چون که خیلی از این زنان حتی سرپرست خانوار هستند و در وضعیت اقتصادی امروز هم پای همسرشان برای گذران زندگی بعضاً متوسط می کوشند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~