مشاور رئیس جمهور: افزایش تعداد مناطق آزاد کشور از ۸ به ۱۵ منطقه اشتباه بود

مشاور رئیس جمهور: افزایش تعداد مناطق آزاد کشور از ۸ به ۱۵ منطقه اشتباه بود

مشاور رئیس جمهور: افزایش تعداد مناطق آزاد کشور از ۸ به ۱۵ منطقه اشتباه بود

به گزارش مدل کودک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: ما با افزایش ۷ منطقه آزاد جدید در کنار ۸ منطقه آزاد قبلی مخالف بودیم.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، سعید محمد در نشست تخصصی با اعضای مجمع کارآفرینان ایران، ضمن اشاره به این که از آغاز سال جاری نزدیک به پنج جلسه با کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور برگزار شده، اظهار نمود: مناطق آزاد، خودگردان هستند و هیچ ردیف بودجه ای ندارند. این مدل الگوی بسیار خوبی برای کل کشور است.
وی با تکیه بر اهمیت فرهنگ سازی و تغییر نگاه به مناطق آزاد اظهار داشت: در مجموعه حکمرانی کشور نگاه مثبتی به مناطق آزاد وجود ندارد و احکام مثبتی که از دولت خارج می شود هم نتیجه همین فرهنگ سازی های اخیر است. ما ثبات قوانین در مناطق آزاد را به جدیت پیگیری می نماییم چونکه با بروکراسی های پیچیده خیلی از موارد ساده سخت می شود.
به گفته وی در سه ماه اول سال ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مناطق انجام شد. توسعه مناطق آزاد مبتنی بر بخش خصوصی است و هم اکنون ۲۵۰۰ واحد صنعتی درحال فعالیت و ۵۰۰ هزار اشتغال در این مناطق بوجود آمده است.
۷۵ درصد تجارت چین از مناطق آزاد این کشور انجام می شود
محمد ضمن اشاره به فعالیت ۵۴۰۰ منطقه آزاد و ویژه در دنیا که ۷۵ درصد آنها موفق بودند اظهار داشت: چین ۲۵۰۰ منطقه آزاد و ویژه دارد و ۷۵ درصد تجارت چین از این مناطق انجام می شود. در کشورهای اطراف هم رقابت سنگینی برای جذب سرمایه گذاران در مناطق آزاد در جریان است و معافیت های مالیاتی و مشوق هایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه عده ای معتقد بودند مناطق آزاد محل رانت و قاچاق است خاطرنشان کرد: در این شرایط هر مشوقی باید اول رفع افترا می کردیم. البته هم اکنون فضای ذهنی تا حدودی بهبود پیدا کرده است. خطاهایی در گذشته اتفاق افتاده همچون این که به ایجاد مناطق آزاد به چشم محرومیت زدایی نگاه شده بود. به ۸ منطقه هم بسنده نکردند، بلکه ۷ منطقه دیگر هم اضافه کردند که ما مخالف بودیم، چون ابتدا باید این ۸ منطقه به ظرفیت می رسید.
محمد افزود: وسیع شدن بیش از اندازه در منطقه آزاد مثل منطقه آزاد ماکو هم یکی دیگر از اشتباهات است، چون که سبب می شود داخل آن سکونتگاه ایجاد شود. مثلا خرمشهر و آبادان محرومیت پس از جنگ دارند و باید به آنها رسیدگی شود. عده ای می گویند آنها را به داخل مناطق آزاد بیاوریم که اشتباه است؛ چون برای در نظر گرفتن معافیت ها و مشوق ها محدودیت بوجود می آورد. این موارد در ۷ منطقه آزاد جدید لحاظ شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره گمانه زنی ها در خصوص واردات بی رویه به مناطق آزاد هم اظهار داشت: این برچسبی که مناطق آزاد فقط محل واردات است تا حدودی برطرف شده است. سال قبل تراز تجاری در این مناطق بالانس و صادرات و واردات برابر شده است. همینطور ۳۱ درصد صادرات از مبدا مناطق آزاد بوده است.
تعیین تکلیف بورس بین الملل به زودی
وی همینطور از سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومان پارسال در مناطق آزاد اطلاع داد و اظهار داشت: سه ماهه اول سال جاری هم ۶، ۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام شده است. بحث های در ارتباط با بانک آف شور و بورس بین الملل هم در جریان است و طبق اعلام کمیسیون اقتصادی تا یک ماه آینده تکلیف بورس بین الملل مشخص و در شورایعالی بورس تصویب خواهد شد. همینطور مسائل طولانی مدت که بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی دارد می تواند در بانک آف شور حل و فصل شود.
دبیر مجمع کارآفرینان: SME ها نمی توانند در زمان تحریم پیشران اقتصاد باشند
در ادامه این نشست حمیدرضا غزنوی، دبیر مجمع کارآفرینان ایران هم اظهار داشت: ما در مجمع کارآفرینان در مورد پیشران های اقتصادی، نشست های مختلفی با مسؤلان برگزار می نماییم که این اتفاق، اثرات مثبت خودش را می گذارد.
وی اضافه کرد: هدف ما این است که سهم پیشران ها در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند؛ البته شرکتهای کوچک و متوسط هم برای ما پرارزش هستند اما در زمان تحریم نمی توانند توسعه را شکل دهند. ما معتقدیم باید الگوی ایرانی اسلامی را پیاده نماییم تا انحصار شکل نگیرد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~