نقش طراحی مدارس و کلاس های درس در یادگیری دانش آموزان

نقش طراحی مدارس و کلاس های درس در یادگیری دانش آموزان

نقش طراحی مدارس و کلاس های درس در یادگیری دانش آموزان

به گزارش مدل کودک، وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس های درس در یادگیری دانش آموزان تصریح کرد و اظهار داشت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما هم در این عرصه صاحب سبک و به شکلی صاحب مکتب است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، یوسف نوری در نشست تخصصی با اساتید و صاحبنظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور، اظهار داشت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما هم در این عرصه صاحب سبک و به شکلی صاحب مکتب است.
وی ضمن اشاره به این که مبحث حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسی های بیشتر است، اضافه کرد: هر طرح و برنامه ای در این حوزه باید حتما پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد. علاوه بر این که امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی، پدافندی و.. هم مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش با تکیه بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس های درس در یادگیری دانش آموزان، اضافه کرد: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسان شناسی چهارگونه است: یک دیدگاه کودک را ابژه می‎‎داند، یکی کودک را سوژه می شناسد. در نگاه بالاتر کودک بعنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه چهارم کودک همراه پژوهشگر نگریسته می شود.

نوری خاطرنشان کرد: باید نیازهای دانش آموزان را در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار بشناسیم و نگاه دانش آموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری در نظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت نماییم، تا هویت ملی و محلی را حفظ نموده، ارتقاء داده و این میراث پرارزش را انتقال دهیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان نمود: یک طرح علاوه بر این که زیبایی و هارمونی داشته باشد، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانش آموز خوشایند است و چه تاثیری در پداگوژی و رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، دقت کنیم که سواد ما اسمی است اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا هم زمینه ساز این مورد باشد.

نوری ضمن اشاره به این که بحث محیط یادگیری و فناوری بعنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامه‎ های درسی مدنظر قرار گرفته، تصریح کرد: برنامه درسی دانش بنیان یک سرش در سنت و تمدن است و سر دیگر آن در آینده است. ازاین رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریان‎های بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را هم بشناسیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با وجود بزرگان و اساتید صاحبنظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی، با تعامل بیشتر نوسازی مدارس دانشگاه شهید رجایی بتوانیم در این حوزه گامهای موثری برداریم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~