معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد رشد سالانه یک درصدی صدمه های اجتماعی دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد رشد سالانه یک درصدی صدمه های اجتماعی دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد رشد سالانه یک درصدی صدمه های اجتماعی دانش آموزان

به گزارش مدل کودک، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در کشور حدود ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که از این تعداد، حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی تربیتی دارند و سال جاری ۷ هزار نفر از این تعداد هم بازنشسته می شوند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده با حضور در برنامه ای تلویزیونی در پاسخ به این که آیا نوجوانان ما بی انگیزه هستند اظهار نمود: در اینباره میتوان گفت مربیان بی انگیزه هستند، ولی بچه ها خیلی انگیزه دارند. این که نوجوان بی انگیزه باشد بستگی به این دارد که در چه مسائلی بی انگیزه است. نوجوانان در یک سری مسائل، باانگیزه و در یک سری مسائل کم انگیزه هستند.
وی ادامه داد: مدتهاست که به آموزش و پرورش بخصوص به بخش پرورشی توجه ویژه ای نشده است، این اشکال است که نیروی انسانی به روز نشده و آنها را تحت حمایت های فکری، معنوی، ارتقای توانمندی های حرفه ای قرار ندادیم.
باقرزاده افزود: در کشور حدود ۱۱۴ هزار مدرسه داریم که از این تعداد مدرسه، حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی تربیتی دارند و سال جاری ۷ هزار نفر از این تعداد بازنشسته می شوند؛ البته از این تعداد مربی پرورشی حدود ۵۰ درصد بالای۲۰ سال سابقه دارند و ما هیچوقت این نیرو را به روز نکردیم و این مورد سبب بی انگیزگی دانش آموزان می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با چاره اندیشی پیرامون این چالش اظهار داشت: بعضی از مربیانی که در مدرسه بودند، به سبب این که با مخاطب روز ارتباط نگرفتند، شناختشان از مخاطب نوجوان و نیازهای روز آنان گرفتار اشکال شده و در توانمند کردن خود در ارتباط موثر با آنان، از بچه‎ها عقب مانده‎اند. این امر حداقل در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است که مربیان خویش را به روز نکرده و با بچه‎ها همسو نشده‎اند.
وی افزود: هم اکنون مهم‎ترین کار اینست که بشنویم؛ چونکه شنیدن راه ارتباط است. با ایجاد بستر گفت‎وگو و شنیدن حرف‎های دانش آموزان، با دغدغه‎های آنان آشنا شده و نیازهایشان را درک می‎کنیم.
باقرزاده در پاسخ به اینکه آیا ۱۵ سال حرف‎های بچه‎ها شنیده نشده است؟ اضافه کرد: این حرف‎ها کم شنیده شده است؛ البته این ۱۵ سال تقریبی است اما در۲ سال گذشته این اتفاق تشدید شده است. حدودا بیشتر از ۲۸ ماه بچه‎ها حضور فیزیکی در مدرسه نداشتند و ارتباط مستمر حضوری در این زمان بسیار کم بوده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان نمود: آمار و اطلاعات نشان می‎دهد که نه تنها آموزش و پرورش بلکه کل دنیا این امر را تجربه کرده است؛ البته دنیا مدارس را تعطیل نکرد، اما ایران اسلامی را متقاعد کرد که مدارس را به صورت کامل غیرحضوری کند در حالیکه مدارس در هیچ جای دنیا به صورت کامل غیرحضوری نشد و تمام آسیب‎های اجتماعی در این زمان تشدید شد.
وی ۳ رکن اصلی «مدرسه، اولیاء و رسانه» را در تربیت اثرگذار دانست و تصریح کرد: باید دید ارتباط این ۳ دسته با بچه‎ها به چه نحوی است. خانواده‎ها می‎گویند ما بچه‎ها را کم درک می‎کنیم و نمی‎توانیم خوب با آنان ارتباط و تعامل برقرار نماییم. در قسمت رسانه هم می‎بینیم رسانه‎های خاصی با بچه‎ها ارتباط عمیق دارند مثلاً در این روزها می‎شنویم که می‎گویند رسانه بازی‎های رایانه‎ای با بچه‎ها ارتباط گرفته که یک رسانه قوی است و عامل دیگر که مدرسه است؛ این ۳ بخش در این زمان گرفتار صدمه شد.
باقرزاده اظهار داشت: برپایه اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد در حدود ۳۹ میلیون نفر بازی رایانه‎ای می‎کنند که باید پژوهشی صورت بگیرد و متوجه شویم از این تعداد چه میزان دانش آموز هستند. پژوهش‎های ما می‎گوید در طول۱۰ سال گذشته، آسیب‎هایی که بچه‎ها گرفتار آن هستند، هرسال یک درصد افزایش داشته است، اما در دو سال گذشته کرونایی، این میزان در هر سال ۲ درصد بوده و افزایشی شده است. معتقدیم باید ارتباط خویش را با بچه‎ها برقرار نماییم و متوجه نیاز و منظور آنان باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه ما در وزارت آموزش و پرورش اشکالات را احصا کرده و به عهده می‎گیریم، تصریح کرد: اخبار خوبی در حوزه پرورشی خواهیم داشت؛ اگر میدان عمل و ابراز وجود مناسب برای دانش آموزان فراهم گردد بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: در تابستانی که گذشت با فعال سازی اردوگاه‎ها حدود ۲ میلیون نفر را به سفرهای تربیتی یک روزه بردیم.
باقرزاده افزود: به کانون‎های فرهنگی-تربیتی اعلام کردیم فضاهای دورهمی دوستانه برای بچه‎ها فراهم نمایند. بچه‎ها حالا پر از سوالات متفاوتی هستند که ما کمتر به آنان توجه کردیم؛ اگر برای این افراد فضا باز شود سوالات آنان پاسخ داده می‎شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به بیانات شهید بهشتی اشاره و اظهار نمود: بیانات شهید بهشتی برای ما تعبیری دارد که میدان عمل و حضور بچه‎ها در هر سن و موقعیت مختلفی برای ابراز وجود فراهم گردد.
وی ادامه داد: وظیفه آموزش و پرورش تولید و طراحی بازی نیست؛ بنیاد و مجموعه‎های فرهنگی وجود دارد که بازی‎ها را طراحی می‎کنند. اولویت‎هایی وجود دارد که اگر پایه‎های آن درست شود بعضی از مشکلات هم حل خواهد شد.
باقرزاده خاطرنشان کرد: باید مربیان را که بسیار زحمت می‎کشند با انگیزه و توانمند کنیم؛ تابحال دوره‎های توانمندسازی این مربیان مجازی بود اما حالا ۶ هزار نفر از این عزیزان را به صورت حضوری دعوت می‎کنیم و آنان را با موضوعات تربیتی مهم همچون بازی آشنا خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: فرایند تربیت یک فرایند اثرگذار است که جوشش دانش آموز از درون است. وقتی بتوان فضای حقیقی را برای بچه‎ها فراهم نماییم آنان بازی را کنار می‎گذارند و وارد یک فضای تربیتی می‎شوند.
وی تصریح کرد: تربیت در فضای مجازی یک نوع مرعوب شدن در فضای مجازی است وقتی فرد را در این فضا رها نماییم زیست بوم آنرا تغییر دادیم، در حالیکه می‎توان میدان زندگی او را تغییر دهیم. فرد باید در فضا و میدان حقیقی زندگی کند تا از فضای مجازی بیرون بیاید.
باقرزاده اظهار نمود: باید به این سؤال جواب دهیم که چه کسی باید محصولات فرهنگی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد؟ آیا این امر وظیفه آموزش و پرورش است؟ آموزش و پرورش و معاونت پرورشی وظیفه دارد شرایط تربیتی را برای بچه‎ها در مدارس و حتی در خارج از مدرسه فراهم کند؛ در این امر شکی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: حضور مشاور تربیتی در مدارس برای بچه‎ها لازم است، حالا در مدارس حدود ۱۳ هزار مشاور داریم. برپایه قانون احیای معاونت پرورشی، باید به هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور اختصاص دهیم، و هنوز حدود ۳۹ هزار مشاور برای نیل به این هدف کمبود داریم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی افزود: دانشگاه فرهنگیان مهم‎ترین محل برای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش است، ازاین رو درخواست داریم این ظرفیت بالا برود و هرساله بتوانیم تعدادی دانشجو در رشته‎های مشاوره بگیریم تا برای ورود به مدارس تربیت شوند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~