دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت: سال ۱۴۳۰ ایران جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت: سال ۱۴۳۰ ایران جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت: سال ۱۴۳۰ ایران جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود

به گزارش مدل کودک، لرستان دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت کشور اظهار داشت: سال ۱۴۳۰ تا ۱۴۳۵ جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود.

حجت الاسلام رسول ساکی در جلسه پشتیبانی از خانواده، جمعیت و فرزندآوری که ۱۷ آذرماه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۸ میانگین نرخ باروری ۶.۷ فرزند بود یعنی به ازای هر ۱۰ زن ۶۷ فرزند متولد می شد.
وی اشاره کرد: در برنامه اول توسعه جمع بندی بر این شد که کشور در سال ۱۳۹۰ به نرخ ۴.۹ فرزند برسد اما در عمل با طی یک شیب تند و در سال ۱۳۷۱ به این نرخ رسیدیم، پس عملاً باید برنامه های کنترل جمعیت متوقف می شد اما این اتفاق نیفتاد و در سال ۱۳۷۲ قانون های تنظیم خانواده جدیدی در مجلس به تصویب رسید.

دبیر مجمع فعالان جمعیت اشاره کرد: اکنون میانگین نرخ باروری کشور ۱.۷ است. البته این آمار را وزیر بهداشت منتشر نموده است، در صورت درست بودن این عدد ما به جهت این که گرفتار انقراض نسلی نشویم باید نرخ باروری خویش را به ۲.۱ برسانیم؛ ۲.۱ فرزند استانداردی است که سازمان های بین المللی اعلام کرده اند.
ساکی اضافه کرد: برای رسیدن به نرخ رشد ۲.۱ باید راهی طولانی را طی نماییم و در صورت پیش روی این کاهش جمعیت، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود و در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید.
وی بیان نمود: اما فاجعه وقتی عیان می شود که بدانیم ۴۲ درصد این جمعیت ۳۰ میلیونی، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت و ۲۰ درصد هم زیر سن تولید نسل و ثروت خواهند بود.
دبیر مجمع فعالان جمعیت اضافه کرد: با این حساب کمتر از ۱۴ میلیون نفر جوان و میانسال خواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که این تعداد از جمعیت هم همسان نبوده و بطورمثال دارای دسته بندی های مختلفی همچون متدین، غیرمتدین، مسلمان یا غیرمسلمان هستند. با این توضیح، به بیان دیگر کشور با سرعت به سمت وقوع لطمه های جمعیتی پیش می رود.
ساکی گفت: در مجمع ملی فعالان جمعیت نگاه ما این است که در جامعه حاکمیت و مردم نباید از هم جدا باشند؛ با این وجود ما بیشتر بین مردم هستیم و دغدغه ما بیشتر انتقال مطالبات آنها به حاکمیت است، در همین راستا تلاش ما این بوده است که در قدم اول مجموعه های مردمی را که در زمینه جمعیت فعالیت می کنند شناسایی، توانمند و متشکل نماییم.
وی جنگ جمعیتی را یکی از مهم ترین جنگ هایی دانستند که دشمنان نظام و انقلاب ضد جمهوری اسلامی ایران به راه انداختند.
دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت کشور ضمن اشاره به فاجعه قتل جنین (سقط عمدی جنین)، ارتقاء جایگاه مادری در جامعه، بیان لطمه های تک فرزندی و احیاء هویت خانواده های چند فرزندی افزود: نسبت به این موضوعات پیرامونی جمعیت و فرزندآوری، شبهات کمتری وجود دارد و جامعه نسبت به آن همراه تر بوده و مسیر شکل گیری کارهای مردمی در این عرصه هموارتر است.

 

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~