سرپرست دفتر توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری: بیش از ۷۰ درصد خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن ها به انجام می رسد

سرپرست دفتر توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری: بیش از ۷۰ درصد خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن ها به انجام می رسد

سرپرست دفتر توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری: بیش از ۷۰ درصد خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن ها به انجام می رسد

به گزارش مدل کودک، خراسان رضوی سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن ها و تشکل های مردمی به انجام می رسد و این میزان روز به روز درحال افزایش است.

رحیم نظری امروز ۲۰ آذر، در کارگاه منطقه ای توانمندسازی مدیران سازمان های مردم نهاد حوزه پیش گیری از اعتیاد که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: درباب اهمیت نقش و جایگاه سمن ها و تشکل های مردمی در مبارزه با اعتیاد همین بس که بر طبق آمار و اطلاعات موجود بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به گروه هدف در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد توسط سمن ها و تشکل های مردمی به انجام می رسد و این میزان روز به روز درحال افزایش است. بار اصلی در این عرصه بر دوش سمن ها است و بدون همکاری و مشارکت آنها قادر به ارائه خدمات مورد نظر نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: یکی از دفاتر تخصصی ذیل معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی در کنار دفاتر پیشگیری و درمان به عنوان دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد بصورت مستقل مختص سمن ها است و نشان از توجه ویژه دبیرخانه ستاد به اهمیت سیاستگذاری و بسترسازی مناسب برای نقش آفرینی بیش از پیش سمن ها در زمینه های مختلف مبارزه با مواد مخدر دارد. در همین راستا همه ساله برنامه ها و اقدامات ویژه ای طرح ریزی شده و با مشارکت خود سمن ها نیز به اجرا در می آید.

فعالیت ۲۷۰۰ سمن در زمینه اعتیاد

نظری بیان کرد: هم اکنون بیش از ۲۷۰۰ سمن در سراسر کشور در زمینه اعتیاد مشغول به فعالیت هستند که آمار قابل توجهی بوده و این تعداد با ورود برخی سمن ها به حوزه اعتیاد و همین طور تاسیس سمن های جدید در این عرصه رو به افزایش است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: بر طبق آخرین آمار موجود در استان خراسان رضوی ۴۹ سمن، در خراسان جنوبی ۴۰ سمن و در خراسان شمالی ۷۱ سمن با شورای هماهنگی استان در تعامل و همکاری هستند.

وی با اعلان اینکه دفتر توسعه مشارکت های مردمی هرساله برنامه های متنوعی در امتداد تعامل با سمن ها و تشکل های مردمی در دستور کار خود قرار می دهد، عنوان کرد: قسمتی از این برنامه ها با هدف توانمندسازی و افزایش اثربخشی فعالیت ها و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت سمن ها و بخش دیگر در امتداد استفاده از ظرفیت ها و توانایی های سمن ها در ارائه خدمات مختلف به گروه هدف در زمینه های پیشگیری، درمان، حمایت های اجتماعی و صیانت طراحی و اجرا می شود.

نظری اشاره کرد: همچون اقدامات و برنامه هایی که در امتداد توانمندسازی سمن ها وجود دارد، طراحی برنامه های آموزشی استانی و منطقه ای است که همه ساله بر طبق مهم ترین نیازهای آموزشی سمن ها طراحی و اجرا می شود. این دوره ها حتی در زمان کرونا نیز متوقف نشده و با برگزاری دوره های مجازی ظرفیت مناسب جهت استفاده نمایندگان سمن ها از دوره های آموزشی فراهم گردید، بدین سبب از اولویت های این دفتر ایجاد بستر مناسب برای افزایش مهارت فعالان سمن ها بمنظور ارتقاء سطح عملکرد آنها است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: این برنامه نیز در امتداد همین برنامه ها است که بصورت منطقه ای طراحی شده تا علاوه بر اهداف آموزشی، زمینه تعامل سمن های استانهای همجوار و تبادل تجربه و اطلاعات میان آنها فراهم و تقویت ارتباط میان سمن ها نیز محقق شود.

وی افزود: از دیگر برنامه های مهم این دفتر پشتیبانی از اجرای طرح های متنوع در زمینه های مختلف توسط سمن ها است که اجرای آن در قالب شیوه نامه ابلاغی حمایت مالی از سمن ها به انجام می رسد و طرح های ارائه شده توسط سمن ها ابتدا در کمیته توسعه مشارکت های مردمی استان بررسی شده و بعد از تصویب برای دفتر توسعه ارسال می شود. در صورت تایید کارشناسان تخصصی دفتر، تامین اعتبار شده و توسط سمن به اجرا در می آید.

نظری با اشاره به این که امسال علاوه بر طرح های ذکر شده طرح های بدیعی نیز با هدف توسعه مشارکت های مردمی و ارتقاء سطح عملکرد سمن ها طراحی شده است، اشاره کرد: همچون این طرح ها طرح هر شهرستان یک سمن، توانمندسازی سمن ها در شهرهای مذهبی، توانمندسازی سمن های شهرهای مذهبی مرزی و طرح هر ایرانی یک سفیر پیش گیری از اعتیاد است.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: در مجموع سالهای اخیر با تغییر رویکرد ستاد در مبارزه با اعتیاد همچون با اتخاذ شعار “مردمی کردن مبازره با اعتیاد ” در سنوات گذشته و همین طور شعار” یاریگر هم باشیم” در سالهای اخیر، اهمیت نقش آفرینی سمن ها بیش از پیش نمایان شده و در اولویت برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت و مشارکت خیرین در مبارزه با اعتیاد از سالهای پیش در دستور کار برنامه های ستاد بوده اما شاید بتوان گفت در دو سال اخیر تحولی در زمینه مشارکت خیرین به وجود آمده است. از سال قبل با مشارکت یکی از خیرین ارجمند در شهر مشهد در ایجاد ظرفیت اسکان و نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ استان و راه اندازی چند سوله و تجهیز آنها در کمترین زمان ممکن، نخستین گام در تحول این حوزه برداشته شد.

نظری اشاره کرد: در ادامه امسال ایده راه اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی در تمامی استانها در دستور کار قرار گرفت و نخستین مجمع در تهران با مشارکت تعدادی از شاخص ترین خیرین فعال کشور با مدیریت آقای دکتر نبی افتتاح شد. راه اندازی این مجمع در تمامی استانهای کشور در دستور کار قرار داشته و تا حالا در استانهای خراسان رضوی، البرز، کرمان، اصفهان و یزد نیز راه اندازی شده و به تدریج در تمامی استانها هم تشکیل خواهد شد. راه اندازی این مجامع و مشارکت آنها در عرصه مبارزه با اعتیاد تحولی عظیم در این عرصه به وجود خواهد آورد.

سرپرست دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: سمن ها می توانند به عنوان یکی از بهترین مشاورین خیرین در شناسایی اولویت ها و اصلی ترین چالش ها عمل کنند و با همکاری در این جهت زمینه ساز اثرگذارترین اقدامات در مبارزه با اعتیاد باشند. امیدوار هستم با افزایش بیش از پیش مشارکت سمن ها در مبارزه با اعتیاد شاهد کاهش لطمه های ناشی از اعتیاد در جامعه باشیم.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~