دست کم گرفتن تربیت، چالش بنیادین پژوهش در آموزش وپرورش

دست کم گرفتن تربیت، چالش بنیادین پژوهش در آموزش وپرورش

دست کم گرفتن تربیت، چالش بنیادین پژوهش در آموزش وپرورش

به گزارش مدل کودک، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تبیین چالش های پیش روی آموزش وپرورش در زمینه آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: دست کم گرفتن مسئله تربیت در سطوح مختلف یکی از چالش های بنیادین است که سبب کندی روند پژوهش می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در وزارت آموزش وپرورش که در اردوگاه دانش آموزی باهنر برگزار شد، به تبیین چالش های پیش روی آموزش وپرورش در زمینه آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: اگر به فهم درستی از نقاط چالش خیز برسیم می توانیم همراهی و همگامی بهتری برای فائق آمدن بر چالش ها داشته باشیم.
وی ادامه داد: چالش نخست نگاه عرفی و ساده انگارانه به مسائل تعلیم و تربیت است. گویا تصور غالب این است که «آموزش و پرورش در تربیت کردن پژوهش نمی خواهد و کارش مشخص است.» این دست کم گرفتن مسئله تربیت در سطوح مختلف، چالش بنیادینی است که سبب کندی روند پژوهش می شود و چالشی از حیث نگرش است که اصلاح مسیر را دشوار می کند. نخستین ماموریت ما اصلاح نگرش هاست.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چالش دوم را عدم توجه به تنوع مطالعات مورد نیاز آموزش وپرورش دانست و اظهار داشت: نیازمند گونه ها و انواع مختلف پژوهش به جهت پیچیدگی هایی هستیم که مسائل آموزش وپرورش دارند. تجربه نگاری یکی از انواع پژوهش است که بسیار بدان بی توجهیم.
لطیفی افزود: چالش سوم دانشگاه زدگی در مسائل تربیتی است. باید از ظرفیت های دانشگاهی استفاده کرد، اما گذاشتن بار سنگین پژوهش در آموزش وپرورش بر دوش دانشگاهیان و غفلت از ظرفیت های موجود که در میدان مشغول کارند یک چالش جدی است. باید عمده ای از تحقیقات را خود عاملان و کنش گران عرصه تعلیم و تربیت به سبب خاصیت هایی که این عرصه دارد انجام دهند. به معلمان پژوهشگر آنطور که باید ارج نهاده نمی شود.
وی به چالش های فرایندی و ساختاری نیز اشاره نمود و اظهار داشت: باید تلاش نماییم جریان پژوهش محوری را نهادینه نماییم. ضعف روحیه پرسشگری، گفت و گو و تعامل در فضای آموزش وپرورش چالش پنجم در عرصه پژوهشی وزارت آموزش وپرورش است. مواجهه ما کمتر از حیث گفت و گو است و کمتر اجازه پرسشگری می دهیم که به ضعف درونی ما در آموزش وپرورش برمی گردد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: دانش آموز و معلمی که پرسشگر نباشد نمی توان چشم انداز مطالعاتی خوبی را در آینده برایش تصور کرد. متاسفانه زمینه، موقعیت و فرصت کمتر در اختیار پرسش و پرسشگری قرار می گیرد.
لطیفی با اعلان اینکه در دوره فعلی نگاه حمایتی از طرف نهادهای حمایتی به تقویت پژوهش در آموزش وپرورش به وجود آمده که باید این فرصت را قدر دانست عنوان کرد: یک فرصت دیگر، اتفاقات جامعه است که توجهات را به آموزش وپرورش جلب می کند، همچون وقایع اخیر که توجه مردم به این سمت جلب شد که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، هزینه نیست و به مفهوم واقعی سرمایه است. وجود تعداد قابل توجهی از معلمان فرهیخته که به پژوهشگری معتقدند نیز یک زمینه فرصتی مهم دیگر است که باید از آن به نحو احسن بهره جست.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~