مدرسه، فرم کوچک شده دانشگاه نیست

مدرسه، فرم کوچک شده دانشگاه نیست

مدرسه، فرم کوچک شده دانشگاه نیست

به گزارش مدل کودک، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه تلقی ایرانیان از زمان ورود آموزش نوین به کشور این بوده که مدرسه کوچک شده دانشگاه است، هنوز هم که هنوز است «کتاب» را به عنوان محتوای آموزشی می شناسیم و کسی به «برنامه درسی» توجه ندارد اظهار داشت: این کلیشه که در آموزش عمومی باید همان اتفاقی بیفتد که در دانشگاه در جریان است، ما را با مشکل مواجه می کند و باید تا حد امکان تغییر کند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حجت الاسلام لطیفی در میزگرد بررسی موانع و الزامات تحول مدرسه از نظر معلمان با اعلان اینکه در سنوات و دوره های گذشته تمام تلاش ها در سازمان پژوهش معطوف به این بوده است که از نظر معلم و دانش آموز به محتوای آموزشی بنگرند اظهار داشت: هرچند در مقاطعی از زمان به سبب مشکلات اعتباری و سایر موارد از این سیاست مهم دور مانده ایم. افتخارمان این است که کسانی در سازمان پژوهش کار کرده اند که نیروی کف مدرسه بوده اند و از فضای آموزش و مدرسه دور نبوده اند.
وی ادامه داد: باید به این پرسش ها پاسخ دهیم که مدرسه چیست و برای چیست؟ هدف از آموزش عمومی چیست؟ مدرسه یک هدف دوسطحی دارد، سطح اول آماده کردن هر دانش آموزی برای داشتن یک زندگی سالم و طی مسیر به سمت سعادت و کمال در جامعه امروزی است. برای تامین چنین هدفی باید به کسب شایستگی های عمومی، صلاحیت ها، مهارتها و خلق و خوها توجه داشته باشیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه یک وجه دیگر مدرسه وجه نیمه تخصصی آن و آماده کردن دانش آموز برای عرصه ادامه تحصیل در بزرگسالی و یا ورود به بازار کار است اظهار داشت: با یک چالش قدیمی مواجه ایم. تلقی ایرانیان از زمان ورود آموزش نوین به کشور این بوده که مدرسه کوچک شده دانشگاه است. هنوز هم که هنوز است «کتاب» را به عنوان محتوای آموزشی می شناسیم و کسی به «برنامه درسی» توجه ندارد. این کلیشه که در آموزش عمومی باید همان اتفاقی بیفتد که در دانشگاه در جریان است، ما را با مشکل مواجه می کند و باید تا حد امکان تغییر کند.
لطیفی افزود: نظامواره شایستگی های مشترک دوره آموزش عمومی را آماده کردیم و هر زمان که پروسه اعتباربخشی داخلی اش طی شود فراخوان عمومی داده و برای تولیدات مدرسه ای اعلام آمادگی می نماییم. ما باید دست مدرسه را پر نماییم.
وی با اشاره به این که سه ماموریت در سازمان پژوهش تعریف کرده و برآنها تمرکز کرده ایم اظهار داشت: طرحواره ای آماده شده و نظرمان این است که در عملیاتی کردن اهداف و برنامه ها به این سه رکن مهم توجه کنیم؛ نخست آنکه بصورت بسیار شفاف و دقیق به مدرسه بگوییم که اسناد تحولی در هر دوره چه انتظاراتی از او دارد و دانش آموزان را باید به کجا برساند؟.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: دوم آنکه مواد، محتوا و منابعی که می تواند دست معلم و مدرسه را پر کند در اختیار مدرسه بگذاریم که بخشی را باید خود سازمان تولید نماید و برای بخش دیگر باید تنظیم گری کند تا دیگران تولید کنند.
لطیفی افزود: رکن سوم این است که نظام خدمات پشتیبانی برای مدرسه تعریف کرده و به آن عمل نماییم.
وی با اعلان اینکه تمرکز ما بر این است که این سه جنس کار را از نظر مدرسه اجرا نماییم اظهار داشت: انتظار داریم باتوجه به مجموعه مقدورات و محدودیت ها، همکاران فرهنگی به کمک بیایند و اجازه بدهند سازمان نیز رشد کند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~