رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور خبر داد آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در ایام زمستانی

رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور خبر داد آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در ایام زمستانی

رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور خبر داد آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در ایام زمستانی

به گزارش مدل کودک، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با آخرین وضعیت مدرسه سازی در کشور توضیحاتی عرضه و اظهار نمود: ۱۳ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و شش درصد ( ۳۳ هزار کلاس درس) هم نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حمیدرضا خان محمدی در رابطه با آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در ایام سرد زمستانی اظهار نمود: سال جاری پس از ۲سال تعطیلی به واسطه کرونا، شاهد بازگشایی مدارس بودیم و پیگیری فراوانی برای بازنگری تاسیسات گرمایشی مدارس مخصوصاً در مناطق سردسیر انجام شد.
وی اضافه کرد: باید منابعی را تأمین می کردیم؛ خوشبختانه دولت مبلغی را برای سیستم های گرمایشی تخصیص داد که بموقع هم تزریق شد و ۷۲۵ میلیارد تومان در اواسط آبان برای بروزرسانی سیستم های گرمایشی مدارس در استان ها توزیع شد. تزریق بودجه بموقع انجام شد و مشکل سیستم های گرمایشی ۱۴ هزار کلاس درس را حل کردیم، اما خب مساله فراتر از اینهاست.

۳۵ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه ۹۱ درصد کلاس های درس به لحاظ سامانه های گرمایشی استاندادرسازی شده اند اظهار داشت: در مابقی که بعنوان چالش برای ما مطرح اند بخاری نفتی قطره چکانی و غیراستاندارد نداریم. ما ۴۹ هزار کلاس داریم که برخی امکان دارد شعله مستقیم داشته باشند و با استانداردهای ما تطابق ندارد، در این کلاس های درس باید از سیستم گرمایشی متمرکز، اسپیلت و یا بخاری گازی کم مصرف استاندارد که حرارت مستقیم ندارند استفاده گردد.
خان محمدی افزود: همانطور که گفته شد از ۴۹ هزار کلاس درس، مشکل تقریبا ۱۴ هزار کلاس درس با اعتبار جدید برطرف شده و برای ما بقی در بودجه سال ۱۴۰۲ عددی را پیشبینی کرده اند و آنچه تصور ماست تا پایان دولت سیزدهم این مورد را حل خواهیم کرد.
وی در ادامه در رابطه با ساخت “مدارس آینده” توضیح داد و اظهار داشت: وقتی مدرسه ای می سازیم باید دست کم ۵۰ سال مورد استفاده قرار بگیرد. ازاین رو لازم است به نیازهای آموزشی نسل های بعدی هم در ساخت مدرسه توجه گردد که این نکته تابحال در مدرسه سازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به این مورد دارد و معتقدیم برای تحقق این هدف باید از فعالیتهای محدود به چارچوب اداری فاصله بگیریم و به اصول دانش رجوع نماییم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: به همین خاطر رویدادی با عنوان «مدارس آینده» را با مشارکت بنیاد برکت برگزار کردیم تا ایده های واحدهای دانش بنیان برای به کارگیری تکنولوژی های جدید در قسمت های مختلف مدارس شامل محتوایی و زیرساختی را گردآوری و بررسی نماییم.
خان محمدی با اشاره به اینکه بعد از انتشار فراخوان این رویداد، ۱۱۰ ایده به دبیرخانه ارسال شد که نهایتا ۱۰ طرح منتخب و از صاحبان ایده های برتر تجلیل شد اظهار داشت: مقرر است با این هدف که فناوری ها وارد مدارس ما شوند، از طرح های برتر این رویداد حمایت نماییم تا در مدارس مورد استفاده قرار بگیرند. معتقدیم میتوان با استفاده از تکنولوژی های جدید در قسمت های مختلف مدارس همچون ساختمان و همینطور در حوزه آموزش تحولات خوبی ایجاد کرد.
وی افزود: مقرر است این رویداد به صورت سالانه برگزار و طرح های برتر در ساخت مدارس به کار گرفته شوند تا به الگویی مناسب و مدرن از مدارس ایرانی-اسلامی برسیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با ساخت مدارس با پیش سازها و به عبارتی صنعتی سازی ساخت مدارس هم اظهار نمود: خروج از فرایند ساخت وساز سنتی مدارس به سمت مدرن سازی و صنعتی سازی بناها در درجه نخست به فرهنگسازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این راه اگر همکاری بین دستگاههای مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود طبیعتاً سرعت اجرای این قبیل مدرسه ها هم افزایش خواهد یافت. هم اکنون برای ساخت ۶۴ مدرسه با مدیریت سبز در کشور برنامه ریزی شده و ۲۸۰ مدرسه هم صنعتی سازی شده اند.

۳۱ شهرستان سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع دارند
خان محمدی اضافه کرد: ۳۱ شهرستان با سرانه فضای آموزشی کمتر از ۳ متر مربع داریم و استفاده از سازه های صنعتی طبق نقشه ها و استانداردهای مد نظر مدرسه سازی میتوان به سرعت این خلاءهای آموزشی را برطرف کند.
وی آمار مدارس فرسوده نیازمند مقاوم سازی و بازسازی در کشور را هم اعلام نمود و اظهار داشت: حدود ۱۳ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم سازی و شش درصد مدارس معادل ۳۳ هزار کلاس درس هم نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این کلاس ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: مقاوم سازی برای ما بخصوص در کلان شهرها یک اولویت جدی است؛ چونکه هم زمان برای ایجاد یک کلاس مناسب مدیریت می شود و هم اینکه بافت موجود در منطقه از بین نمی رود و مدارس بعد از بهسازی و تجهیز با همان سیمای قبلی در محیط پابرجا می مانند.
خان محمدی بر ضرورت به روز شدن شیوه های مقاوم سازی مدارس در کشور تصریح کرد و اظهار داشت: نسخه هایی که مهندسان ایرانی برای مقاوم سازی تعریف کردند و به کار گرفتند منحصربه فرد است. اما مدتی است که فناوری مقاوم سازی ما بروزرسانی نشد. اگر تکنولوژی های جدید را وارد مقاوم سازی نماییم سرعت و کیفیت کار بیشتر می شود.
وی با اشاره به اینکه الگوسازی ۲۸ مدرسه با معماری ایرانی-اسلامی شروع شده و مقرر است در دهه فجر سال جاری ۱۰ مدرسه بعنوان الگوهای مدرسه سازی با معماری ایرانی-اسلامی به بهره برداری برسند اظهار داشت: همینطور درحال تدوین شیوه نامه ای در این حوزه هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی اظهار داشت: خیرین یاران اصلی و شریک ۵۰ درصدی ما در مدرسه سازی هستند که معمولا پیشتر و بیشتر از بخش دولتی در این حوزه فعالیت دارند. سال گذشته خیرین ۳۴۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و دولت هم در کنار این همراهی ۳۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد.
خان محمدی اضافه کرد: از شهریور سال جاری که بیست وچهارمین دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز برگزار شد تا کنون خیرین ۴۶۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و تنها در جشنواره خیرین اصفهان که پنجشنبه گذشته برگزار شد، ۷۰۰ نفر از خیرین حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند. پیشبینی ها اینست که در صورت برگزاری جشنواره های خیرین مدرسه ساز تا آخر سال حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان تعهد توسط خیرین داده شود.
وی که شب گذشته در برنامه صف اول شبکه خبر سیما حضور یافته بود افزود: سازمان نوسازی مدارس باید برای خیرین تسهیل گری و تلاش کند که حضور و فعالیت خیرین مدرسه ساز گسترش یابد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~