وزیر آموزش و پرورش: بیشتر از ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند

وزیر آموزش و پرورش: بیشتر از ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند

وزیر آموزش و پرورش: بیشتر از ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند

به گزارش مدل کودک، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر از ۶۹ هزار نمازخانه و ۴۷ هزار امامت جماعت در مدارس داریم؛ در عین حال از توانمندسازی معلمان در دانشگاه فرهنگیان برای ترویج نماز اطلاع داد و اظهار داشت: باید برای معلمان دوره های توانمندسازی داشته باشیم به نحوی که معلمان در پاسخگویی به شبهات دانش آموزان مهارت پیدا کرده و الگو و اسوه آنها برای نماز شوند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، یوسف نوری در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه حدودا در سی امین سال برگزاری اجلاس نماز هستیم و خاطرم هست آن اوایل بسیاری مدارس ما نمازخانه نداشتند، اظهار داشت: اما هم اکنون بیشتر از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس داریم و یکی از برکات اجلاس نماز است که از سال ۷۱ آغاز شد.
وی ادامه داد: همینطور حالا بیشتر از ۴۷ هزار امامت جماعت در مدارس داریم. البته با چالش هایی هم در این حوزه مواجه ایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برپایه تحقیقات انجام شده در جامعه ایرانی مردم اعتقاد حداکثری و بیشینه به وجوب نماز دارند اما وقتی وارد می شویم می بینیم آگاهی کمینه و حداقلی نسبت به فلسفه نماز دارند اظهار داشت: ما نسبت در استفاده از روش های ترویج فلسفه نماز فقیر هستیم و لازم است این نیاز فطری و عالی با روش های نوین یعنی ابزارها، تکنیکها و تاکتیک های جدید پاسخ داده شود.
نوری افزود: به همین خاطر است که گفته می شود باید روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز نماییم، چونکه معلم نخستین کسی است که در نظام رسمی تعلیم و تربیت با متربی سروکار دارد. مواجهه ما با دانش آموزان در بعد اعتقادات و در بعد نماز یک مواجهه کامل نیست و آموزش های کوتاه و معمولاً سطحی داده می شود. در رابطه با فلسفه نماز کتاب های کمی داریم که در حوزه کودکان کمتر هم هست. در حالیکه شمار کتب احکام نماز بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه گرانیگاه چالش های فرهنگی اجتماعی نماز عمدتا در دوران کودکی است و باید روی این دوران کار نماییم، اظهار نمود: اگر تربیت در دوران کودکی خوب شکل بگیرد می توانیم رشد خوبی در این عرصه در بزرگسالی داشته باشیم. مدرسه کانون تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان برای سال هایی دستخوش حوادثی شده و علیرغم این که کتاب های خوبی داریم اما این مورد در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده نشده و در نتیجه معلم برای این کار آماده نشده است. در دوره جدید این ائتلاف وجود دارد که روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کنیم؛ چه دوره های توانمندی برای معلمان فعلی و چه مهارت آموزی برای معلمان جدیدالورود.
نوری ضمن اشاره به این که سال جاری ۷۰ هزار هنرستانی به جمعیت دانش آموزی ما افزوده شد که به معنای شغل پایدار می باشد، اظهار داشت: برای معلمان هم باید دوره های توانمندی ایجاد نماییم به شکلی که در پاسخگویی به شبهات دانش آموزان مهارت داشته باشند و الگو و اسوه آنها برای نماز شوند. این خلاء در مدرسه با معلمِ آماده و دارای شایستگی های حرفه ای پر می شود. معلم باید بتواند دانش آموز را به نماز جذب نماید، دانش آموزان این زمینه را دارند.
وی ادامه داد: بویژه در شرایط جدیدی که پیش آمده همه ما را متوجه این مورد کرده که باید در آموزش و پرورش کاری صورت گیرد، چونکه تکنولوژی های جدید سریع حرکت می کنند. برخی فقط فناوری های اطلاعات و ارتباطات را می بینند؛ درست است که شبکه های اجتماعی بچه های ما مدیریت و چارچوب بندی می کنند، اما در فناوری های زیستی هم همچنین است. تحقیقی در کشور روسیه انجام شده بود که نشان می داد به علت استفاده از تراریخته ها، سن بلوغ یک تا سه سال در این کشور پایین آمده است و علت در معرض رسانه قرار گرفتن و تغذیه، تراریخته بوده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این اتفاقات می افتد و بچه گرفتار خلاء و چالش می شود که باید با ابزارهای نوین پاسخ داده شود.
نوری ضمن اشاره به این که باید نسل نگاری نماییم و اگر این کار را انجام ندهیم بچه ها که بی دفاع ترین افراد هستند گرفتار زوال کودکی می شوند که یکی از ابعاد زوال کودکی، حوزه دینی و یک شاخصه آن نماز است.
وی افزود: یک هدف مهم اجلاس نماز، بسیج عمومی است تا از همه ظرفیت ها برای آینده سازان استفاده نماییم. رئیس جمهور به این امر معتقد و باورمند است و همواره تذکر داده که در رابطه با این مورد به خصوص نماز و معارف دینی کار نماییم و سرلوحه کار ما و دولت شود. در سایر قوا و ارکان نظام هم همچنین است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نماز اقامه شود حتما باید به نهاد تعلیم و تربیت دقت کنیم، خطاب به ائمه جماعات و حاضران در جلسه اظهار داشت: بستر اجرای احکام، نظام آموزش و پرورش است. بستر اعمال حکمرانی نظام بطور قطع آموزش و پرورش است و ما هرگونه آمادگی داریم، این در به روی شما باز است. مهم تر از همه دانش شما و الگو بودن شماست که دانش آموزان ما ببینند و ان شاءالله همه از نمازگزاران باشند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~