معاون وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد اردوهای راهیان پیشرفت فرصتی برای شناسایی استعداد دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد اردوهای راهیان پیشرفت فرصتی برای شناسایی استعداد دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد اردوهای راهیان پیشرفت فرصتی برای شناسایی استعداد دانش آموزان

به گزارش مدل کودک، معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خانواده، مدرسه و رسانه ارکان تربیت دانش آموزان هستند، اظهار نمود:  اردوی راهیان پیشرفت فرصتی برای شناسایی استعداد دانش آموزان است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده اظهار نمود: از موفقیت طرح راهیان نور که به بازدید از یادمان های شهدا اختصاص پیدا کرده بود، سفارش و تاکید شد که دانش آموزان، معلمان، مربیان و حتی خانواده ها و افراد اثرگذار به صورت میدانی و حضوری از بعضی از مقاصد گردشگری پیشرفت، بازدید داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه مقاصد گردشگری پیشرفت شامل صنایع بزرگ، مراکز پدافندی کشور، مراکز علمی، پارک های علم و فناوری و حتی در استان و منطقه صنایع کوچکتر ولی موثر و پویا و اثرگذار و جدید و نو است، تصریح کرد: ازاین رو آموزش و پرورش تصمیم گرفت به همراه تشکل های دانش آموزی و معاونین پرورشی، مقاصد پیشرفت گردی را در سطح مناطق، استان ها و ملی شناسایی کرده و به تناسب سطح، جنسیت و دوره تحصیلی، دانش آموزان را به این مقاصد گردشگری اعزام کند تا به صورت حضوری و میدانی با این پیشرفت ها آشنا گردند.
باقرزاده با اشاره به اینکه اهداف پژوهشی و تربیتی برای این سفرها مد نظر است، اضافه کرد: به جهت اینکه این اردوها تاثیرگذاری لازم را داشته باشند، احتیاج به چند نکته است. یکی این که هر پیشرفتی یک راوی لازم دارد و اگر صرفاً دانش آموزان را برای بازدید ببریم، یک بازدید معمولی می شود ولی وقتی راوی پیشرفت وجود داشته باشد برای فهم و پژوهش می شود ازاین رو نکته اصلی این اردوها و سفرها راوی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر کسی بتواند مقصد گردشگری را به خوبی برای دانش آموزان روایت کند و چشم انداز آینده را برای آنها توضیح دهد، بطور قطع دانش آموزان با انگیزه بیشتری به این سفرها می آیند و اثر بیشتری می گیرند.
وی با اشاره به اینکه دومین نکته اینست که هر کسی را به هر مقصدی اعزام نکنیم بلکه به تناسب روحیه، جنسیت و اهداف درسی که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده، اعزام نماییم، تصریح کرد: این امر به این علت است که آمایش حرفه ای و شغلی آینده را در نظر بگیریم و شخص، یک چشم اندازی از آینده خویش را به صورت حضوری و میدانی بتواند به دست بیاورد.
باقرزاده اظهار داشت: سومین نکته اینست که در این بازدیدها و دیدارها استعدادیابی هم امکان دارد اتفاق بیفتد و یک مرکز گردشگری اگر مخاطب شناس خوبی باشد از بین دانش آموزانی که به بازدید می روند با یک فرآیندی بتواند استعدادهای آنها را شناسایی کند.
وی افزود: هدفگذاری برای تعداد جمعیت جهت بازدید کرده ایم. هم اکنون بیشتر از ۱۶ میلیون دانش آموز درحال تحصیل داریم، که طبیعتا نمی توان همه آنها را به این سفرها و اردوها اعزام کرد ازاین رو می توانیم در خود منطقه به یک جای ساده و در موقعیت استانی ببریم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اخیراً سازمان بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی از راه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دوره های ویژه داهیان پیشرفت را تعریف کرده اند که این افراد که مستعدتر و پویاتر هستند برنامه های آموزشی و پژوهشی بهتری دارند تا به مقاصد گردشگری کشوری اعزام شوند که این امر با عنوان راهیان پیشرفت نورانی در هفته گذشته شروع شد.
وی ادامه داد: این دانش آموزان از اماکن بسیار مهم مثل پالایشگاه های بزرگ، صنایع بزرگ مثل نمایشگاه های هوایی و موشکی کشور بازدید می کنند و برخی از این افراد، پروژه هایی را هم در این خصوص دارند و اجازه داده می شود که در آنجا تحقیق کنند.
باقرزاده در مورد فراوانی توزیع اردوها در مناطق مختلف کشور خاطرنشان کرد: واقعا بگونه ای برنامه ریزی شده که به صورت متوازن در همه استان ها داشته باشیم. مقاصد گردشگری پیشرفت در استان ها را شناسایی کرده ایم و به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها سفارش کرده ایم که به صورت متوازن همه افراد را بتوانند در بخشی از این مقاصد شرکت دهند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبیعتا در سال اول، امکان بازدید برای همه دانش آموزان نخواهد بود اما به مرور همه را باید پوشش دهیم، اظهار داشت: نکته دیگر هم اینست که ابتکاری صورت گرفته که در راه اردوی راهیان نور که عموما بازدید از یادمان های شهدا در استانهای جنوبی و غربی است، یک مقصد گردشگری پیشرفت هم در نظر گرفته می شود.
وی در پاسخ به این که تا چه اندازه به دنبال امیددهی به آینده و ادای جهاد تبیین در این برنامه ها هستید، اظهار نمود: ما پیش از این که فکری به تربیت آیندگان بکنیم، ابتدا باید فکری به تربیت خودمان، معلمان و نومعلمان نماییم یعنی اگر ابزار تربیتی قوی برای خودمان تدارک نبینیم طبیعتا نمی توانیم زمینه را برای دانش آموزان فراهم نماییم.
باقرزاده که به مناسبت در پیش رو بودن هفته تربیت اسلامی در برنامه «صبح به خیر ایران» صحبت می کرد، تصریح کرد: در رابطه با نومعلمان، نومربیان، نومشاوران و دانشجومعلمان، همکاران در دانشگاه فرهنگیان این مورد را جدی گرفته اند و می خواهند دانشجویان به جز این که در امر آموزش قوی می شوند در مهارت های حرفه ای و صلاحیت های معلمی هم سرآمد باشند. ازاین رو حرفه هایی برای دانشجومعلمان در نظر گرفته اند که یک معلم و مربی را به عنصری تبدیل می کند که تاثیرگذاری اش چند برابر می شود و این برای کسانی است که در راه معلم شدن قرار دارند.
وی ضمن اشاره به ۱۳ اسفند، روز جوان و سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) بیان نمود: این روز، ششمین روز هفته تربیت اسلامی است که دانشگاه فرهنگیان به همین مناسبت بک ویژه برنامه برای فرهنگیان به اسم معلمان آینده دارد اما برای معلمان و مربیان موجود هم لازم است که دوره هایی را عرضه دهیم تا در کنار هم بنشینند و در رابطه با چالش ها و مشکلاتی که در رویارویی با نسل جدید دارند، گفتگو کنند و چاره هایی را به هم انتقال تجربه کنند.
باقرزاده اظهار داشت: یک دوره ۱۷ ساعته مجازی با همین هدف برگزار شد که شامل تربیت جنسی، اعتقادت، احکام، مسائل روز و…. است که ویژه معلمان و مربیان است که به صورت اختیاری هم اکنون نزدیک ۶۰ هزار نفر از معلمان و مربیان ثبت نام کرده اند که پس از گذراندن این دوره در دوره های بعدی که هم حضوری و هم مقداری پررنگ تر است شرکت می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان هم اکنون درس پرورشی ندارند اما برنامه ای به اقتضای سطح تحصیلی دانش آموزان و اقتضائات استان ها به یک مبحث پرورشی یا یک مبحث تحقیقی و پژوهشی و هر مبحث دیگری اختصاص داده می شود و مربیان و معلمان پرورشی به صورت رسمی در کلاس سبک زندگی، سواد رسانه ای، موضوعات فرهنگی صبحگاه، زنگ های تفریح و بخشی هم در خارج از ساعات درسی در کانون های فرهنگی تربیتی، اردوگاه ها و دارالقرآن ها و مراکز مشاوره تربیتی با بچه ها در ارتباط هستند.
وی با اشاره به اینکه تربیت، ۳ رکن دارد، اظهار نمود: یکی از ارکان تربیت خانواده و پدر و مادران هستند که مسئولیت بالایی دارند و آنرا جدی می گیرند و معمولاً نقش خود در منزل یا بیرون از منزل ایفا می کنند و قدردان آنها هستیم. رکن دوم، مدرسه است که قدردان آنها هم هستیم و اشکالاتی هم که وجود دارد را با تمام توان باید رفع نماییم. سومین رکن هم رسانه است که رسانه هم اکنون امکان دارد ارتباط بیشتری با بچه ها داشته باشد باید حتما نقش تربیتی مثبت و اثرگذار خویش را بر عهده بگیرد و با کمک و هم افزایی همدیگر بتوانیم هدایتگری خوبی نسبت به بچه ها داشته باشیم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~