چرا بهزیستی به اجرای طرح مانا روی آورده است؟

چرا بهزیستی به اجرای طرح مانا روی آورده است؟

چرا بهزیستی به اجرای طرح مانا روی آورده است؟

مدل کودک: طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان با هدف ارتقای توانمندی های نوجوانان در حوزه شیوه های همیاری اجتماعی برای پیش گیری از لطمه های اجتماعی با سابقه حدود نیم دهه ای توسط سازمان بهزیستی، طی سال ۱۴۰۱ در ۳۱ استان به اجرا درآمده است؛ به شکلی که نوجوانان علاوه بر این که در این گروه ها آموزش های لازم را دریافت نمودند طی سال ۱۴۰۱ توانستند حدود ۶۰۰ پروژه را به مرحله اجرا برسانند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، دوران نوجوانی یکی از مراحل مهم رشد اجتماعی انسان است. در این مرحله نوجوان به تعامل بیشتر با همسالان می پردازد و درباره ی موضوعات اجتماعی کنجکاو است، هنوز از تفکر نقادانه بهره کاملی نبرده و ممکنست بسادگی گرفتار اشتباهات گریز ناپذیری شود.
هدف طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان، ایجاد فضایی سالم برای تعامل، مشارکت و کارگروهی نوجوانان حول موضوعات اجتماعی سنین نوجوانی است. در این فرایند، نوجوان یک فرد مشاهده گر نیست، او فعال است و برای حل مشکلات مربوط به خود و دوستان به تفکر می نشیند، راهکار می دهد و آنرا به کمک دوستان به اجرا در می آورد. این طرح فرصتی فوق العاده برای فعالیت اجتماعی نوجوان در محیطی محافظت شده است.
ارتقای توانمندی های نوجوانان در حوزه شیوه های همیاری اجتماعی برای پیش گیری از لطمه های اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت های مشارکت نوجوانان در موسسات غیردولتی میان نوجوانان دختر و پسر در دامنه سنی ۱۸-۱۳ سال از اهداف طرح مانا است.
اما برای تحقق دو هدف اصلی، اهداف عملیاتی شفاف، قابل سنجش و دستیابی همچون افزایش شناخت نسبت به مسائل و لطمه های اجتماعی نوجوانان، اصلاح نگرش در راستای جمع گرایی و کارگروهی و افزایش مهارت های کارگروهی و مشارکتی، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام کارهای مشارکتی در محله ها و موسسات غیردولتی، ایجاد سازوکار تشویقی برای پشتیبانی از طرح های جمعی نوجوانان در حوزه پیش گیری از لطمه های اجتماعی و ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیش گیری از لطمه های اجتماعی مشخص شده است.

در سال ۱۴۰۱ این برنامه در ۳۱ استان اجرا شد؛ در همین راستا آرزو ذکایی فر- معاون پیش گیری از لطمه های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان) طی پنج سال قبل توسط سازمان بهزیستی، اظهار داشت: این طرح در امتداد ارتقاء توانمندی ها و مشارکت دانش آموزان در گروههای سنی ۱۳ تا ۱۸ سال دختران و پسران درحال اجراست که علاوه بر ارتقای توانمندی همیاری جمعی نوجوانان، ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس، استقلال طلبی، مهارت های حل مسئله، خودکارآمدی و کمک به پروسه هویت یابی و هویت پذیری از دیگر اهداف این برنامه است.
معاون پیش گیری از لطمه های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور معتقد می باشد علاوه بر این که سازمان بهزیستی از اجرای طرح و برنامه حمایت های مالی و اعتباری آن حمایت می کند اما یکی از کارکردها و وظایف این برنامه این است که نوجوانان در کلیه مراحل حل مسئله مشارکت و دخالت داشته باشند، به این معنا که بعد از شکل گیری گروه ها با کمک و راهبری تسهیلگران محلی آموزش دیده مسائل و مشکلاتی که در گروه و محله شان وجود دارد را طی جلسات آموزشی مختلف مورد بررسی، بحث و اولویت بندی قرار دهند و بعد از آن نیازها، مسائل و اولویت ها استخراج شود. در همین راستا گروه موظف به طراحی و تدوین پروژه ای برای مساعدت با رفع مسئله در گروه یا محله خود است.
وی با اشاره به این که علاوه بر منابع اعتباری یکی از وظایف نوجوانان حمایت طلبی از بخش های دولتی و غیردولتی و خیرین است، اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ نوجوانان حدود ۸۰۰ میلیون تومان و ۱۴۰۱ یک میلیارد تومان سهم آورده داشتند؛ به عبارت دیگر برای اجرای پروژه خود از بخش های مختلف کمک گرفتند و توانستند خودشان منابع مالی و اعتباری هم تامین کنند.
مدتی پیش نیز معاون پیش گیری از لطمه های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی باشگاه سلامت نوجوانان در محلات در آینده آگاهی داد و به ایسنا اعلام نمود که هم اکنون ۱۵۰۰ گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان در سطح محلات با کمک تسهیلگران محلی فعالیت می نمایند. وی در این زمینه اظهار داشت: این گروه ها علاوه بر دریافت آموزش های لازم، درباره ی چگونگی شناسایی و احصای نیازهای خود، اطرافیان و محله زندگی شان و همین طور اولویت بندی و ارائه پروژه های عملیاتی برای حل این چالش ها فعالیت دارند.
معاون پیش گیری از لطمه های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: نوجوانان علاوه بر این که در این گروه ها آموزش های لازم را دریافت می کنند طی سال ۱۴۰۱ توانستند حدود ۶۰۰ پروژه را به مرحله اجرا برسانند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~