چالش گریه کودک مقابل مغازه ها برای خریدن اسباب بازی

چالش گریه کودک مقابل مغازه ها برای خریدن اسباب بازی

چالش گریه کودک مقابل مغازه ها برای خریدن اسباب بازی

به گزارش مدل کودک، یک روانشناس ضمن اشاره به گریه و اصرار برخی کودکان در بیرون از خانه برای خرید اسباب بازی و چگونگی برخورد والدین در چنین مواقعی، اظهار داشت: در شرایطی که کودک گریه می کند اما به خود صدمه ای نمی زند و فقط اصرار به خریدن چیزی دارد، والدین باید تماس فیزیکی و کلامی خویش را با کودک قطع و به او بی توجهی کنند.
گوهریسنا انزانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که گاهی وقتی کودکان از درون خانواده ها توجهی برای بازی و سرگرمی از طرف والدین کسب نکرده باشند برای سرگرمی اصرار به خرید وسایل و اسباب بازی بیشتر دارند، اظهار داشت: در چنین شرایطی امکان دارد بچه ها برای رسیدن به خواسته خود و خریدن اسباب بازی مورد نظر جیغ، داد یا فریاد بکشند، گریه کنند و حتی برخی کودکان پا بر زمین می کوبند.
این روانشناس افزود: در چنین شرایطی گاهی والدین خطاب به کودک می گویند که پول لازم برای خرید آن اسباب بازی را ندارند و توقع دارند کودک با شنیدن این جمله آرام شود. حال آنکه بطور معمول کودک بی توجه به این سخن به اصرار و گریه خود ادامه می دهد چونکه کودکان تفکر انتزاعی و پیامد اندیشی ندارند. درحقیقت کودکان درکی از زمان و شرایط والدین خود مثل این که آخر ماه است و حقوق والدین رو به پایان است را ندارند و در چنین شرایطی والدین فقط باید از چند تکنیک ساده برای آرام کردن کودک بهره گیرند.
نظر کودک را به نقطه ای دیگر جلب کنید به گفته ی ایشان، جلب کردن نظر کودک به نقطه ای دیگر و صحبت کردن با او می تواند در وضعیت یاد شده به آرام کردن کودک کمک نماید.
انزانی همین طور با تأکید بر این که در وضعیت یاد شده والدین باید صبور باشند، خطاب به والدین سفارش کرد: والدین می توانند قبل از بیرون رفتن از خانه با کودک صحبت کنند و به او بگویند قرار نیست وقتی بیرون می رویم و از جلوی مغازه های اسباب بازی فروشی و غیره رد می شویم وسیله ای خریداری نماییم.
«بی توجهی»؛ بهترین تکنیک به شرطی که… این روانشناس همین طور «بی توجهی» را بهترین تکنیک در زمانی که کودک اصرار به خریدن یک وسیله دارد و گریه می کند، معرفی نمود و توضیح داد: در شرایطی که والدین به همراه کودک بیرون از خانه هستند و کودک با عبور از مقابل مغازه ای اصرار به خریدن یک وسیله دارد و آغاز به گریه می کند بهترین تکنیک بی توجهی است.
وی در عین حال اشاره کرد: زمانی که کودک اصرار دارد، لجبازی می کند، جیغ می کشد، گریه می کند و پا به زمین می کوبد اما لطمه و صدمه ای به خود نمی زند یعنی برای مثال موهایش را نمی کند یا سرش را از شدت عصبانیت به جایی نمی کوبد؛ والدین باید نسبت به خواسته کودک بی توجهی کنند. یعنی در آن لحظه تماس فیزیکی و کلامی خودرا با کودک قطع کنند اما در عین حال از دور مراقب او باشند. در این شرایط والدین باید در عین حالی که کودک را از دور زیر نظر دارند و مراقب هستند تا به هنگام تنهایی غریبه ای به او نزدیک نشود و به او صدمه ای نرساند، کم کم از آن فضا دور شوند تا کودک بعد از دست کشیدن از خواسته خود به آنها ملحق شود.
لیستی از موارد خوشحال کننده برای کودک تهیه و آنرا جایگزین خواسته کودک کنید انزانی همین طور درباره ی شرایطی که کودک بدون لجبازی، گریه، اصرار و بسیار صبورانه از والدین درخواست خرید وسیله ای را دارد نیز اظهار داشت: اگر کودک بدون لجبازی و گریه بلکه صبورانه خواسته خودرا بیان می کند و انتظار خریدن اسباب بازی دارد، باید به او دقت نماییم. در چنین شرایطی والدین می توانند از تشویق های کلامی و غیر کلامی بهره گیرند تا کودک آرام شود. برای مثال والدین می توانند از قبل هدیه های کوچک نظیر یک برچسب با طرحی که کودک دوست دارد یا یک شکلات که کودک آنرا دوست دارد، تهیه کرده و همراه خود داشته باشند و در چنین زمان هایی این هدایای کوچک را به او بدهند و او را شاد کنند. درحقیقت والدین می توانند فهرستی از تشویق های کلامی و غیر کلامی نظیر رفتن به پارک، بازی کردن با کودک، انجام تفریحی که کودک دوست دارد، خوردن غذایی که کودک دوست دارد و یا دادن یک برچسب و شکلات به کودک را داشته باشند و در مواقعی که او درخواست خریدن اسباب بازی را دارد، یکی از موارد این فهرست را جایگزین خواسته کودک کنند تا کودک خوشحال شود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~