معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد افزایش قیمت موادمخدر باتغییر تولید درافغانستان

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد افزایش قیمت موادمخدر باتغییر تولید درافغانستان

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد افزایش قیمت موادمخدر باتغییر تولید درافغانستان

به گزارش مدل کودک، معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به سهم تولید مواد مخدر در کشور افغانستان توسط کشورهای آمریکایی و اروپایی، اظهار داشت: در سالی که آمریکایی ها و نیروهای غربی وارد کشور افغانستان شدند، تولید مواد مخدر توسط افغانستان معادل ۱۸۵ تن مواد استحصال شده تریاک از گیاه خشخاش بود و امروز این رقم ۶۲۰۰ تن است که حداقل ۳۰ برابر دوره ای است که آمریکایی ها وارد افغانستان شدند و البته طی سالهای حضور مستقیم نیروهای غربی تولید تا میزان ۱۰ هزار تن رسید.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، چند ماه گذشته بود که سردار اسکندر مومنی- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به اینکه در کنار کشوری زندگی می نماییم که بیشتر از ۹۰ درصد تولید مواد مخدر افیونی و تریاک جهان در این کشور اتفاق افتاده است، افزود: طی ۲۰ سال قبل با حمایت مستقیم آمریکایی ها و ناتو تولید مواد مخدر به بیشتر از ۵۰ درصد خود رسیده و در دهه اخیر تولید مواد مخدر صنعتی و شیشه به صورت روزافزون، افزایش فزاینده داشته است.

کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بدون وقفه ادامه دارد

ورود موادمخدر از دریای عمان و خلیج فارس به جنوب کشور

بعد از آن هم سردار مسعود زاهدیان- معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام نمود که قاچاق مواد مخدر از خاک کشور ایران به واسطه تولید در افغانستان و مصرف آن در کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است و علت آن هم فعال شدن مسیر جنوبی از کشور افغانستان است که از این طریق، مواد مخدر از دریای عمان به خلیج فارس منتقل و وارد مرزهای خاکی همچون استان هرمزگان می شود.
وی ادامه داد: طبق گزارش سازمان ملل، کشاورزان افغانستان کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را بعنوان پایه اقتصادی خود می دانند و با عنایت به مشکلات اقتصادی مردم این کشور و ناتوانی جامعه جهانی در مرتفع ساختن این مشکلات، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بدون وقفه ادامه دارد.

۷۶ درصد زمینهای کشاورزی زیر کشت خشخاش در افغانستان، نزدیک مرزهای ایران قرار دارد

به قول سردار زاهدیان، در سال ۲۰۲۲، ۲۲۳ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی افغانستان زیر کشت خشخاش بوده است و ۷۶ درصد این کشت هم در استان هایی است که نزدیک مرزهای کشور ما قرار دارند.

افزایش ۳۰ برابری تولید مواد استحصال شده تریاک از گیاه خشخاش در افغانستان پس از ورود نیروهای آمریکایی به خاک آن کشور

در همین راستا- سردار مسعود زاهدیان در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چند درصد تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به صورت ویژه از راه کشورهای آمریکایی و اروپایی صورت می گیرد، می گوید: در سالی که آمریکایی ها و نیروهای غربی وارد کشور افغانستان شدند، تولید مواد مخدر توسط افغانستان معادل ۱۸۵ تن مواد استحصال شده تریاک از گیاه خشخاش بود و امروز این رقم ۶۲۰۰ تن است که حداقل ۳۰ برابر دوره ای است که آمریکایی ها وارد افغانستان شدند و البته طی سالهای حضور مستقیم نیروهای غربی تولید تا میزان ۱۰ هزار تن رسید.

کشف محموله شیشه از کانتینر حامل چرخ خیاطی

زاهدیان در قسمت دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سؤال که آیا تابحال از راه راه های دریایی قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است؟ اظهار می کند: از راه راه های دریایی جاسازی در شناورها یا حمل توسط شناورها صورت گرفته است که مواد را مستقیم در شناور قرار داده و حمل کرده اند و هم جاسازی در محمولاتی که به وسیله شناور حمل می شده صورت گرفته است. به صورت مثال به تازگی در بندرعباس کانتینری کشف شد که مقادیر زیادی شیشه را در چرخ خیاطی جاساز کرده بودند و این محموله توسط کانتینر از مرز دوغارون وارد کشور شده بود اما برپایه کنترل های اطلاعاتی در بندرعباس، پیش از خروج از کشور این محموله متوقف گردید و به وسیله کنترل های نامحسوسی که روی کامیون داشتیم تا نقطه خروج از کشور کنترل و اجزای شبکه شناسایی و متلاشی شدند.

سناریو دائمی ایران برای مقابله با ورود موادمخدر به کشور از راه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی

البته پیش از این نیز، باتوجه به افزایش تولیدات مواد مخدر و رویکرد طالبان نسبت به تولید مواد مخدر، در رابطه با سناریوی ستاد برای مقابله با عرضه و جلوگیری از اعتیاد در ایران، او به ایسنا اظهار داشته بود: سناریو دائمی ایران مقابله با ورود مواد مخدر به کشور و برخورد با باندها و سرشبکه های قاچاق مواد مخدر است؛ این دستور کاری همیشگی برای ایران است چونکه اگر امروز در افغانستان جلوی مواد مخدر را بگیریم اما دلیل نمی شود که از پاکستان این مواد وارد کشور نشود. هیچ تضمینی وجود ندارد که این مواد از راه دریا یا از راه هوایی وارد کشور نشود. بالطبع اولویت ما شناسایی و اشراف اطلاعاتی بر مناطق مرزی و کنترل این شبکه ها از مبداء تولید و قاچاق است.
بیشتر بخوانید:
اخطار یوروپل؛ احتمال درگیری مافیاهای اروپایی و افغانستانی برای فروش گیاه «افدرا»جهت تولید شیشه

او همینطور در قسمت دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه تمام تلاش مان دستگیری اعضای اصلی قاچاقچیان مواد مخدر است، تصریح می کند: مواردی بودند که علاوه بر این که دستگیر شدند اموال و دارایی های میلیاردی از آنها مصادره شد؛ اما گاهی مواقع این افراد خارج از ایران مستقر هستند که در صورت شناسایی، از راه مراجع بین المللی و با همکاری اطلاعاتی سایر کشورها آنها را تحت تعقیب قرار می دهیم.

افزایش قیمت مواد مخدر به علت تغییرات روند تولیدش در افغانستان

هشدار به مراکز درمانی جهت آمادگی پذیرش مصرف کنندگان

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به افزایش قیمت مواد مخدر به علت تغییرات روند تولید مواد مخدر در افغانستان و با اشاره به اینکه به سیستم درمانی کشور اخطار داده ایم برای پذیرش مصرف کنندگان مواد مخدر آمادگی داشته باشند، تصریح می کند: علیرغم این که این وضعیت یک تهدید به حساب می آید فرصتی است تا بتوانیم افراد معتاد را زیر پوشش مراکز درمانی قرار دهیم و دیگر نیازی به مصرف مواد مخدر نداشته باشند و وضعیت شان با دارو مدیریت شود. این مورد مستلزم عزم جامعه است بگونه ای که خانواده ها به این افراد کمک کرده و آنها را به سمت مراکز درمانی هدایت کنند و ما هم ظرفیتی بوجود آورده باشیم که افراد را پذیرش و مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند. این مورد مانع از ارتباط مصرف کننده با مواد فروشان شده و درآمدهای قاچاقچیان را از بین می برد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~