حدود ۵۰ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ دانشگاه ها، دهک دهمی هستند!

حدود ۵۰ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ دانشگاه ها، دهک دهمی هستند!

حدود ۵۰ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ دانشگاه ها، دهک دهمی هستند!

مدل کودک: بگفته عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نزدیک به ۵۰ درصد صندلی های دانشگاه های ایران در ۳۰۰۰ رتبه برتر کنکور، سهم دهک دهم جامعه است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، ایمان افتخاری درباب مدارس سمپاد، نخبه پروری و نظام آموزشی اظهار داشت: سمپاد متولی بخش زبده و خاص استعدادی کشور است اما افق دید ما در مساله عدالت آموزشی باید طوری باشد که هر استعدادی به شکوفایی برسد. با اینحال نقطه ای که ما الان در آن هستیم با افقی که به آن نگاه می نماییم فاصله قابل توجهی با هم دارند. سمپاد نقطه شروع است و قدمهای بزرگی باید برداشته شود.
وی با تأکید بر این که تنها راه رسیدگی به استعدادها، مدارس سمپاد نیستند، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه جدیدی که چند سال قبل تصویب کرد، بر روش های دیگر توجه به استعدادها تاکید دارد. تعدادی از آمارها حاکیست، ضعف اصلی ما به دهک هایی از جامعه مربوط می شود که به آنها در شهرهای بزرگ که مدارس سمپاد آنجا هستند، دسترسی نداریم؛ بدین جهت باید برای این امر راه های دیگری اندیشیده شود.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قیاسی که میان سهم دهک های اقتصادی در آموزش ویژه کشور فرانسه به عنوان کشوری که عدالت آموزشی برایش مهمست و قیاس آن با ایران انجام داده است، توضیح داد: آمار ما درباب سهم دهک اول جامعه از ۳۰۰۰ رتبه برتر کنکور ایران نشان میدهد که این سهم برای دهک اول جامعه ۰.۲ درصد است. از طرف دیگر در کشور ما نزدیک به ۵۰ درصد صندلی های دانشگاه در۳۰۰۰ رتبه برتر کنکور سهم دهک دهم است. این در حالیست که سهم دهک دهم در مدارس خاص و دانشگاه های برتر فرانسه ۳۱ درصد است.

افتخاری توضیح داد: در دهک های پایینی ما اتفاق عجیبی دیده می شود؛ در این دهک ها وضعیت ورودی کنکور بغرنج و نامطلوب است و راهی برای توجیه کردن ندارد. در حقیقت نگرانی درباب شانس بسیار بسیار پایین این افراد برای تربیت فرزندان در نسل بعدی که نقش مهمی در کشور ایفا می کنند، وجود دارد. امیدواریم با وضعیت جدیدی که در کنکور برقرار شده و مساله از کار حرفه ای کنکور به درس خواندن کلاسیک در مدرسه رسیده است، تا حدی مرتفع شود.

وی ادامه داد: بین سهم دهک های چهار، پنج، شش و هفت ما در رتبه های برتر کنکور با سهم دهکهای چهار، پنج، شش و هفت کشور فرانسه در مدارس و دانشگاه های خاص این کشور تفاوت معنادار و قابل توجهی نمی بینیم بلکه نگرانی درباب دهک های یک تا سه ما تشدید می شود. در حقیقت قسمتی از درخواست از دولت بمنظور رایگان شدن تحصیل دهک های یک تا چهار در مدارس سمپاد، به همین مورد باز می گردد.
این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی همین طور درباره ی اهمیت مصوبه اخیر دولت درباره ی رایگان شدن تحصیل پذیرفته شدگان مدارس سمپاد که جزو چهار دهک پایین هستند، اظهار داشت: این مساله شهریه اتفاق مهمی را رقم خواهد زد؛ از تضعیف مدارس در مناطق محروم جلوگیری می کند و شانس موفقیت بچه ها را در مراحل بعدی می افزاید.
افتخاری در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: در فرانسه اما دهک اول، دوم، سوم و چهار سهم بالاتری از آموزش ویژه این کشور نظیر مدارس خاص، مدارس پزشکی و دانشگاهای خیلی خاص فرانسه دارند و این نشان میدهد فرانسه حتما برنامه ویژه ای برای این امر داشته است.

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه ای تلوزیونی با بیان این که برخی استعدادهای کشور در مناطقی زندگی می کنند که اصلا در آن مناطق مدرسه سمپاد وجود ندارد، اشاره کرد: مدارس سمپاد ما در مراکز استانها قرار دارند در صورتیکه دهک های پایین درآمدی ما بطور معمول در شهرهای بزرگ زندگی نمی کنند و در روستاها هستند. بدین جهت باید برای استعدادهایی که خارج از شهرهای بزرگ زندگی می کنند برنامه ای داشته باشیم و به آنها رسیدگی لازم صورت گیرد. مهم ترین پیام آماری که ذکر کردم این است که سه دهک پایینی ما احتیاج به رسیدگی دارند.

وی در عین حال اشاره کرد: باید برنامه خاص برای کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی نمی کنند هم داشته باشیم. این امر می تواند با ایده های مختلفی نظیر مدارس شبانه روزی و… پیگیری شود. همین طور «معاونت فراگیر» سمپاد که نقشش رسیدگی به استعدادهای بیرون مدارس سمپاد است نیز می تواند برنامه هایی دراین زمینه داشته باشد.

در بخش دیگر این برنامه افتخاری در پاسخ به سوالی درباب مشکوک به متقلب بودن هزار نفر از افرادی که اکنون در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و انفصال از خدمت رییس سازمان سنجش در پی بهتان مقاومت در قبال عدم معرفی داوطلبان شبهه دار آزمون سراسری سالهای ۱۴۰۰ و پیش از آن به دانشگاه، اظهار داشت: اگر دراین زمینه، تفسیر آن چه مجلس مصوب کرده بود را بپذیریم، باید این افراد ابتدا تعیین تکلیف می شدند و بعد مراحل ثبت نام در دانشگاه آنها انجام می شد. حال این که بخواهند اصلاحی را در قانون مجلس انجام دهند، این امر در صلاحیت مجلس است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن ورود نخواهد کرد.
این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بدین جهت یا قاعدتا باید نحوه عملکرد امروز سازمان سنجش مبنا قرار گیرد و از این پس ابتدا شک و شبهه مواردی که مشکوک به تقلب هستند مرتفع و معلوم شود که فرد صلاحیت ورود به دانشگاه را دارد یا خیر؟ و سپس پروسه ثبت نام انجام شود؛ یا باید این را بپذیریم که قانون مجلس تغییر کند و افراد اگر وارد دوره دانشجویی شدند و اثبات شد در مرحله ورود به دانشگاه تقلب انجام دادند، این حق از آنها سلب شود. هم اکنون با استفساریه ای که وجود دارد، اگر بخواهد آن حق سلب شود، باید قانون مجلس تغییر کند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~