وزیر اسبق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق: حدود ۸ دهه از مشکلات روی میز مانده در آموزش وپرورش می گذرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق: حدود ۸ دهه از مشکلات روی میز مانده در آموزش وپرورش می گذرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق: حدود ۸ دهه از مشکلات روی میز مانده در آموزش وپرورش می گذرد

به گزارش مدل کودک، وزیر اسبق آموزش وپرورش اظهار داشت: نخستین مساله مهم در نظام تعلیم و تربیت، موضوع ماموریت در آموزش وپرورش است که گرفتار غفلت شدید نسبت به آن هستیم، ماموریت باید سنجیده شدن موفقیت ها را بیان کند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش وپرورش در پانزدهمین رویداد چهارسوق پیرامون ایده هایی برای تحول در آموزش اظهار داشت: مسایل امروزه آموزش وپرورش مسائل تازه ای نیستند و بیش از ۷۵ سال روی میز بوده و برداشته نشده اند.

وی اظهار داشت: مجموعه کوشش های نظام سیاست گذاری، نظام تعلیم و نظام اجرائی برای حل این مسایل کامیاب نبوده است و ما شاهد یک ‌پریشانی در حیطه نظر و عمل هستیم. به نظرم خردمندانه ترین راه برای اهتمام به مسایل آموزش و پرورش، رمزگشایی از گزاره هایی است که چرا مسایل، مزمن می شوند و چرا تدابیر ما قادر به حل آنان نیست.

رییس سازمان راندمان ایران اشاره کرد: معتقدم یکی از با اهمیت ترین دلیلهای در نوع نگاه ما به مساله است، بطور معمول در ادبیات خود بین مساله و مشکل تمایزی قائل نمی شویم درحالی که این دو مفهوم مترادف نیستند مشکل، نتیجه و پیامد مسایل و بروز عینی قابل مشاهده ای است که نیاز به دانش تخصصی ندارد.

وی افزود: مسایل نتیجه فرایندهای بسیار تدریجی هستند که لزوما کنار مشکلات نیستند فاصله زمانی و جغرافیایی با مشکل دارند. ظرفیت مشکل برای جلب توجه بالاست برای شناختن مسایل نیازمند دانش تخصصی و عمیق هستیم و شناخت مسایل بدون فهم تخصصی از حوزه امکان پذیر نیست.

حامی میرزایی اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین دلیلهای پایداری مشکلات این است که کارکرد مشکلات، ما را به سمت مساله نبرده است.

قائم مقام نهضت سوادآموزی بیان کرد: نخستین مساله، موضوع ماموریت در آموزش وپرورش است که گرفتار غفلت شدید نسبت به ماموریت هستیم. ماموریت باید سنجیده شدن موفقیت ها را بیان کند. بین سیاستهای اعلامی و اعمالی تفاوت های زیادی است. ماموریت وقتی موضوعیت پیدا می کند که مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت ها باشد.

حاجی میرزایی اضافه کرد: اگر به ماموریت پاسخ درست ندهیم کیفیت ما مبهم می شود و امکان انسجام و تشخیص اولویت ها را نخواهیم داشت و در نتیجه یادگیری اتفاق نمی افتد.

وی افزود: ماموریت در بحران است و دقیق و مبنای عمل در درون دستگاه و تعامل با تعلیم و تربیت نیست؛ ماموریت شرط لازم است اما کافی نیست نظام تعلیم و تربیت، متشکل از اجزا و ارکانی است که باهم در تعادل و تعامل هستند طراحی و معماری بهینه مناسبات درونی اجزای سیستم اهمیت دارد.

وزیر سابق آموزش وپرورش اظهار داشت: نقص طراحی با مدیریت جبران نمی شود اگر طراحی معیوب باشد مدیر نمی تواند موفقیت پایدار داشته باشد بخش مهمی از مشکلات امروز محصول طراحی معیوب است.

به گزارش دبیرخانه دائمی رویداد چهارسوق، وی با تاکید براینکه نظام انگیزشی مهم ترین موتور محرک یک مجموعه است اظهار داشت: با بوجودآوردن انگیزه برای ارتقای صلاحیت، نیروی موفق خواهیم داشت نظام انگیزشی ما تهی شده است که این معماری قادر به خلق انگیزه های موثر نیست.

رییس سازمان راندمان ایران بیان کرد: برداشت من این است که نظام آموزشی اجتماع ارکان آموزشی است که مبنای مشترک این نظام برنامه درسی است و همه چیز باید حول این برنامه سامان بگیرد.

وی با اشاره به مفهوم پردازی نقش حاکمیت افزود: نسبت نظام حکمرانی در آموزش وپرورش موضوع بسیار مهمی است و معتقدم نظام حکمرانی نقش های خودرا به تامین ناقص منابع محدود کرده است اما باید بدانیم آموزش حق مردم و جز تکالیف قطعی نظام حکمرانی است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~