هشدار نسبت به مرگ دو دهه زودتر مبتلایان به بیماریهای روانی شدید

هشدار نسبت به مرگ دو دهه زودتر مبتلایان به بیماریهای روانی شدید

هشدار نسبت به مرگ دو دهه زودتر مبتلایان به بیماریهای روانی شدید

مدل کودک: دبیر اجرائی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان اظهار داشت که تنها ۲۹ درصد افراد مبتلا به «روان پریشی» و تنها یک سوم از افراد مبتلا به «افسردگی» مراقبت های رسمی سلامت روان را دریافت می کنند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حمید پیروی، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه در هر زمان، مجموعه متنوعی از عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ساختاری ممکنست برای محافظت یا تضعیف سلامت روان ترکیب شوند، در ادامه اظهار داشت: بااینکه بیشتر مردم انعطاف پذیر هستند، اما افرادی که در معرض شرایط نامطلوب همچون فقر، خشونت، ناتوانی و نابرابری هستند در معرض خطر بیشتری برای مبتلاشدن به اختلال روان قرار دارند.
وی، افزود: عوامل محافظتی و خطر شامل عوامل روانشناختی و بیولوژیکی فردی مانند مهارت های عاطفی و ژنتیک است. خیلی از عوامل خطر و صیانت از طریق تغییرات در ساختار و یا عملکرد مغز تحت تأثیر قرار می گیرند.
دبیر اجرائی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان، با اشاره به نقش سیستم سلامت و حمایت اجتماعی در حفظ و ارتقاء سلامت روان اظهار داشت: سیستم های بهداشتی هنوز به اندازه کافی به نیازهای افراد مبتلا به اختلالات روانی پاسخ نداده اند و به میزان قابل توجهی در کمبود منابع قرار دارند. شکاف بین نیاز به درمان و ارائه آن در سرتاسر جهان گسترده است.

کیفیت ضعیف خدمات درمانی و مشاوره ای مبتلایان اختلال روان

پیروی، با اشاره به اینکه خدمات درمانی و یا مشاوره ای به مبتلایان اختلال روان هنگام ارائه اغلب از نظر کیفیت ضعیف است، در ادامه اشاره کرد: به عنوان مثال، تنها ۲۹ درصد افراد مبتلا به روان پریشی و تنها یک سوم از افراد مبتلا به افسردگی، مراقبت های رسمی از سلامت روان دریافت می کنند.
وی، با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلالات روان همین طور به حمایت اجتماعی همچون حمایت در توسعه و حفظ روابط شخصی، خانوادگی و اجتماعی نیاز دارند، در ادامه اشاره کرد: افراد مبتلا به اختلالات روان ممکنست برای برنامه های آموزشی، اشتغال، مسکن و مشارکت در کارهای معنادار دیگر به حمایت نیاز داشته باشند.
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره ی اهمیت سلامت روان اظهار داشت: در سالهای اخیر، نقش مهم سلامت روان در دستیابی به اهداف توسعه جهانی، همانطور که با گنجاندن سلامت روان در اهداف توسعه پایدار نشان داده شده است، بالا رفته است.

هشدار نسبت به مرگ دو دهه زودتر مبتلایان به بیماریهای روانی شدید

پیروی، با اشاره به اینکه افسردگی یکی از علل اصلی ناتوانی است، اضافه کرد: خودکشی چهارمین عامل مرگ و میر در میان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در جهان است. افراد مبتلا به بیماریهای روانی شدید به سبب شرایط جسمی قابل پیشگیری، زودتر از موعد حتی دو دهه زودتر می میرند.
وی، اشاره کرد: باوجود پیشرفت در بعضی کشورها، افراد مبتلا به بیماریهای روانی در جهان اغلب نقض شدید حقوق بشر، تبعیض و انگ را تجربه می کنند. خیلی از بیماریهای روان را می توان با هزینه نسبتاً کم بطور مؤثر درمان کرد، با اینحال شکاف بین افراد نیازمند مراقبت و افرادی که به مراقبت دسترسی دارند، همچنان قابل توجه و پوشش درمانی موثر، خیلی کم است.
بر طبق این گزارش، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان را ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲، از ساعت ۹ تا ۱۳ در سالن همایش های بین المللی رازی، با حضور مسئولان و متخصصان برجسته همچون رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و شماری از مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و متخصصان و فعالان عرصه سلامت روان کشور در امتداد ارتقای سطح سلامت روان آحاد جامعه و خصوصاً سلامت روان دانشجویی برگزار می نماید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~