رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: برابری جنسیتی درغرب شکست خورد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: برابری جنسیتی درغرب شکست خورد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: برابری جنسیتی درغرب شکست خورد

مدل کودک: رییس دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد می باشد که برابری جنسیتی در غرب شکست خورد و مظهر آن بازجویی از سه زن رییس دانشگاه های برتر جهان در کنگره بود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در نشست هم افزایی با بانوان پژوهشگر فرهیخته و اثرگذار که با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار نمود: طوفان الاقصی همچون طوفانی سهمیگن پرده از چهره دروغین و وعده ایجاد نظامی را که غرب با ۳۰۰ سال حکمرانی خود داده بود که در آن زنان و مردان دوشادوش هم بعنوان نخبگان بتوانند در جامعه حضور یابند را برداشت.

وی افزود: صحنه کمیته کنگره را که یک خانم بعنوان نماینده نشسته و سه خانم رئیس دانشگاه، را دیده اید؛ این سه خانم رئیس بهترین دانشگاهای دنیا یعنی هاروارد، پنسیلوانیا و ام آی تی هستند که در مقابل او نشسته اند و به بازجویی او پاسخ می دهند. نکته مهم و قابل تامل اینست که این دانشگاها مگر چه گفته بودند که این سه زن باید پاسخ می دادند؟.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ما ۲۵۰ دانشگاه برتر را بررسی و مشاهده کردیم نخستین بار در صحنه و سایت ۲۶ دانشگاه نسبت به آن چه کودک کشی و ظلم به زنان شده بود اعتراضاتی انجام شد و ۹۵ دانشگاه هم برای نخستین بار در فضای دانشگاهی خود این اعتراضات را انجام داده بودند ازاین رو این سه بانوی فرهیخته که به عالی ترین مدارج و سمت ریاست دانشگاه رسیده بودند متهم به این شده بودند که دانشگاهشان در رابطه با کودک کشی و بمب بر سر زنان انداختن اعتراض کرده بود و باید محاکمه می شدند و استعفاء می دادند؛ این اتفاق نقطه عطفی است.

طهرانچی در رابطه با درک نظام اداری از تفاوت زنان و مردان تصریح کرد: پس از طوفان الاقصی رجوع به آن چه ما بعد انقلاب برای جایگاه زنان انجام دادیم جدی تر خواهد شد. از ما سوال خواهد شد این مدل شما چیست؟؛ آن مدل برابری جنسیتی که شکست خورد و مظهر آن بازجویی کنگره بود؛ این فرصتی که انقلاب اسلامی خلق کرد و این نگاه نویی که به زن بود و نگاه برتری که انقلاب زن دارد را باید تدوین نماییم.

وی توضیح داد: امروز ما متهم به دفاع و عدم دفاع از حقوق زن نیستیم. غرب با همه دستاوردهای خود امروز متهم است که این گونه رئیس دانشگاه های اول خویش را نسبت به این امر محاکمه می کند. مسلما پس از این اتفاق و پس از طوفان الاقصی سوال اینست که حقوق زن و کودک کجاست؟. مدینه فاضله کجاست؟، حرمت زن بعنوان “زن به ما هو زن” و زن بعنوان مادر و همسر کجاست که می تواند این را به تعادل برساند؟. این سوال نخبگانی در سطح جامعه زنان و جوامع دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: این مدلی که تا به امروز زوجیت را منکر و برابر جنسیتی را ترویج کرد، یونسکو، یونیسف و سازمان ملل درست کرد یکدفعه فرو ریخت و هم اکنون ستونی ندارد تا این سقف را بنا کند. در نظامات اداری که ما از غرب آورده ایم، درک زوجیت و نقش مختلف ولی مکمل زن و مرد دیده نمی شود و بشدت مردگراست.

وی با ذکر مثالی در رابطه با نظامات اداری مردگرای غرب، بیان نمود: غرب صحنه ورزشی را این گونه متصور می شود که هر ورزش سختی که مرد انجام می دهد و ذاتا مردانه است را زن هم انجام می دهد. در مورد ورزش وزنه برداری بدتر است. این نحوه نگرش در نظامات اداری هم هست. در این نظام دانشگاهی که ما تا کنون داشتیم، دختران را از ۱۸ سالگی تا ۳۲ سالگی در خوابگاه مجردی عادت می دهد و دختر از ۳۲ سالگی تا ۴۰ سالگی باید برای اثبات خود و رسیدن به نظام شغلی شب و روز بجنگد تا مقاله برساند، ازاین رو معلوم است از این امر زیست تجردی بیرون می آید. فرقی ندارد و همین بلا سر پسران هم می آید. این سیستم، سیستم کمال گرایی نیست وسیستم وارداتی است که اساسا هیچ درکی نسبت به این دو موجود مزدوج و تکمیل کننده هم، ندارد.

طهرانچی با بیان اینکه با برخی مسائل مواجه ایم که برگرفته از نگاه یک سو نگرانه تک چشمی به مساله است، توضیح داد: جمع نخبگانی می تواند این سیستم را دو چشمی کند. تا وقتی که با دو چشم نگاه نکنیم نمی توانیم سه بعد را تشخیص دهیم. سه بعدی دیدن ماحصل دو چشمی دیدن و از دو منظر متفاوت به مسئله نگاه کردن است. نظامی که می گوید بچه مدرسه نرود اما مادر سر کار آید؛ چطور به مسئله نگاه می کند؟. اینها مسائل واقعی پیش روی ما است. نخستین چیزی که ما در دانشگاه آزاد اجرا کردیم مرخصی زایمان زنان استاد دانشگاه است که وقتی خانم ها به دانشگاه برگشتند تنزل سمت نداشته باشند و حقوق آنها را هم در این دو سال مرخصی به آنها می دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در قسمت دیگر سخنان خود ضمن اشاره به اتفاقات پاییز سال قبل در کشور، خاطرنشان کرد: از ۱۴۰۱ به بعد گرفتار چالشی شدیم، چالش پاییز پارسال، چالش جدی بود و هدف آن زنان و دختران ما بودند.

وی در رابطه با معضل سیگار کشیدن در میان دختران دانشجو خطاب به زنان نخبه و پژوهشگر حاضر در جمع بیان نمود: در دانشگاه آزاد میزبان ۶۰۰ هزار دختر جوان هستیم. ما در این مقوله به کمک شما زنان نخبه نیاز داریم، حداقل یکی از مسائل ما اینست که سنت سیگار کشیدن به جد در بعضی از این دختر خانم ها در حال گسترش است. باید فضایی فراهم گردد تا از این جمع نخبگانی راهکار جدی برای حل معضلات پیش رو و تربیت دخترانی که بتوانند همسران شایسته و مشاوران برگزیده و کنشگران اجتماعی باشند، عرضه شود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~