یك مقام مسئول سازمان تأمین اجتماعی اعلام كرد افتتاح ۳۳ مرکز درمانی تامین اجتماعی در ۲ سال اخیر

یك مقام مسئول سازمان تأمین اجتماعی اعلام كرد افتتاح ۳۳ مرکز درمانی تامین اجتماعی در ۲ سال اخیر

یك مقام مسئول سازمان تأمین اجتماعی اعلام كرد افتتاح ۳۳ مرکز درمانی تامین اجتماعی در ۲ سال اخیر

مدل کودک: مدل کودک: بخش درمان سازمان تامین اجتماعی، مشتمل بر ۸۴ بیمارستان و مرکز جراحی محدود و ۳۲۰ مرکز خدمات سرپایی و نیز بیش از ۵۷ هزار مرکز طرف قرارداد، نیازهای درمانی نزدیک به ۴۶ میلیون بیمه شده را تامین و ارائه می کند. از سال ۱۴۰۰ تا حالا ۳۳ مرکز درمانی جدید به ظرفیت مراکز درمانی ملکی این سازمان افزوده شده و هم اکنون ۲۲ پروژه درمانی دیگر در این بخش درحال راه اندازی و ۷۹ پروژه درحال طراحی است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، امیرعباس فضائلی مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی به مناسبت دهه فجر و چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن اعلام این آمار در توضیح ظرفیت ها و دستاوردهای حوزه درمان این سازمان اظهار داشت: شبکه خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی؛ ظرفیت بزرگ و گسترده ای است که در کنار مجموعه سیستم سلامت کشور؛ خدمات متنوع و مختلفی با کیفیتی بالا به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه می دهد. این سازمان هم اکنون بوسیله ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی شامل ۸۴ بیمارستان و مرکز جراحی محدود ملکی و هیئت مدیره ای با بیش از ۱۱ هزار تخت بستری در بخش درمان مستقیم و همین طور عقد قرارداد با بیش از ۵۷ هزار مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی در بخش درمان غیرمستقیم؛ در قالب شبکه ای به وسعت کشور پهناور ایران، خدمات متنوعی از مراقبت ها، دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان عزیز را ارائه می دهد. هم اکنون ۲۰ دستگاه ام آرآی، ۵۵ دستگاه سی تی اسکن، ۹ دستگاه آنژیوگرافی و یک شتاب دهنده خطی در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشغول فعالیت هستند و بیمارستان های این سازمان بر طبق ارزیابی های مستمر کیفی وزارت بهداشت، از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی کشور به شمار می روند که خیلی از اعمال جراحی پیچیده و نوین در این بیمارستان ها بصورت بطورکامل رایگان برای نزدیک به ۴۶ میلیون بیمه شده و مستمری بگیر اصلی و تبعی این سازمان به انجام می رسد.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۴۷ هزار نفر نیروی انسانی در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش درمان مستقیم تامین اجتماعی ۱۸ پروژه و در سال ۱۴۰۱ نیز ۸ پروژه و در شش ماهه اول سال جاری هم ۷ پروژه به ظرفیتهای درمانی این سازمان اضافه شده است. همین طور ۲۲ پروژه درمانی درحال راه اندازی و ۷۹ پروژه درحال طراحی است.
مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی همین طور اظهار داشت: مطابق آمارهای موجود، در سال ۱۳۹۹ کل تعداد مراجعات به بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم ۴۱۳ میلیون بار مراجعه بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵۰۸ میلیون بار مراجعه رسیده است. این آمار نشان میدهد که پاسخ دهی حوزه درمان سازمان به نیازهای بیمه شدگان، حدود ۲۰ درصد در این بازه زمانی نسبتاً کوتاه بالا رفته است. نکته جالب توجه اینکه در این افزایش؛ سهم درمان مستقیم بیشتر بوده است به این صورت که مراجعات سرپایی در درمان مستقیم، ۱.۵ برابر و در درمان غیرمستقیم ۱.۲ برابر شده است. سهم پاسخ دهی درمان مستقیم به مراجعات بستری نیز رشد بیشتری پیدا کرده و ۱.۴ برابر بیشتر شده در صورتیکه مراجعات بستری به درمان غیرمستقیم حدودا ثابت مانده است.
وی ادامه داد: ارزیابی خدمات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در قالب اعتباربخشی مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب ۱۱ محور با بیش از ۵۰۰ سنجه مختلف، بصورت مرتب به انجام می رسد. بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در این ارزیابی ها اعتبار بسیار خوبی کسب کرده به این شکل که ۸۷ درصد مراکز درمانی ما درجه یک هستند و حتی ۶ بیمارستان ملکی نیز برای دریافت درجه یک عالی معرفی شده اند و پروسه ارزیابی آنها در دست اقدام است. بخش درمان تامین اجتماعی در اجرای سایر استانداردهای حوزه بهداشت و درمان مانند طرح بیمارستان سبز نیز پیشروترین سازمان است که افتخاری ملی است.

فضایلی با بیان این که متأثر از افزایش مراجعات بیمه شدگان و نیز رشد هزینه های تولید و افزایش تعرفه های خدمات سلامت، مصارف بخش درمان سازمان تامین اجتماعی از ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بالا رفته است و پیش بینی شده امسال بدون احتساب هزینه های دارویار که توسط دولت پرداخت می شود، به بالاتر از ۱۱۳.۵ هزار میلیارد تومان بالغ شود، اضافه کرد: در شروع فعالیت دولت سیزدهم، بخش درمان سازمان با تبعات برخی بحران های باقی مانده از قبل همچون تبعات بحران همه گیری کرونا و تلاطم های وضعیت عمومی اقتصاد کشور مواجه بود و کسری منابع و شرایط ناشی از تسری سیاست آزادسازی قیمت ارز به حوزه سلامت کشور، در عرصه درمان سازمان هم تبعاتی داشت مثل افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، دارو، مواد اولیه، ملزومات پزشکی و حتی هزینه های مصرفی مثل تامین غذای بیمارستان ها. همین طور افزایش شدید هزینه های ساخت وساز، اجرا یا تکمیل برخی پروژه های عمرانی سازمان تامین اجتماعی را به تعویق انداخته بود. این شرایط به همراه موارد دیگری مانند کمبود نیروی متخصص و دشواری جذب و نگهداشت نیروی انسانی، فرسودگی و استهلاک مراکز درمانی و تجهیزات فنی و… بخش درمان سازمان را در ایفای وظایف محوله به چالش کشیده بودند که تعدادی از آنها همچنان از مشکلات جدی در راه ارائه و اعتلای خدمت محسوب می شوند.
وی ادامه داد: برای مقابله با چالش ها و بمنظور صیانت از بیمه شدگان در مقابل تکانه های اجتماعی و اقتصادی و ازجمله هزینه های درمان، در آغاز فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی، برخی اهداف تحولی مانند توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات درمانی، صیانت مالی از بیمه شدگان، کنترل مصارف و هزینه های درمان و استقرار سیستم سلامت هوشمند تبیین و حرکت در این راه شروع شد. یکی از اقدامات مؤثر در این عرصه، بازبینی در سطح بندی خدمات بود. سطح بندی خدمات تبلور عدالت در توزیع امکانات درمانی است. پس برای توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی، ضوابط سطح بندی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بعد از حدودا ۲۵ سال بازنگری شد. در رویکرد قبلی، سطح بندی خدمات فقط برمبنای تعداد بیمه شدگان بود ولی در رویکرد جدید، ظرفیتهای درمان غیرمستقیم در محاسبات سطح بندی اضافه و نُرم های درمانی نیز بازنگری شده است.
فضائلی همین طور اظهار داشت: صیانت مالی از بیمه شدگان یکی دیگر از اهداف و کار نوینی بود که آغاز شد. به این منظور در راستای دسترسی عادلانه به خدمات درمانی، مصوب شد که در سراسر کشور در شهرستان هایی که سازمان تامین اجتماعی مرکز درمانی بستری ملکی نداشته باشد، بیمه شدگان خدمات بستری را بصورت ۱۰۰ درصد رایگان از بیمارستان های دولتی و دانشگاهی دریافت نمایند. به این شکل دسترسی به خدمات درمانی تسهیل شده و فشارهای اجتماعی و سیاسی برای توسعه مراکز درمانی بستری که بسیار پُر هزینه است، کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی همین طور اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه ها، تعامل با وزارت بهداشت و راه اندازی صندوقی ویژه بیماریهای صعب العلاج برای افزایش دسترسی بیمه شدگان بود. البته سازمان تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۰ هزینه های برخی بیماریهای صعب العلاج را از محل منابع خود تقبل کرده بود ولی با بوجودآوردن این صندوق در قالب وظایف حاکمیتی دولت، امکان ارائه حفاظت مالی جامع تر و کامل تر از اینگونه بیماران و استفاده از ظرفیتهای همکاری بین بخشی فراهم گشته است. همچنین، با تشکیل کمیته همسویی بیمه ها که سازمان تامین اجتماعی یکی از محورهای اصلی آنست، امکان مناسبی برای تقویت سیاست گذاری نظام بیمه ای مبتنی بر الزامات و منطق کارشناسی، فراهم گشته است. توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی، اضافه شدن اقلام دارویی جدید به تعهدات سازمان های بیمه گر پایه، راه اندازی کلینیک های فشار خون و دیابت در درمان مستقیم و برگزاری جلسات هماهنگی با وزارت بهداشت بمنظور هدفمندتر شدن برنامه های ملی غربالگری از دیگر اقدامات بوده است. تقویت برنامه های غربالگری بیماری، می تواند با شناسایی زودهنگام، موجب پیش گیری از تبعات بسیار دردناک و در عین حال پرهزینه بیماریها شود.
وی ادامه داد: تعامل و همکاری با وزارت بهداشت برای استقرار نظام مراقبت های مدیریت شده در قالب برنامه های همچون پزشک خانواده و اخیراً مراقب سلامت و نظام ارجاع از دیگر کارهای مهم این سال ها در بخش درمان تامین اجتماعی بوده است. مطابق آخرین آمارهای وزارت بهداشت تا حالا ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۱۸۰ شهرستان تحت پوشش سیستم سلامت خانواده قرار گرفته اند و مقرر می باشد تا آخر امسال این رقم به ۵۰ میلیون نفر برسد. ضمن آن که پیش بینی می شود اجرای این برنامه موجب ساماندهی وضعیت مراقبت درمانی جمعیت کشور شود، تامین اجتماعی نیز باتوجه به جایگاه بی بدیل خود در نظام سلامت، در استقرار موفق این برنامه که می تواند فرصت خوبی برای مدیریت بیماریهای بیمه شدگان فراهم آورد، در سطح خدمات درمانی و تخصصی مشارکت جدی خواهد داشت. حالا نسخه الکترونیک حدودا بطور صددرصد در کشور اجرا شده و اخیراً نیز سامانه ارجاع الکترونیک سازمان تامین اجتماعی به تأیید وزارت بهداشت رسید و به این ترتیب، قابلیت اجرائی شدن در سطح ملی را دارا شده است. این سامانه امکان آنرا فراهم می سازد که بیماران بصورت الکترونیک به سطوح بالاتر خدمت حتی در سایر مراکز درمانی تخصصی شامل ملکی و دانشگاهی ارجاع داده شوند و روند درمان قابل پیگیری باشد. این کار، بسیار بزرگی است.
بر طبق گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، فضایلی در مورد برنامه های آتی حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: یکی از برنامه های ما برای آینده، تقویت تعامل با تولیت سیستم سلامت و سایر ذی نفعان شامل بیمه شدگان و ارائه دهندگان خدمات سلامتی است تا بتوانیم خدمات تامین اجتماعی را در عرصه فرابخشی با تقویت زیرساخت های مورد نیاز از نظر سلامت الکترونیک، پایداری مالی، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد، کاهش حوادث شغلی و دستیابی به افق چشم انداز عدم وقوع حادثه شغلی یا همان Ziro vision و بهره گیری بیش از ظرفیتهای موجود درمانی سیستم سلامت کشور توسعه بدهیم. توسعه و تعامل با نهادهای پژوهشی و آموزشی در امتداد تقویت زیرساخت های سیاست گذاری مبتنی بر شواهد ازدیگر برنامه های این حوزه است. همچنین، تقویت تعامل با حوزه های پشتیبان بخش درمان در داخل سازمان تامین اجتماعی بوسیله ایجاد کمیته های مختلف مثل کمیته بازبینی در نظام پرداخت به پزشکان و نیز ایجاد کارگروه تعرفه ها و بازبینی و اصلاح وضعیت تعرفه ها بمنظور قیمت گذاری درست و دقیق خدمات درمانی نیز از طرح های در دست اجراست. در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه و در امتداد استقرار سیاست های کلی سلامت، امیدواریم با تقویت ظرفیتهای همکاریهای بین بخشی و در قالب نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، شرایطی فراهم گردد که سلامتی همه آحاد جامعه فراهم شده و چنانچه فردی نیز گرفتار بیماری شد، به جز رنج بیماری دغدغه دیگری درباب تامین هزینه ها یا دسترسی و بهره مندی از خدمات مناسب و باکیفیت نداشته باشد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~