تأثیر ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان در بزرگسالی

تأثیر ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان در بزرگسالی

تأثیر ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان در بزرگسالی

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان، اظهارکرد: در صورتیکه ارتباط نامناسب میان کودکان و والدین شکل گیرد، خودباوری در بزرگسالی برای آنها کمرنگ تر اتفاق می افتد و روابط صمیمانه کمتری را تجربه می کنند.

گوهریسنا انزانی در گفتگو با ایسنا با بیان این که انسان ها در طول زندگی خود نیازمند پیوند عاطفی عمیق با والدین شان هستند، اظهار نمود: زمانیکه کودکان اوقات خویش را با والدین شان سپری می کنند، احساس آرامش و شادی را تجربه خواهند کرد و می توانند در کنار آنها از شرایط استرس زا دور شوند.

وی اضافه کرد: به بیانی دیگر ارتباط روانی پایدار میان والدین و فرزندان کمک می نماید تا افراد دوران بزرگسالی را بدون دغدغه، اختلالات رفتاری و شخصیتی و استرس و افسردگی سپری کنند و توانمندی و مهارت های زندگی را بالا برند. همین موارد باعث می شود که در زندگی، روابط ایمن تری را تجربه و محدودیت های واقع بینانه را مشاهده کنند و کمتر به کمال گرایی گرفتار شوند. هویت مستقل و آزادی داشته باشند و به سادگی در جهت اهداف خود حرکت کنند.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تصریح کرد: در صورتیکه ارتباط نامناسب میان کودکان و والدین شکل گیرد، خودباوری در بزرگسالی برای آنها کمرنگ تر اتفاق می افتد و روابط صمیمانه کمتری را تجربه می کنند. آنها روابط عاشقانه را تجربه نمی کنند و در برقراری هر روابطی ناتوان و دوری گزین خواهند بود. آنها مورد اعتماد نیستند و با اختلالاتی همچون افسردگی، اختلالات شخصیتی و استرس مواجه خواهند شد.

انزانی ضمن اشاره به این که والدین در برقراری ارتباط مناسب با فرزندانشان باید مراقب باشند تا نیازهای آنان را شناسایی کنند و در جهت رفع نیازهای متناسب با هر مرحله از رشدشان گام بردارند، تصریح کرد: والدین باید توجه نمایند که خلق و خوی کودکانشان را بشناسند و بدانند در ارتباط با هر مرحله رشدی ضروری است رفتارهای حساس کودکان را شناسایی و در هر مرحله با آنها همسو رفتار کنند.

وی با تکیه بر این که والدین باید قبل از فرزندآوری، قوانین فرزندپروری را بدانند، اظهار داشت: کنترل خشم، نحوه رفتار با کودکان، ارتقای مهارت های رفتاری، برقراری ارتباط و آگاهی نسبت به احساسات مختلف کودکان و پاسخگویی به نیازهای آنان و… همچون قوانین فرزندپروری به حساب می آید.

این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان به والدین سفارش کرد که ارتباط خوبی را با کودکان برقرار و بتوانند احساسات آنها را درک کنند. به نیازهای فرزندانشان اهمیت و به ترس ها و اهداف آنان گوش دهند. در ارتباط با ایده، افکار، باور و احترام به آنها با فرزندانشان به خوبی صحبت کنند. فرزندانشان را در آغوش بگیرند و در کنار آنان از زیبایی های طبیعت لذت ببرند و برای گذراندن اوقات خود با کودکانشان زمان کافی اختصاص دهند.

وی با تکیه بر این که یکی از مهم ترین قسمت های فرزندپروری مطلوب زمان کافی است، اظهار داشت: این درحالیست که مشغله کاری و شبکه های اجتماعی باعث می شود که والدین وقت کافی به فرزندان خود اختصاص ندهند، حال آنکه وقتی فرزندان ارتباط کافی با والدینشان ندارند در نوجوانی قادر به برقراری ارتباط با آنان نیستند.

انزانی در مورد چرایی ترس برخی والدین در برقراری ارتباط با فرزندان هم اظهار داشت که این ترس ریشه در ترس هایی مانند ترس از دست دادن، ترس بی ارزش بودن، ترس مورد قضاوت قرار گرفتن و… است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~