چالش های بازنشستگی در اروپا افزایش هزینه ها، کاهش پس اندازها و نیاز به اصلاحات

چالش های بازنشستگی در اروپا افزایش هزینه ها، کاهش پس اندازها و نیاز به اصلاحات

چالش های بازنشستگی در اروپا افزایش هزینه ها، کاهش پس اندازها و نیاز به اصلاحات

مدل کودک: از آنجائیکه بحران افزایش هزینه های زندگی در بیشتر کشورهای اروپایی ادامه دارد، خیلی از افراد شاغل که در سالهای قبل قسمتی از دستمزد خودرا پس انداز کرده بودند حالا شاهد کاهش این مبلغ ذخیره شده هستند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، افزایش هزینه های زندگی در کشورهای اروپایی همین طور سبب شده است خیلی از شاغلان در این قاره مجبور شوند سن بازنشستگی خودرا بیشتر کنند تا شکاف پیش آمده را جبران نمایند و در نهایت بتوانند در سالهای بعد از بازنشستگی همچنان سرپا باقی بمانند.
یک مطالعه جدید توسط موسسه «محاسبه سن» که با بهره گیری از داده های جمع آوری شده بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، انجام شده است نشان میدهد سن بازنشستگی در چندین کشور اروپایی در این دوره به میزان قابل توجهی بالا رفته است.
بلغارستان با افزایش ۱۳.۲۶ درصدی، سن بازنشستگی مردان و زنان از ۵۶ سال در سال ۲۰۰۰ به ۶۳ سال در سال ۲۰۲۰ رسیده است. استونی با افزایش ۱۱.۹۳ درصدی در رتبه دوم قرار دارد و از ۵۸ در سال ۲۰۰۰ به ۶۵ در سال ۲۰۲۰ بالا رفته است. در لتونی هم این عدد از ۵۹ به ۶۵ سال رسیده است.
بیشتر بخوانید:
سن بازنشستگی در کشورهای مختلف چند است؟ سایر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند مجارستان، رومانی و اسلوونی نیز در رده های پایین تر این لیست هستند. با این وجود، کشورهای اروپای غربی نیز بطور قابل توجهی لطمه دیده اند بطوریکه پرتغال شاهد افزایش ۷.۹۲ درصدی سن بازنشستگی و در هلند هم این سن بیش از ۷.۶ درصد بالا رفته است.
اروپایی ها چقدر برای بازنشستگی پس انداز می کنند؟
سخنگوی AgeCalculator.com در یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص می گوید: روند افزایش سن بازنشستگی در خیلی از کشورها نشان دهنده تأثیر متقابل پیچیده عوامل مختلف است. تعدادی از این عوامل شامل افزایش امید به زندگی مردم است که به لطف پیشرفت های پزشکی و اقتصادی بالا رفته است. بعد دیگر ماجرا اما فشارهایی است که به سبب افزایش هزینه های زندگی و تغییرات جمعیتی و کاهش نرخ زاد و ولد پیری جمعیت پدید آورده است.
با افزایش سن بازنشستگی، این مساله نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد که اروپایی ها چقدر پس انداز بازنشستگی دارند؟
عوامل مختلفی بر میزان پس اندازهای بازنشستگی شاغلان اروپایی تأثیر می گذارند، مانند نوع شغلی که دارند، هزینه ها، کشوری که در آن زندگی می کنند، این که آیا محل کارشان برنامه بازنشستگی شغلی ارائه می دهد یا خیر و همین طور این که آیا آنها یک برنامه بازنشستگی شخصی نیز دارند یا خیر.
در سال ۲۰۱۷، یک موسسه مطالعاتی به نام سرمایه گذاری جهانی «شرودرز» در پژوهشی حدود ۲۲ هزار نفر را در سرتاسر جهان مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که حتی سرمایه گذاران هم حدودا به اندازه کافی برای بازنشستگی پس انداز نمی کنند.
در آن لیست اروپایی ها در آخر لیست قرار دارند و تنها ۹.۹ درصد از آنها قسمتی از حقوق خودرا برای بازنشستگی پس انداز می کنند در صورتیکه این عدد برای آسیایی ها ۱۳ درصد و قاره آمریکا حدود ۱۲.۵ درصد بوده است.
اروپایی ها کمتر پس انداز می کنند
بر مبنای نظرسنجی موسسه Insurance Europe در میان ۱۶ هزار نفر در ۱۵ کشور اروپایی که در این پژوهش شرکت کرده اند، اوضاع برای بازنشستگان اروپایی اندکی تاریک به نظر می آید، برای اینکه بیش از یک سوم اروپایی ها برای بازنشستگی پس انداز نمی کنند.
همین طور طبق نتایج این پژوهش که در سال ۲۰۲۳ انجام شده ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان نیز فاش کرده اند که عواملی نظیر فضای اقتصادی فعلی مانند تورم بالاتر، هزینه های زندگی و عدم اطمینان اقتصادی در کاهش دادن میزان مبلغی که در صندوق های بازنشستگی خود می گذاشتند، موثر بوده اند.
پاسخ ها برمبنای جنسیت، سن، وضعیت تاهل، شغل و سطح تحصیلات متفاوت بود. حدود ۳۵ درصد از کسانی که می گفتند پس انداز نمی کنند، خوداشتغال بودند، در صورتیکه ۳۱ درصد در بخش خصوصی و ۳۲ درصد در بخش دولتی کار می کردند. همین طور ۶۴ درصد باقی مانده بیکار بودند.
میزان پس انداز به سواد ربطی ندارد
۵۱ درصد از پاسخ دهندگانی که پس انداز نمی کنند، گفتند سطح تحصیلات پایینی دارند، در صورتیکه ۴۳ درصد سطح تحصیلات متوسط و ۳۷ درصد سطح تحصیلات بالایی داشتند. حدود ۴۵ درصد از افراد مجرد پس انداز نمی کردند، در صورتیکه ۳۲ درصد از افراد متاهل هم اعتقادی به پس انداز نداشته اند. ضمن این که ۴۱ درصد از زنان بیوه نیز همین را گفتند و ۴۵ درصد از پاسخ دهندگانی که از همسر خود جدا شده بودند نیز پس انداز نمی کنند.
«نیکلاس ژان مارت»، رییس بیمه های شخصی و عمومی در Insurance Europe در وب سایت خود اظهار داشت: ما نیاز داریم که سیستم های بازنشستگی مان برای هدف و آینده مناسب شوند و اطمینان حاصل شود که همه در دوران بازنشستگی خود کیفیت زندگی خوبی خواهیم داشت.
واقعیت این است با نگاهی به چشم انداز پیچیده فعلی، مردم باید برای بازنشستگی، بیشتر پس انداز کنند اما همه، پول کافی برای انجام این کار ندارند. صنعت بیمه متعهد است نقش موثرتری در صیانت از افراد ایفا کند و همزمان به سیاستگذاران سفارش های کلیدی ارائه نماید.
اروپایی ها چه مبلغی برای بازنشستگی نیاز دارند؟
طبق بررسی های موسسه GoBankingRates، پس اندازهای بازنشستگی اروپای شمالی بطور متوسط حدود ۱۰۰ هزار یورو است، در صورتیکه مردم اروپای غربی همچون انگلیس تمایل دارند بین ۵۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یورو پس انداز کنند. در اروپایی غربی این عدد بمراتب کمتر است و بین ۲۰ هزار تا ۷۰ هزار یورو برای بازنشستگی پس انداز می شود.
مبلغ بازنشستگی شما در اروپا بطور قابل توجهی از کشوری به کشور دیگر متفاوت می باشد و کشورهای اروپای غربی بطور قابل توجهی گرانتر از اروپای شرقی هستند.
تعدادی از اروپایی ها ممکنست برنامه ریزی کنند که قاره را بطور کامل ترک کنند و در سایر نقاط جهان مانند جنوب شرق آسیا و دریای کارائیب ساکن شوند، جایی که درآمد بازنشستگی و پس انداز آنها ممکنست بسیار فراتر از هزینه های جاری برود.
با این وجود، برای کسانی که قصد دارند در طول سالهای بازنشستگی خود در خانه بمانند، تخمین زده می شود که دست کم ۴۶۷ هزار تا ۹۳۴ هزار یورو جهت زندگی راحت در دوران بازنشستگی نیاز خواهد بود.
به گزارش یورونیوز، «یاهو فایننس» هم در گزارش خود می گوید افراد در کشورهای گران تر مانند سوئیس یا کشورهای اسکاندیناوی ممکنست برای بازنشستگی به مبلغی حدود یک میلیون دلار نیاز داشته باشند در صورتیکه در پرتغال، اسپانیا و اروپای مرکزی و شرقی ممکنست ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار دلار هم کافی باشد.
سفارش این است که به سبب مخارج پزشکی غیرمنتظره، نیازهای خانوادگی و…، یک صندوق اضطراری با موجودی حدود شش تا ۱۲ ماه از هزینه های زندگی تهیه شود. داشتن پس انداز برای مواضع اضطراری و هزینه های غیرمنتظره امری کلیدی است؛ بودجه احتیاطی برای سفر و اوقات فراغت بسیار عالی است اما به یاد داشته باشید که در درجه دوم از میزان اهمیت برخوردارست.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~