اثرات شگفت انگیز مهد كودك روی كودكان

اثرات شگفت انگیز مهد كودك روی كودكان

اثرات شگفت انگیز مهد كودك روی كودكان

مدل كودك: كودكی دوره ای است كه اساس شخصیت افراد در آن شكل می گیرد.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، كودكان در این دوران دارای ذهنی باز و روحیه ای حساس هستند و هر آن چه را كه در اطراف خود ببینند یا بشنوند به سرعت یاد گرفته و از رفتار افراد دیگر تقلید می كنند. ازاین رو نحوه رفتار، تربیت و آموزش كودكان در شكست و یا موفقیت آن ها در آینده نقش تعیین كننده ای دارد.
مسلما خانواده نخستین نهادی است كه كودكان در آن حضور می یابند. سبك زندگی و فرهنگ خانواده مستقیما در شكل گیری شخصیت كودك تاثیر دارد. از طرفی برخی از خانواده ها تمایل دارند كه كودكان شان مسائل و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند تا برای فعالیت در جامعه آماده شوند. از این رو آن ها را در مراكز آموزشی مخصوص كودكان یا مهدكودك ثبت نام می كنند.
مهدكودك مقطعی غیر رسمی برای كودكان زیر هفت سال است كه در آن كودكان زیر نظر مربیان مهدكودك و با استفاده از روش های بازی مهارت هایی اعم از نقاشی، سفالگری، شعر خوانی، سرودخوانی، قصه گویی، نحوه افزایش خلاقیت، بالا بردن اعتماد به نفس، موسیقی و زبان انگلیسی را می آموزند.
مهم ترین مزیت آموزشی مهدكودك نسبت به خانواده، حضور كودكان در كنار هم سن و سالان شان است؛ چون كه هنگامی كه كودكان در كنار افراد بزرگسال قرار می گیرند امكان دارد دچار ترس و اضطراب شوند و نتوانند خواسته های خویش را به خوبی بیان كنند؛ در حالیكه در مهدكودك ها، آن ها ترسی نسبت به دوستان خود ندارند و می توانند از خود خلاقیت هایی نشان دهند.

همچنین مهدكودك دارای فواید دیگری برای كودكان است كه عبارتند از:
یادگیری مهارت های اجتماعی
تقویت مهارت های ارتباط با دیگران در سنین پایین اهمیت بسزایی دارد، كودكان در مهدكودك با قرارگیری در كنار افراد دیگر یاد می گیرند كه چگونه در محیطی به جز خانواده ارتباط برقرار كنند كه این عمل در آینده آنان تاثیر چشمگیری دارد و از بروز بیماری های روانی و مشكلات عصبی كه ناشی از ترس از حضور در جامعه می گردد جلوگیری می كند.
استقلال شخصیتی
مهدكودك ها طوری كودكان را تربیت می كنند كه به مرور زمان به استقلال شخصیتی دست یابند. استقلال شخصیتی در كودكان به این مفهوم است كه كودك بتواند كارهای خویش را به تنهایی انجام دهد و به والدین و دیگر افراد وابسته نباشد.
آمادگی برای ورود به مدرسه
یكی از نقاط قوت مهدكودك ها آماده سازی كودكان برای تحصیل در مدرسه است. معمولا كودكانی كه قبل از مدرسه به مهدكودك نرفته اند هنگام حضور در مدرسه با استرس، اضطراب و واكنش های روحی مواجه می شوند؛ چون كه مدرسه محیطی كاملا متفاوت از آن چه كه قبلا در آن قرار داشته اند به حساب می آید.
آمادگی كودكان برای رفتن به مدرسه و یا هر محیط آموزشی جدید از بروز خیلی از مشكلات رفتاری و اختلالات یادگیری ممانعت می كند؛ طوری كه تحقیقات نشان داده كودكانی كه دوره مهدكودك را گذرانده اند در مدرسه بسیار موفق هستند.
افزایش انگیزه برای یادگیری
از آن جایی كه در مهدكودك ها روش های آموزش بر پایه بازی بنا گذاشته شده؛ كودكان از یادگیری لذت برده و تشویق می شوند تا مطالب و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند.
بهبود عزت نفس و خودباوری
انجام فعالیت های انفرادی یا گروهی، سبب می گردد كودكان تشویق شوند تا علاقه و استعداد خویش را بیشتر دنبال كنند.
نكاتی كه باید هنگام انتخاب مهدكودك در نظر گرفت
هر چند امروزه مهدكودك های زیادی وجود دارند كه خدمات آموزش كودكان را عرضه می دهند؛ اما همه آن ها از كیفیت بالایی برخوردار نیستند. مهدكودك های با كیفیت دارای خصوصیت های مشتركی اعم از:
۱- مجوز تاسیس: مهدكودكی معتبر است و اجازه فعالیت دارد كه از سازمان بهزیستی كشور مجوز تاسیس دریافت كرده باشد. مهدكودك های دارای مجوز از فیلترهای آموزشی زیادی گذاشته اند و عموما خدمات آموزشی مناسبی را عرضه می دهند.
۲- مربیان مهدكودك: از آن جایی كه مربیان وظیفه آموزش كودكان را برعهده دارند؛ میزان توانایی و تجربه آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همینطور مهدكودك باید متناسب با تعداد كودكان مربی داشته باشد و برای جلوگیری از یكنواختی برنامه ها از یك مربی استفاده نكند.
۳- امكانات مهدكودك: سالن بازی، فضای سبز، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب، دوربین مداربسته، سرویس بهداشتی و سالن سرو غذا از متداول ترین امكاناتی هستند كه هر مهدكودكی باید داشته باشد.
۴- تغذیه مهدكودك: تغذیه كودكان در میزان رشد جسمی آن ها تاثیر بالایی می گذارد. تغذیه كودكان باید متناسب با شرایط فیزیكی و عادات غذایی آن ها باشد. ازاین رو مهدكودك ها باید از كارشناس غذایی برای آماده سازی و سرو وعده های غذایی كودكان بهره بگیرند.
۵- بیمه و ایمنی مهدكودك: مهدكودك ها باید تحت بیمه حوادث و مسئولیت باشند تا هنگام وقوع حادثه بتوانند خسارت و ضرر و زیان های مالی را جبران كنند.
منبع: ایرانگان
این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~