مشاوره تلفنی كودك و نوجوان همواره در دسترس شماست

مشاوره تلفنی كودك و نوجوان همواره در دسترس شماست

مشاوره تلفنی كودك و نوجوان همواره در دسترس شماست

به گزارش مدل كودك دوران كودكی و نوجوانی دو دوره مهم و تأثیر گذار در شكل گیری شخصیت فرد در بزرگسالی هستند.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، از بدو تولد، نوزاد به حمایت پدر و مادر نیاز دارد و وظیفه والدین این است بر مبنای اصول صحیح تربیتی، در هر سن، كودك را راهنمایی كرده و او را برای ورود به مراحل بعدی زندگی آماده كنند.
از سنین پایین، در هر دوره كودك با موارد جدیدی آشنا می شود و والدین باید موضوعات مختص به سن كودك را به او آموزش دهند.
لازم به ذكر است، شرایط زندگی فرد در كودكی و نحوه برخورد پدر و مادر با او كم كم زیر بنای شخصیت كودك در بزرگسالی را می سازد و بنابراین اهمیت دوران كودكی و نوجوانی بسیار بالاست.
مثلاً در سنین ۲ الی ۳ سالگی و یا حتی كمتر والدین باید به كودك آموزش دهند كه خودش به دستشویی برود و دیگر از پوشك استفاده نكند! این مرحله امكان دارد برای خیلی از خانواده ها مرحله ای سخت و چالش برانگیز باشد و برای گذر از این مرحله نیاز به كمك و راهنمایی داشته باشد.
در همین سنین است كه كودك باید استقلال را تجربه كند و دائماً برای هر كاری به پدر یا مادر وابسته نباشد.
یكی دیگر از مواردی كه شاید برای پدر و مادرها چالش بر انگیز باشد، تنها خوابیدن كودك است؛ در چنین شرایطی برخی از والدین نمی دانند با چه روشی این موضوعات را به كودك خود آموزش دهند و از همان سنین كم شخصیت كودك را به درستی پرورش دهند.
روانشناسی بلوغ در نوجوانان
در دوران بلوغ دختر و پسر وارد مرحله ای جدید از زندگی می شوند و با مسائل تازه ای روبرو خواهند شد و نیاز به راهنمایی والدین دارند؛ در این دوران معمولاً بچه ها لجبازی می كنند و نیاز به آموزش های جدی تری دارند و بنابراین راهنمایی گرفتن از مشاورین كودك و نوجوان اهمیت ویژه ای پیدا می كنند.
برای این كه كودك روشی صحیح مفاهیم و موضوعات مختلف را بیاموزد، سفارش می شود پدر و مادر با مشاورین این حوزه مشورت كنند و از آنها كمك بگیرند.
در صورتی كه به مشاورین مجرب دسترسی ندارید، نگران نباشید؛ مشاوره تلفنی كودك و نوجوان ارتباط با مشاورین را آسان كرده است. كافی است كه با شماره ۰۲۱۶۶۰۸۱۲۰۰ تماس بگیرید.
راه كارهایی برای كنترل ترس كودكان
ترس پدیده ای است كه برای بیشتر كودكان دیده می شود اما اگر ترس و اضطراب بیش از اندازه طبیعی در كودك نمودار شد می بایست جدی گرفته شود و حتماً برای كنترل آن اقدامات لازم صورت گیرد.
اگر كودك شما بدخلقی می كند، به هر علت دوست ندارد كارهای روزانه اش را انجام دهد و بی اشتها شده و آرام و قرار ندارد؛ این نشانه ها را جدی بگیرید و برای از بین بردن این ترس و اضطراب مخرب قدمی بردارید.
هرگز كودك خویش را برای ترس و اضطرابش سرزنش نكنید.
با او با آرامی صحبت كنید و به او آرامش و اطمینان بدهید.
با او بازی كنید و برای بودن با كودك زمان بیشتری صرف كنید.
احتیاجات او را تأمین كنید تا بخاطر این احتیاجات گرفتار اضطراب نشود (غذا، موارد مورد نیاز برای مدرسه و …)
كارهای اضافی را حذف كنید. بیشتر از توان كودك از او توقع نداشته باشید.
با او تكنیك های كاهش اضطراب را تمرین كنید. نفس عمیق بكشید و به او كمك كنید و یاد بدهید اضطراب خویش را كنترل كند.
اگر با انجام این كارها باز هم كودك گرفتار اضطراب و تنش است، سفارش می شود حتماً با كمك مشاور و بهره بردن از روانشناسی كودك و نوجوان برای از بین بردن اضطراب در فرزندتان قدمی بردارید تا این حس در كودك ریشه دار نشود.
تغییرات دوران بلوغ در نوجوانان (بلوغ زودرس)
دوران بلوغ در دختران از ۹ سالگی و در پسران بین ۹ تا ۱۴ سالگی است. در صورتیكه نشانه های فیزیكی بلوغ پیش از سنین ذكر شده ظاهر شود، بلوغ زودرس رخ داده است.
عوامل مختلفی مانند ژنتیك، خوراك، محیط خانواده و … سبب بلوغ زودرس می شوند.
بعضی از نوجوان در چنین شرایطی خویش را مدام با هم سن و سالان خود مقایسه می كنند و حتی امكان دارد به خاطر این تغییرات و نا آگاهی از تغییرات دوران بلوغ گرفتار استرس و اضطراب شوند.
به همین دلیل سفارش می شود والدین از نشانه های بلوغ اطلاعات كامل را كسب كنند و در صورت دیدن این نشانه ها در فرزند خود پیش از سن ۹ سالگی، حتماً رد این باره با او صحبت كنند تا نوجوان از شرایط خود آگاه شود و استرس ناشی از این تغییرات در نوجوان كاسته شود.
راهكارهای برخورد با كودكی كه فیلم مبتذل دیده است
یكی از مواردی كه خانواده ها را نگران می كند و معمولاً در چنین شرایطی خانواده نمی داند چه عكس العملی از خود نشان دهد، مواجه شدن كودك با عكس ها و فیلم های مبتذل است.
سوال اغلب مادرها و پدرها این است كه اگر كودكی در سنین كم و یا در نوجوانی به هر طریق با این فیلم ها و عكس ها مواجه گردید، والدین چه برخوردی باید از خود نشان بدهند؟ روش صحیح برخورد با كودكی كه فیلم مبتذل دیده چیست؟
اگر كودك شما این تجربه را داشته است و یا شما در حال دیدن فیلم های مبتذل به اصطلاح مچ او را گرفته اید، در قدم اول نباید عكس العمل غیر منطقی نشان دهید.
سعی كنید خونسرد باشید و اگر گرفتار پریشانی شدید، اول خویش را آرام كنید تا بتوانید عكس العمل درستی نشان دهید.
هرگز با كودك بد برخورد نكنید! تنبیه فیزیكی (كتك زدن) و تنبیه روانی (گفتن جملاتی كه بار منفی دارند) هیچ چیزی را درست نمی كند!
با كودك صحبت كنید؛ به او نزدیك شوید.
اگر كودك سن كمی دارد، دسترسی كودك به این فیلم ها را قطع كرده و تلاش كنید این فیلم را فراموش كند.، بازی درمانی می تواند در این مرحله كمك كننده باشد.
كودك را محدود نكنید! اگر كودك این فیلم را در گوشی یا تبلت دیده است، دسترسی او به گوشی را محدود نكنید و به اجبار او را وادار به معذرت خواهی یا ابراز پشیمانی ننمایید.
تلاش كنید با آگاهی كامل آموزش های مربوطه را به كودك خود از سنین كم بیاموزید تا در موقعیت های مختلف بداند چه عكس العملی از خود نشان دهد.
به طور كلی بهترین كار در چنین موقعیت هایی این است كه حتماً از مشاورین كودك و نوجوان بهره بگیرید و روش برخورد صحیح در چنین مواقع را از مشاورین كودك و نوجوان بخواهید تا صدمات روحی ناشی از دیدن این گونه فیلم ها در كودك نهادینه نشود. این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~