یك مقام مسئول در نظام بانكی مطرح كرد بانكداری الكترونیكی، پیش نیاز رسیدن به بانكداری دیجیتال

یك مقام مسئول در نظام بانكی مطرح كرد بانكداری الكترونیكی، پیش نیاز رسیدن به بانكداری دیجیتال

یك مقام مسئول در نظام بانكی مطرح كرد بانكداری الكترونیكی، پیش نیاز رسیدن به بانكداری دیجیتال

مدل كودك: مدیرعامل بانك ملی ایران با اشاره به تحولات نظام بانكی اظهار داشت: بانكداری الكترونیكی، پیش نیاز رسیدن به بانكداری دیجیتال است.
به گزارش مدل كودك به نقل از مهر به نقل از بانك ملی، محمدرضا حسین زاده اظهار داشت: امروز كوچك ترین تراكنش های بانكی در دورترین نقاط كشور از مركز، قابل رصد كردن بوده و این نقطه قوت بانكداری جدید است. مشروح گفتگوی وی در ارتباط با بانكداری دیجیتال، به شرح زیر است:

* اخیرا مفهوم «اقتصاد هوشمند» در كشور بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است. از دیدگاه شما چگونه می توان این مفهوم را در نظام بانكی پیاده سازی كرد؟

– محمدرضا حسین زاده: اقتصاد هوشمند به گستره وسیعی از فعالیت های اقتصادی اشاره دارد كه از دانش و اطلاعات دیجیتال در كنار سایر عوامل برای ایجاد فرصت های جدید و كارایی هرچه بیشتر بهره می برد. امروزه كه بانك ها برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر كانون توجه قرار گرفته اند، ناگزیرند از این مدل برای توسعه خدمات خود استفاده كنند.

* هنوز برخی فرآیند های بانكی در ایران الكترونیك نشده اند. بعنوان مثال افراد برای احراز هویت باید به بانك بازگشت كنند. چرا آن طور كه انتظار می رفت الكترونیكی شدن فرآیند ها با سرعت پیش نمی رود؟

– الكترونیكی شدن امور، یك پروسه میان مدت است. نمی توان در كوتاه مدت و با سرعت، اموری را كه سال ها به صورت دستی هدایت می شده اند، دیجیتال یا الكترونیكی كرد. با این وجود بانك ملی ایران در این زمینه پیش قدم است و تا حد ممكن امور خودرا بر بستر الكترونیكی پیش می برد. امروز خیلی از امور روزمره بانكی مشتریان بانك ملی ایران، به صورت غیرحضوری و بوسیله سامانه های پیشرفته كه به دست متخصصان داخلی طراحی و اجرا شده اند، انجام می شود. این روند موجب جلب رضایت بیشتر مشتریان و نیز كاهش فرایندهای زمان بر اداری شده است.

* آیا می توان نقص قوانین را در كندی این روند دخیل دانست؟

– به هر حال قوانین، متناسب با زمان ها تصویب و اجرایی شده اند. در دوره هایی، احساس نیاز نسبت به بانكداری الكترونیكی كمتر بوده، اما امروز این روش بانكداری به جز لاینفك امور تبدیل گشته است. طبیعی است كه اصلاح قوانین متناسب با شرایط، می تواند سرعت كارها را افزایش دهد.

*یكی از مشكلات بانكداری الكترونیكی كنونی، عدم جامعیت و یكپارچگی در ارائه خدمات به مشتریان است. مثلاً استفاده از كارت های اعتباری برای متصل شدن به تمامی حساب های بانكی افراد، می تواند مد نظر باشد. آیا برای رفع این مشكلات، قدمی برداشته شده است؟

– طبیعی است كه باید مشكلات، معضلات و چالش های نظام بانكی بوسیله مجاری قانونی به استحضار قانونگذار برسد. البته خوشبختانه، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اشراف قابل قبولی به مسائل بانكی دارند، اما به هر حال متخصصان نظام بانكی هم با آنها در ارتباط هستند و مشورت های لازم برای اصلاح قوانین را ارائه می كنند.

*برخی معتقدند ریسك بانكداری الكترونیك بیشتر از بانكداری سنتی است. فیشینگ صاحبان حساب را تهدید می كند و شیوه های پیچیده برداشت پول از حساب مردم شكل گرفته است. برای حل این مشكلات چه راهكارهایی دارید؟

– نمی توان بطور مطلق اظهار داشت كه ریسك بانكداری الكترونیك بیشتر از بانكداری سنتی است. امروز كوچك ترین تراكنش های بانكی در دورترین نقاط كشور از مركز قابل رصد كردن است، در صورتیكه بانكداری سنتی چنین توانایی را نداشت. كلاهبرداری های انجام گرفته از حساب مشتریان، عمدتاً ناشی از بی دقتی در استفاده از سایت های غیرمجاز فروش اینترنتی است. با این وجود نظام بانكی، امكان استفاده از رمز دوم یكبار مصرف را به وجود آورده است تا این مشكل برای همیشه حل شود. بانك ملی ایران هم با معرفی كردن اپلیكیشن ۶۰، این امكان را فراهم نمود كه مشتریان بتوانند رمز اول و دوم یكبار مصرف را برای كارت خود فعال كنند.

* بانكداری رایج در كشور، بانكداری الكترونیكی است و ما هنوز به سمت بانكداری دیجیتال نرفته ایم، چون زیرساخت فنی و كسب و كاری برای این حوزه ها فعلاً در كشور فراهم نیست. ما برای رسیدن به آن نقطه چقدر فاصله داریم؟

– به هر حال پیش نیاز رسیدن به بانكداری دیجیتال، پیاده سازی بانكداری الكترونیكی است. طبیعی است كه نظام بانكی ما در این راه با چالش هایی هم مواجه می باشد، اما حركت كلی به همان سمت است. زمان مشخصی هم نمی توان برای آن تعیین كرد، اما مسیر حركت به سمت بانكداری دیجیتال است و به مرور محقق خواهد شد.

*اساس بانكداری الكترونیك بر بانكداری متمركز است. این مساله در نظام بانكی ما در چه مرحله ای است؟

– پیاده سازی بانكداری متمركز اجتناب ناپذیر است، اما طبیعی است كه پروسه پیاده سازی آن زمان بر است. به هر حال نظام بانكی و خصوصاً بانك ملی ایران در این راه حركت می كنند و به الزامات آن پایبندند. ایجاد بانكداری متمركز، لحظه ای نیست و باید مرحله به مرحله پیش برود.

* نقش نیروی انسانی در حوزه بانكداری الكترونیك را چه طور ارزیابی می كنید؟ آیا به اندازه كافی، نیروی انسانی آموزش دیده در این بخش وجود دارد؟

– خوشبختانه بانك ملی ایران در این عرصه به خوبی نیروی كیفی پرورش داده است و الان بهترین متخصصان حوزه بانكداری الكترونیك را می توان در بانك ملی ایران دید. خدمات بانكداری الكترونیك بانك ملی ایران كه بسیار توسعه یافته، پیشرفته و متناسب با بانكهای پیشرو در جهان است، توسط همین متخصصان و كارشناسان طراحی و اجرا شده است. بانك ملی ایران علاوه بر نیروهای متخصص درون سازمانی، با تعداد قابل توجهی از متخصصان دانشگاهی نیز ارتباط دارد و از این طریق اقدامات جدیدی نیز در حال پیاده سازی می باشد.

*برخی كارشناسان رعایت نشدن استانداردهای جهانی را یك چالش اساسی برای بانكداری الكترونیك می دانند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

– رعایت استانداردهای جهانی بدون شك الزامی است، اما باید توجه كرد كه در داخل كشور نیز استانداردهایی تعریف شده است. بانك مركزی بر همه این موارد نظارت دارد و بانك ها نیز تا حد امكان خودرا با آنها تطبیق می دهند. نظام بانكی با بانك مركزی در همه موارد همچون بانكداری الكترونیك هماهنگ است و الزامات ابلاغی توسط نهادهای بالادستی را رعایت می كند.

* بانك ملی ایران در حوزه گسترش محصولات خرد چه اقداماتی در دستور كار دارد؟

– بانك ملی ایران هر سال محصولات نوین خودرا در رویداد «ملی شو» رونمایی می نماید. طی دو سال قبل محصولات مهم و قابل توجهی مانند تسهیلات ویژه خرید مسكن، بام، اپلیكیشن ۶۰، سامانه سككوك، ملی پلاس، ربات آلفا، بانك آفیسر و…. در این رویداد رونمایی گردید كه هر كدام تحولی جدی در نظام بانكی شمرده می شود. امسال نیز طی روال گذشته، این روند ادامه خواهد داشت و محصولات جدیدتری طراحی و پیاده سازی خواهند شد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~