در گفت وگو با مدل كودك مطرح شد پذیرش بیشتر پروتكل های بهداشتی از جانب افرادی كه علم را باور دارند

در گفت وگو با مدل كودك مطرح شد پذیرش بیشتر پروتكل های بهداشتی از جانب افرادی كه علم را باور دارند

در گفت وگو با مدل كودك مطرح شد پذیرش بیشتر پروتكل های بهداشتی از جانب افرادی كه علم را باور دارند

به گزارش مدل كودك رئیس كارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تكیه بر لزوم باور داشتن علم از جانب آحاد مردم، اظهار داشت: افرادی كه علم را باور كردند، راحتتر دستورالعمل ها و پروتكل ها را رعایت كردند و در كاهش توسعه این بیماری موثر بودند.
دکتر حسن ظهور در گفتگو با ایسنا، نامگذاری روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را در ارتباط با سال ۲۰۰۱ برابر سال ۱۳۸۱ شمسی دانست و اضافه کرد: در این سال یونسکو تصمیم گرفت روز ۱۰ نوامبر هر سال را بعنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اعلام نماید و نخستین بزرگداشت این مناسبت روز یکشنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۰۲ مصادف با ۱۹ آبان سال ۱۳۸۱ برگزار گردید.
وی کبیسه بودن سال ها را دلیل برگزاری این روز در ایران در تاریخ های ۱۹ و یا ۲۰ آبان ماه هر سال ذکر کرد و افزود: فردا سه شنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ برابر ۲۰ آبان ماه سالجاری، میزگردی برای بزرگداشت این روز از جانب یونسکو به صورت مجازی با عنوان “علم برای جامعه و با جامعه برای مقابله با کووید-۱۹” برگزار می شود.
ظهور، “بررسی اهمیت علوم و نقش آن در جامعه” را همچون اهداف این روز جهانی دانست و تصریح کرد: علم می تواند دارای اثرات منفی و یا سازنده باشد و هدف از این روز جهانی، توسعه اثرات سازنده علم در جامعه برای ایجاد رفاه بیشتر مردم و رفع معضلات است.
رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تکیه بر اینکه هدف علم به کاربردن فناوری برای نابودی بشر نیست، اظهار نمود: باید مردم را در این حوزه آگاه کرد و در این جهت زمینه هایی را ایجاد کرد که دانشمندان نتایج تحقیقات خویش را در جهت رفاه و حل مسایل اجتماع به کار ببرند، بنابراین است که عملکرد خویش را در یک روز جهانی بررسی می نماییم.
ظهور، با تکیه بر ضرورت آگاهی بیشتر مردم از منافع علم و فناوری در زندگی روزمره، افزود: شکافی میان علم و جامعه بخصوص میان مردم و دانشمندان بوجود آمده است و در کنفرانس فرهنگستان های علوم در “ریو” تاکید شد که چه اقداماتی انجام دهیم که شکاف میان دانشمندان و جامعه کاهش پیدا کند و این روز جهانی باید تلاش کند که خلاهای موجود میان علم و جامعه را کم کند.

توسعه پایدار در سیاره شکننده
رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تکیه بر اینکه اگر جامعه علم را قبول کند، خیلی از مشکلات راحتتر حل می شود، اظهار نمود: مردم باید علم را باور داشته باشند و نمونه آنرا می توان در پاندمی کرونا مشاهده کرد. افرادی که علم را باور کردند، راحتتر دستورالعمل ها و پروتکل ها را رعایت کردند و در کاهش توسعه این بیماری مؤثرتر بودند.
ظهور افزود: سیاره ما شکننده است؛ ازاین رو توسعه ما باید توسعه پایدار باشد که این امر منوط به باور علم از جانب جامعه است؛ چونکه در این صورت است که جامعه در مورد بحران هایی مانند نابودی جنگل ها، افزایش آلودگی هوا و اثرات آن در نابودی بشر و کره زمین و تغییر رنگ آبی کره زمین بیشتر در زمینه نگهداری از این منابع برای نسل های آینده همکاری خواهند کرد.
وی، افزایش آگاهی مردم از وضعیت زندگی، دسترسی آنها به اطلاعات و ایجاد فرصت مناسب برای مردم برای کسب علم را از اهداف مختلف علم نام برد که بر این اساس یونسکو روزی را به نام “روز جهانی علم” نامگذاری کرده است.

علم ابزاری برای ایجاد صلح جهانی
ظهور با اشاره به اینکه هم اکنون مردم در دنیا به آن صورت مؤثر علم را باور نکرده اند، اظهار داشت: این مسئله یک درد جهانی برای همه کشورهای پیشرفته، توسعه یافته و درحال توسعه است که شکاف بزرگ میان دانشمندان و جامعه بوجود آمده و امروزه یونسکو اعلام نموده که شکاف میان علم و جامعه هست و تا این شکاف پر نشود و مردم به این باور نرسند، دستاوردهای علمی را به سادگی پذیرش نخواهند کرد.
وی نمونه این امر را در شرایط انتشار کرونا دانست و توضیح داد: من بارها شاهد بودم در بحث هایی که می شود، اعلام می شد که این پاندمی کاملا سیاسی است و خیلی ها شک دارند و دلیل آن این است که ما هنوز آنقدر که باید، جامعه را آگاه نکرده‎ ایم، ضمن آنکه علم هم نتوانسته در این افزایش آگاهی نقش داشته باشد.
به قول وی علم توسعه یافته است و نتوانسته عامه مردم را آگاه کند و از طرفی آنچه که مردم مشاهده می کنند، دستاوردهای مخرب است که در جنگ ها و موارد دیگر می‎بینند.
ظهور با تکیه بر اینکه آن دستاوردهایی که توانسته برای جامعه رفاه ایجاد نماید، در مقابل مواردی که در یک لحظه رفاه را نابود کرده، نادیده گرفته شده است، اظهار نمود: بشر آن چیزی که در حجم بزرگتر است را مشاهده می کند، در صورتیکه مشاهده می نماییم که علم در افزایش رفاه مردم بسیار مؤثر بوده است.
رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) با تکیه بر لزوم آگاه سازی سیاستمداران در زمینه بهره گیری از فناوری برای توسعه جوامع، تصریح کرد: باید به سیاستمداران آموخت که فعالیت آنها باید در جهت سازندگی جهان و رقابت سالم باشد.
ظهور افزود: برای آنکه بتوانیم علم را در جهت توسعه صلح قرار دهیم، لازم است تا روابط بین الملل به صورت دوستانه تقویت شود. در این صورت است که روابط صلح جویانه ایجاد خواهد شد.

دیپلماسی علمی راهی برای صلح جهانی
رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) ضمن اشاره به اقدامات بنیاد مصطفی (ص) در زمینه به کارگیری علم در جهت صلح و توسعه، تصریح کرد: جایزه ای که این بنیاد به دانشمندان اعطا می کند، در واقع اهدا شده به افرادی است که واقعا در جهت کاربرد مثبت علم در جوامع تلاش کردند و طبیعی است که این جایزه به مخاطبان خود نشان داده است که علم را در چه جهاتی توسعه دهند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مصطفی (ص) دانشمندان را در جهت رشد علم در جهت صلح و توسعه تشویق می کند، خاطرنشان کرد: از طرفی این بنیاد از دانشمندانی که در این راستا وقت خویش را در این حوزه صرف می کنند، سپاسگزاری می کند، ضمن آنکه توجه جوانان را به علم جلب می کند و رقابت سالمی را در این حوزه بوجود می آورد.
وی افزود: علاوه بر آن بنیاد مصطفی (ص) کنفرانس هایی را در کشورهای دیگر در این حوزه برگزار کرده و حتی جلساتی برای دانش آموزان برگزار و آنها را از اثرات علم آگاه می کند تا هم به رشد علم کمک کنند و هم خودشان در حوزه های علمی رشد یابند.
ظهور، هدف از توسعه علم را صلح، پایداری و رفاه جامعه و حل مشکلات جامعه دانست.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا امروز سه شنبه، ۲۰ آبان ماه روز جهانی “علم در خدمت توسعه و صلح” نامگذاری شده است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~