روش های تصفیه آب صنعتی

روش های تصفیه آب صنعتی

روش های تصفیه آب صنعتی

مدل کودک: یکی از اولویت های مهم صنایع گوناگون، دسترسی کافی به منابع آبی است و استفاده از آب تصفیه شده در بسیاری صنایع ضروری می باشد.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، استفاده از آب تصفیه شده در صنایع مختلف سبب افزایش راندمان و کیفیت تولید می گردد. آب تصفیه شده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و تصفیه آب آشامیدنی و… به کار می آید. همین طور دامنه کاربرد تصفیه آب شامل کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و… نیز می گردد. درجه خلوص آب تصفیه شده مورد نیاز برای صنایع گوناگون، متفاوت می باشد.
منابع تامین آب خام
کارخانجات گوناگون بنا به موقعیت مکانی خود، جهت تهیه آب مورد نیاز از منابع مختلفی استفاده می نمایند. منابع تامین آب مانند آب چاه، آب رودخانه، آب های سطحی و آب دریا هر کدام برای بهره برداری نیاز به طی مراحل متفاوتی برای تصفیه دارند.
تصفیه آب چاه
یکی از متداول ترین روش های تامین آب برای صنایع، استفاده از آب چاه می باشد. اما با برداشت بیش از پیش آب از منابع زیرزمینی، به تدریج سطح سفره های آب زیرزمینی پایین تر رفته در نتیجه میزان املاح آب خام بیشتر و اصطلاحاً آب شورتر شده است. در شهرک های صنعتی که واحدهای صنعتی گوناگون فعالیت دارند دفع نادرست پساب ها این مشکل را بیشتر و مخاطرات آنرا جدی تر می کند. در نتیجه در بعضی موارد ناخالصی هایی در آب وجود دارد که با سیستم های پیش تصفیه ساده مانند فیلتر شنی و فیلترکربنی برطرف نمی گردد و در نتیجه نیاز به مراحل پیش تصفیه پیشرفته تری دارند. بطور کلی رایج ترین روش تصفیه نهایی کلیه منابع آبی، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO است.
تصفیه آب دریا
استفاده از آب دریا برای صنایع و کارخانجاتی که در فاصله کمی از دریا قرار دارند، بسیار متداول می باشد. روش معمول در تصفیه آب دریا اسمز معکوس است. با این تفاوت که کلیه تجهیزات آب شیرین کن دریایی باید در مقابل خوردگی شدید آب دریا مقاوم باشند. بدین جهت بیشتر تجهیزات این دستگاهها از قبیل ممبران، پمپ و پایپینگ و… قیمتی بالاتر از سایر دستگاه های تصفیه آب دارند. بدین جهت هزینه تصفیه آب دریا بسیار بالا می باشد که در بسیاری موارد این عمل از نظر اقتصادی توجیه ندارد پس فقط در شرایطی از آب دریا بعنوان منبع آب خالم استفاده می شود که دسترسی به منابع دیگر ممکن نباشد.. چاه های دریایی (از جمله چاه فلمن) روشی مناسب برای برداشت آب دریا هستند که هزینه بخش پیش تصفیه را تا حدود زیادی کم می کنند.
تصفیه آب رودخانه
تصفیه آب رودخانه در صنایع مستقر در حاشیه رودخانه ها روشی اقتصادیست. خاصیت مهم آب رودخانه ها وجود ذرات معلق بسیار زیاد است. بدین جهت بخش پیش تصفیه برای تصفیه این آب ها از اهمیت ویژه ای برخوردارست. استفاده از حوضچه های ته نشینی، پروسه انعقاد سازی، سیستم اولترافیلتراسیون و فیلتر شنی و کربنی همچون روش های رایج پیش تصفیه برای آبهای سطحی می باشند. بعد از انجام پروسه پیش تصفیه، برای تصفیه نهایی از سیستم اسمز معکوس استفاده می شود.
تصفیه آب به روش اسمز معکوس
اقتصادی ترین و مناسب ترین روش تصفیه آب که امروزه در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد روش اسمز معکوس RO است. در دستگاه تصفیه آب RO، آب با فشار بالا از ممبران های اسمز معکوس عبور داده می شود. ممبران های RO قادر به حذف بیش از ۹۹ درصد املاح آب هستند. مهمترین ماده شیمیایی مصرفی دستگاه اسمز معکوس آنتی اسکالانت است.

روش الکترودیالیز
روش الکترودیالیز تلفیقی از دو روش غشایی و تفکیک یونی است. بدین ترتیب که در این روش از غشاهایی استفاده می شود که طبیعتی همانند رزین های تعویض یونی دارند. عامل تصفیه در سیستم الکترودیالیز، جریان برق مستقیم است. استفاده از روش الکترودیالیز هم اکنون در کشور ما رایج نمی باشد.
تصفیه آب با سیستم رزینی
کاربرد رزین تبادل یونی در صنعت تصفیه آب بسیار گسترده است. رزین ها برای جداسازی انتخابی آنیونها یا کاتیونهای محلول در آب کاربرد دارند. با حذف کامل یونهای موجود در آب، آب دیونیزه بدست می آید. از این پروسه در تهیه آب فوق خالص استفاده می شود. در این روش، ابتدا آب وارد دستگاه اسمز معکوس شده و در مرحله بعد توسط رزین یون زدایی کامل می گردد. آب فوق خالص در صنایع دارویی و صنایع حساس دیگر به کار می آید.
رزین ها به سه دسته آنیونی و کاتیونی و میکس بد تقسیم می شوند. رزین های کاتیونی برای حذف کاتیون ها، رزین آنیونی برای حذف آنیونها و رزین میکس بد برای حذف هر دو دسته کاتیونها و آنیونها کاربرد دارند.
بیشترین کاربرد رزین های کاتیونی در در دستگاه سختی گیر است. در دستگاه سختی گیر رزینی، رزین کاتیونی سختی گیر، املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب را حذف می کند. بدین ترتیب سختی آب از بین می رود. آب سخت برای سیستم های حرارتی و برودتی مشکلات فراوانی به وجود می آورد.
از رایج ترین کاربردهای رزین تعویض یونی آنیونی می توان به رنگ زدایی اشاره نمود. بعنوان مثال رزین پرولایت A۵۰۰ps برای رنگبری شربت قند به کار می آید. حذف سیلیکا، نیترات، ارسنیک، ترکیبات آلی و.. از دیگر کاربردهای رزین های آنیونی هستند.
ویژگی های خاص رزین ها در صنعت تصفیه آب، موجب کاربرد وسیع آنها در صنایع شده است. به نحوی که دانش تولید این محصولات به شکل شایان توجهی پیشرفت کرده و صدها مدل رزین برای کاربردهای متنوع در دنیا تولید می شود. بدیهی است کاربرد رزین ها برای موارد خاص نیز مستلزم دانش و تخصص است.
شرکت زلال پایاب با سالها تجربه در صنعت تصفیه آب آماده ارائه مشاوره تخصصی و فروش دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب شیرین کن دریایی، سختی گیر، تجهیزات و مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی، رزین تبادل یونی، آنتی اسکالانت و… می باشد.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~