نشست هایی برای محمدعلی مجتهدی و سیدحسین عدل با یک رونمایی

نشست هایی برای محمدعلی مجتهدی و سیدحسین عدل با یک رونمایی

نشست هایی برای محمدعلی مجتهدی و سیدحسین عدل با یک رونمایی

مدل کودک: «شب محمدعلی مجتهدی» و «دیدار و گفت و گو با سیدحسین عدل» و همین طور مراسم رونمایی از کتاب «شش نام زیبایی» اثر کریسپین سارتول انجام می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، ششصد و بیست و ششمین شب از شب های بخارا با همکاری موسسه بیدار و نشر لاک به مناسبت انتشار یادداشت های منتشرنشده محمدعلی مجتهدی، به تجلیل از او اختصاص یافته است که از ساعت ۱۷ روز سه شنبه، ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزارمی شود. همایون کاتوزیان، مسعود تازه، نادر قادسی و علی دهباشی به بررسی وجوه مختلف زندگی و خدمات فرهنگی اوخواهند پرداخت.
یادداشت های استاد مجتهدی با عنوان «به مملکتتون خدمت کنید» به خواستاری مینا میکده و مدیریت نادر قادسی و گردآوری سورنا امیری از طرف نشر لاک انتشار یافته است.
در خبر برگزاری این جلسه آمده: زنده یاد محمدعلی مجتهدی بعد از دریافت مدرک دکترای خود از فرانسه و در بازگشت به ایران، در معرض مشاغل مهمی قرار گرفت که خدمات بسیار ارزشمندی را در پی داشت، از استادی دانشکده فنی دانشگاه تهران، ریاست دبیرستان البرز تا سرپرستی دانشگاه صنعتی آریامهر و…
دوره ریاست او بر دبیرستان البرز از اهمیت خاصی برخوردارست. گرچه ساموئل جردن آمریکایی و همسرش دبیرستان البرز را پایه گذاری کردند، اما نام محمدعلی مجتهدی برای نسل هایی از ایرانیان بطور جدایی ناپذیری با دبیرستان البرز پیوند خورده است. در سال ۱۳۲۰ مسئولیت شبانه روزی دبیرستان البرز را و سه سال بعد، مدیریت کل دبیرستان البرز را به او واگذار کردند. او ۳۴ سال مدیر دبیرستان البرز باقی ماند و با نحوه خاص مدیریتش، دانش آموزان برجسته ای را پرورش داد، تا آنها نیز هر یک به سهم خود، نقش مؤثری در ساخت فضای علمی و فرهنگی ایران ایفا کنند.

علاقه مندان می توانند این جلسه را بوسیله instagram.com/bukharamag، telegram.me/bukharamag، aparat.com/bukharamag و instagram.com/farhangan.fereshte دنبال کنند.

همین طور به مناسبت انتشار کتاب «از گذشته ای نه چندان دور» (خاطرات سردبیر سابق روزنامه کیهان)، دویست و سیزدهمین نشست از سلسله جلسات بامداد پنجشنبه های بخارا به دیدار و گفت و گو با سیدحسین عدل اختصاص یافته است.
این جلسه با حضور منصوره اتحادیه، محمد بلوری، حسن محرابی، پژمان موسوی و علی دهباشی در ساعت ۹: ۳۰ پنجشنبه، ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ در خانه فرهنگان قریب بصورت مجازی برگزار می شود.
در معرفی سیدحسین عدل آمده است: سیدحسین عدل در خرداد ۱۳۱۳ خورشیدی در تبریز متولد شد. در سال ۱۳۲۰ به تهران مهاجرت کرد. دوره ابتدایی را در مدرسه فیروزکوهی تمام کرد و از سال ششم ابتدایی آغاز به نوشتن خاطرات روزانه کرد که تا امروز ادامه دارد. از کلاس دهم دبیرستان، در دبیرستان هدف شروع به نوشتن مقالات در روزنامه «دیپلمات» و مجلات «تهران مصور»، «خواندنی ها» و «سپید و سیاه» کرد. سال ۱۳۳۲ وارد روزنامه کیهان شد و در آرشیو و قسمت فنی مسئول کار شد. در سال ۱۳۳۴ به لندن رفت. بعد از آخر دوره روزنامه نگاری دانشگاه، در روزنامه «دیلی اکسپرس» در قسمت فنی، از زمین شویی و خدمت به کارگران شروع کرد و طولی نکشید که در بخش شهری روزنامه به خبرنگاری گمارده شد. بعد از شش سال به ایران مراجعت کرد و خبرنگار شهری «کیهان» و سپس دبیر سرویس حوادث شد. سال ۱۳۴۲ به معاونت سردبیری منصوب گردید و در سال ۱۳۴۴ سردبیر روزنامه شد. بعد از گذشت چهار سال از این مقام، عزل شد و مقام های تشریفاتی مثل قائم مقامی مدیر روزنامه «کیهان» را به عهده داشت. مخالفت دولت هویدا با حضور وی در «کیهان»، سبب شد که بالاخره «کیهان» را ترک کرد و در سال ۱۳۴۹ رییس روابط عمومی و سپس مدیر فروشگاه های زنجیره ای کوروش، به مدیریت احمد خیامی شد. اواخر سال ۱۳۵۷ از کوروش استعفا کرد و خانه نشین شد.
جلسه «دیدار و گفت گو با سیدحسین عدل» بصورت مستقیم از نشانی های instagram.com/bukharamag و instagram.com/farhangan.ir پخش می شود.

همین طور سومین عصر چهارشنبه های بخارا به مناسبت انتشار کتاب «شش نام زیبایی» اثر کریسپین سارتول که با ترجمه مریم خدادادی و یاسر پوراسماعیل بتازگی از طرف نشر کرگدن پخش شده، با حضور مترجمان کتاب و امیر مازیار و محسن کرمی در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ در محل کتابفروشی فرهنگان فرشته برگزار و بصورت مستقیم پخش خواهد شد.
در خبر برگزاری این جلسه آمده است: کریسپین سارتول (متولد ۱۹۵۸) فیلسوف، آنارشیست، روزنامه نگار آمریکایی و عضو هیئت علمی گروه فلسفه در کالج دیکنسون در کارلایل، پنسیلوانیا است.
بعد از دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه مریلند در سال ۱۹۸۰، سارتول کارشناسی ارشد خودرا در رشته فلسفه از دانشگاه جانز هاپکینز در سال ۱۹۸۵ دریافت کرد. او دکترای خودرا از دانشگاه ویرجینیا به راهنمایی ریچارد رورتی گرفت و پایان نامه اش را در مورد هنر و بازنمایی تصویری در آثار دیویی، هایدگر، گودمن و گادامر نوشت.
سارتول در مقام فیلسوف سیاسی، مدافع صریح آنارشیسم و حقوق فردی در مقابل حقوق دولت می باشد. وی در کتاب خود (علیه دولت: مقدمه ای بر فلسفه سیاسی آنارشیستی) توجیهات سنتی برای دولت از هابز تا نوزیک را رد می کند.
«شش نام زیبایی» کتابی است که سارتول در آن کلمات مختلف برای زیبایی را در زبان های مختلف همچون یونانی، سانسکریت، ژاپنی و ناواهو بعنوان دروازه ای برای درک تنوع فرهنگی و شباهت ها و تفاوت ها میان ایده ها و جلوه های زیبایی بررسی می کند. سارتول با قلم گیرا و دانش گسترده خود در این کتاب شرح می دهد که زیبایی ممکنست در چشم بیننده باشد، اما در زبانی که ما به کار می بریم و در جهان اطراف ما نیز وجود دارد. کتاب سارتول که در حقیقت مراقبه ای زیبا، شوخ طبعانه و عمیق در مورد زیبایی است، به شش کلمه از شش فرهنگ مختلف می پردازد. در این کتاب، هر کلمه دریچه ای می شود به سمت روش دیگری برای اندیشیدن و نگاه کردن به آن چه در دنیا و زندگی ما زیباست. «شش نام زیبایی» – و البته هزاران نام دیگر – ایده هایی ساده و عمیق درباره جهان و خودرا بر ما آشکار می کنند.
مترجمان کتاب مریم خدادادی و یاسر پوراسماعیل که هر دو دانش آموخته فلسفه هستند از عهده ترجمه این اثر که زبانی شوخ و پرارجاع و زنده دارد به خوبی برآمده اند.
این جلسه در خانه فرهنگان فرشته به نشانی: فرشته، خیابان فیضی (شرق به غرب)، پس از چناران، پلاک ۵۰ برگزار شده و بصورت مستقیم از نشانی instagram.com/bukharamag پخش می شود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~