گریزی بر مصائب معلمی در پساکرونا

گریزی بر مصائب معلمی در پساکرونا

گریزی بر مصائب معلمی در پساکرونا

مدل کودک: مدل کودک: «معلم» به عنوان محوری ترین و مؤثرترین عنصر در آموزش و پرورش، نقش اساسی در کیفیت و عدالت آموزشی دارد و تامین معلمان توانمند و با انگیزه متناسب در یک محدوده کیفی همچون فاکتورهای ˮعدالت محوری نظام آموزشیˮ شمرده می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، وزارت آموزش وپرورش در سال تحصیلی جاری، امر آموزش حدود ۱۶ میلیون دانش آموز را با بهره گیری از ظرفیت جامعه یک میلیون نفری معلمانش پیش می برد.
بنابر اعلام وزیر آموزش وپرورش، «جامعه معلمین رسمی و پیمانی این وزارتخانه حدود ۹۷۰ هزار نفر است. علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار خرید خدمات و سایر وجود دارد و مجموع آمار پرسنل به حدود یک میلیون نفر می رسد که البته این آمار به جز مدارس غیردولتی است. پیش بینی می شود در مدارس غیردولتی حدود ۲۰۰ هزار نفر مشغول خدمت و تدریس باشند. در دوره قبل از دبستان و مهدکودک ها نیز برخی از همکاران مشغول به کار هستند.»
معلمان ایران اسلامی همیشه و طی سالیان گذشته، با ایثار و از خودگذشتگی که از خود به نمایش گذاشتند، شناخته شده اند؛ این ایثار و از خودگذشتگی در دوران کرونا نمود بیشتری پیدا کرد. دوره شیوع ویروس کرونا را در حقیقت باید دوره کار مضاعف معلمان نامید. معلمانی که بدون حمایت و پشتیبانی مالی آموزش و آموزش و فقط با امکانات و وسایل شخصی و بدون بهره مندی مناسب از آموزش های مورد نیاز دست به کار شده و آموزش مجازی را با حداقل امکانات شروع کردند.
حالا که وارد دوران پساکرونا شده ایم، مسئولیت های جدیدی بر دوش معلمان گذاشته شده است. آنها با چالش های جدیدی مواجه گشته اند و مواجهه با این چالش ها به توان، انگیزه و صبوری دوچندانی نیاز دارد.
پنجم اکتبر، مقارن با سیزدهم مهرماه به عنوان «روز جهانی معلم» نامگذاری شده است. به بهانه روز جهانی معلم، مروری بر مشکلات معلمان در دوران پساکرونا داشتیم. مریم رنگ آمیز طوسی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن ۱۳مهر، روز جهانی معلم و تبریک آن به همه معلمان، فعالان و کنشگران عرصه تعلیم وتربیت اظهار داشت: معلمان ما در سه سال قبل با تلاش و پشتکار، چهره های ماندگار و متفاوتی از خود به نمایش گذاشتند.
وی ادامه داد: دوران همه گیری کرونا فصل جدیدی را در همه امور همچون آموزش و پرورش کشورمان رقم زد. کرونا، علاوه بر لطمه ها و تهدیدهای جدی که در پی داشت، تحول عظیم و شگرفی در آموزش و پرورش کشورمان رقم زد.
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اعلان اینکه آموزش فقط مجازی، آموزش تلفیقی و تلفیقی از با اهمیت ترین دستاوردهای این دوران بودند اظهار داشت: با وجود آمارها و تحلیل هایی که این روزها، بسیار دیده و شنیده می شود که همگی به اتفاق نشان از ضعف و ناکارآمدی حوزه آموزش در این سه سال دارد، با دیدی منصفانه و واقع بین می توان دریافت که باتوجه به مقتضیات و شرایط موجود در جهان، این روش ها، بهترین و تنها راهِ ممکن ادامه کارهای آموزشی در این دورانِ نه چندان خوشایند بودند.

تلاش شبانه روزی معلمان با حداقل امکانات
طوسی اضافه کرد: معلمان با حداقل امکانات و زیرساخت ها و در نبود فضاها و تجهیزات جدید آموزشی، با وجود کمبودها و بدون توجه به ساعات مصوب کاری بطور شبانه روزی در تلاش بودند تا آموزش تعطیل نشده و ادامه یابد اظهار داشت: البته بماند که میزان بهره مندی دانش آموزان از این بستر به وجود آمده متفاوت بود.
وی با اشاره به این که دانش آموزان باتوجه به روحیات، امکانات و استعدادهای ذاتی خود استفاده های متفاوتی از شرایط آموزشی جدید کردند و البته دانش آموزانی که همیشه از فرصت های طلایی بهره لازم را می برند از این فرصت به وجود آمده هم بهترین استفاده را کردند اظهار داشت: این دانش آموزان علاوه بر مطالعات خودخوان و مستمرشان از بهترین و باکیفیت ترین تدریس ها در فضای مجازی استفاده کردند.
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: حالا که بعد از سه سال عبور از پیک های جدی کرونا حدودا در فضای آرام تری قرار گرفتیم و امید است که با حضور دانش آموزان در کلاس درس، نقایص، کمبودها و افت به وجود آمده در این دو، سه سال جبران شود.

امسال، سالِ سخت معلمان

از ضعف آموزش تا مشکلات روحی و عاطفی دانش آموزان
طوسی با اعلان اینکه امسال سال سختی برای همکارانم در زمینه آموزش و پرورش است، برای اینکه با دانش آموزانی روبه رو خواهند شد که سه سال در وضعیت سهل تری به یادگیری پرداختند و الان در وضعیت جدید، حضور در کلاس درس و تمرکز بر مطالب درسی برایشان مشکل خواهد بود اظهار داشت: از طرفی معلمان، امسال با یک چالش جدی مواجهند و باید علاوه بر تدریس مباحث پایه جدید به دانش آموزان، به تقویت و رفع مشکلات سه سال قبل و تعمیق و تثبیت مطالب پیش نیاز هم بپردازند که این مساله وقت و انرژی زیادی از آنان خواهد گرفت.
وی افزود: علاوه بر مشکلات آموزشی، مشکلات روحی و روانی بچه ها و وابستگی آنها به فضای مجازی را نیز باید اضافه کرد که این موارد از دیگر چالش های مهم پیش روی معلمان امسال خواهد بود.

نیاز جدی به معلمان باانگیزه و باحوصله
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که مشکلات روحی به وجود آمده در اثر فوت و بیماری نزدیکان و وابستگان، دوری از همسالان و همفکران و بدنبال آن انزوای دانش آموزان و پناه آوردن آنها به فضای مجازی و همین طور کاهش تاب آوری از مشکلاتی است که باید بطور جدی در دوران پساکرونا مورد توجه مشاوران، مدیران و معلمان قرار بگیرد اظهار داشت: در رابطه با موضوع تامین نیروی انسانی باتوجه به بازنشسته شدن خیل عظیمی از معلمان و عدم تناسب بین خروجی های آموزش و پرورش و پذیرش دانشگاه فرهنگیان و کمبود نیروی متخصص و کارآمد در آموزش و پرورش احیانا قسمتی از این مشکلات که نیاز به حضور فعالانه معلمان با تجربه و کارآمد و البته پرشکیب دارد، مرتفع نشود.
طوسی اضافه کرد: بنظر می رسد در این فضا و با راهکارهای موجود به آسانی نتوان مشکلات پیش آمده را حل وفصل و مدیریت کرد. این یک هشدار جدی است که باید از طرف مسئولان مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اعلان اینکه باتوجه به شرایط موجود در دوران پساکرونا، حضور معلمان با حوصله، کارآمد، متخصص، جوان و باانگیزه در زمینه آموزش و پرورش بسیار لازم است تا بتوان با یاری ومدد آنها به دانش آموزان این فرصت را داد که اعتماد به نفس، تمرکز و تاب آوری از دست رفته خودرا بازیابی وتقویت کنند و باردیگر شور، نشاط و زندگی را در رگ های آموزش و پرورش به جریان درآورند اظهار داشت: بطور قطع، نقش مسئولین در تامین چنین نیروهای کارآمد و باانگیزه ای بسیار پررنگ خواهد بود.

ضرورت پیگیری مطالبات فرهنگیان
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: رفع مشکلات معیشتی معلمان، توجه به رفع نیاز و مشکلات نیروهای بازنشسته و ایجاد انگیزه بوسیله پیگیری مطالبات فرهنگیان به عنوان با اهمیت ترین رکن آموزش و یادگیری، می تواند یکی از موارد موثر در انجام این مقوله مهم باشد.
طوسی با تأکید بر این که فراموش نکنیم ترمیم لطمه های دوران کرونا نیازمند اقدام سریع و صرف هزینه، انرژی، فکر و خلاقیت در زمینه های موثر پروسه آموزش و پرورش است اظهار داشت: اگر این ترمیم و تصحیح، بموقع و به جا صورت نگیرد، درسال های آتی اثرات بسیار مخرب تری را در زمینه های مختلف کشورمان، شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این صورت، در جبران این لطمه ها باید هزینه های چند برابری پرداخت کرد در صورتیکه باتوجه به گذشت زمان و تبدیل این زخم ها به جراحت ها نمی توان امید و اطمینانی برای بهبود و حل این لطمه ها داشت.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~