پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات پیچیده آموزش و پرورش

پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات پیچیده آموزش و پرورش

پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات پیچیده آموزش و پرورش

به گزارش مدل کودک، دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش ضمن اشاره به نظام مدیریتی متزلزل و کم ثبات حاکم بر نظام آموزشی اظهار داشت: به نظر می آید تنها راه برون رفت و پیش نیاز هرگونه اقدامی برای اجرای تام سندتحول و حل پایدار مسائل پیچیده و انباشته کشور در این حوزه، ایجاد یک هسته مرکزی مدیریت راهبردی برای نظام آموزشی کشور برای مدت لااقل دوبرنامه توسعه ای کشور باشد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی در نشست عرضه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد ضمن اشاره به مفهوم «اجرای سند» اظهار نمود: این روزها با تشکیل قرارگاه اجرایی سازی سند تحول، مبحث اجرای سند در دستورکار قرار گرفته است. این کار از بدو تصویب سند در سال ۱۳۹۰ تا کنون در چهار دولت، دغدغه مشترک دست کم شش وزیر بوده است و علیرغم گذشت زمان به نظر می آید که ما در این مدت به یک ادبیات مشترک اجتماعی و واحد در باب مفهوم عملیاتی اجرای سند دست نیافته ایم.
وی ادامه داد: گرچه علل این امر در جای خود قابلیت بررسی دارد، اما مهم تر از آن رفع این نقیصه حیاتی می باشد و شاید نخستین مسئولیت اجرایی سازی قرارگاه تلاش در جهت نیل به اهداف این سند باشد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش و زیرنظام های شش گانه سند تحول این ظرفیت را دارد که مفاهیم علمیاتی را برای اجرای سند بیافریند اظهار داشت: اگر از دید جامعه به اجرای سند نگاه نماییم مردم و نخبگان می پرسند که آیا در طول سالهای اجرای سند، فضایی که دانش آموزان در آن درس می خوانند روز به روز ایمن تر، زیباتر، مجهزتر، کم تراکم تر و یک نوبته شده است؟.
امانی طهرانی افزود: آیا محتوایی که تدریس می شود مفید، مؤثر و رشددهنده تر از قبل است؟ آیا معلمانی که بر سر کلاس می روند آموزش دیده تر، باانگیزه تر و با صلاحیت تر از قبل هستند؟ آیا مدیران مدارس مقتدر، ارتقاءدهنده، مشارکت جو و مسلط تر بر کار شده اند؟ آیا سنجش دانش آموزان حاوی داده های پرشمارتر، معتبر و ارزشمندتر از گذشته شده است و در نهایت آیا برای تمام اموردانش آموز منابع مالی بیشتری را بگونه ای بهره ورتر داریم هزینه می کنیم؟ پاسخ به این ها همگی توصیفی از آموزش و پرورش مطلوب به دست می دهد.
وی با اشاره به اینکه سند تحول در رابطه با تغییراتی که باید اتفاق بیفتد ساکت نیست و چرخش های تحول آفرین تصویری روشن از وضع مطلوب در هر زیرنظام را در اختیار قرار می دهد؛ تصویری که می تواند مبنای تولید «نظام شاخص ها» قرار بگیرد اظهار نمود: دیگر یک دسته شاخص کفایت نمی کند و به نظام شاخصهای دارای هماهنگی درونی نیاز داریم. اگر چنین تبیینی را بپذیریم میتوان امیدوار بود که تمامی تلاش ها مطعوف به اجرای سند، تقسم کار ملی و گزارش اجرای سند صرفا بر محور بهبود مستمر وضعیت زیرنظام های شش گانه بر مبنای شاخصهای ملی مبتنی بر چرخش های تحول آفرین سازماندهی و اجرا شود.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش افزود: در چنین چارچوبی مطالعات شکل می گیرد، چیزی که تابحال در ایران جز چند نمونه نداشته ایم. اما نکته دوم درباب صدمه شناسی مدیریتی اجرای سند است چرا اجرای سند این گونه است؟.
امانی طهرانی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون دلشادکننده نبودن اجرای سندتحول و نقش تغییراتی مدیریتی بعنوان یک آفت اجرای سندتحول اظهار داشت: بر این مبنا و برمبنای بند ۱۰ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش که به ثبات مدیریت در آموزش و پرورش اشاره نموده است آیا از وزرای آموزش و پرورش میتوان انتظار داشت که پاسخگوی مسائل مزمن و کمبودهای نهادینه شده آموزش و پرورش در سطح کشور باشند؟.
وی افزود: آیا شخصی مسئولیت وضعیت موجود را برعهده می گیرد؟ آیا راهی وجود دارد که ۱۰ سال دیگر آموزش و پرورش در تمام زیرنظام ها گرفتار تحول بنادین شده باشد و شاهد پیشرفتی چشم گیر در این حوزه باشیم؟ آیا برای پیشرفت جدی در مورد دو دغدغه “کیفیت” و “عدالت” چشم انداز روشنی را میتوان متصور شد؟ بدیهی است که پاسخ سؤال اول منفی است و شخص معینی وضعیت وضعیت موجود را برعهده نمی گیرد. در رابطه با سوال دوم هم اگر کار به سیاق گذشته پیش برود پاسخ منفی است و ۱۰ سال آینده هم به پیشرفتی نرسیده ایم. دلیل این امر را باید در نظام مدیریتی متزلزل و کم ثبات حاکم بر نظام آموزشی جست وجو کرد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عدم امکان انباشت تجارب و برنامه ریزی دراز مدت از عوارض این وضعیت است اظهار نمود: به نظر می آید تنها راه برون رفت و پیش نیاز هرگونه اقدامی برای اجرای تام سندی جامع و پردامنه ای چون سندتحول و حل پایدار مسائل پیچیده و انباشته کشور در این حوزه، ایجاد یک هسته مرکزی مدیریت راهبردی برای نظام آموزشی کشور برای مدت لااقل دوبرنامه توسعه ای کشور باشد.
امانی طهرانی افزود: شاید برای احیای آموزش و پررش راهی جز این وجود نداشته باشد که بعنوان اقدامی ملی، روسای قوای سه گانه، افرادی کم شمار اما برجسته و ممهز را به بهسازی اساسی نظام آموزشی کشور و اجرای تام سند، بگمارند. این تنها راهی است که آموزش کشور را به چرخه ثبات و پاسخگویی باز می گرداند البته به نحوی که این شورا در سایه نباشد و رسماً این کار را برعهده بگیرد و پاسخگو باشد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~