عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی در صورت تصویب مجلس

عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی در صورت تصویب مجلس

عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی در صورت تصویب مجلس

به گزارش مدل کودک، لایحه عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، یک هفته ای می شود که لایحه عضویت ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی که چندی قبل به پیشنهاد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تدوین شد، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است و در صورت تصویب ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی می شود.
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در جهت ظرفیت سازی منطقه ای و بین المللی در حوزه زن و خانواده با رویکرد توسعه تعامل و مفهوم سازی و هم جهت توسعه هم گرایی در عرصه بین المللی و با استناد به بند (ب) اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص «استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها» و هم بر اساس اهداف و سیاست های راهبردی و اجرایی سند سیاست‎های فعالیت‏ های بین‎المللی زنان، مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی که بر «گسترش روابط و مناسبات فرهنگی – اجتماعی و سیاسی زنان با زنان سراسر جهان»، «بهره برداری مناسب از امکانات مختلف برای توسعه فعالیتھای بین المللی زنان»، «تقویت مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی و افزایش حضور آنها در عرصه های بین المللی» و «تقویت همکاری بین زنان ایران و کشورهای دیگر در پشتیبانی از زنان نیازمند و انجمن ها، تشکل ها و جمعیت های اسلامی زنان مسلمان در دنیا.» تصریح کرده است، در خرداد ماه ۱۴۰۱ پیشنهاد الحاق به سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی را در چارچوب لایحه الحاق به این سازمان تهیه و تقدیم دولت کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، این لایحه در تاریخ چهاردهم دیماه ۱۴۰۱ به تصویب هیأت دولت رسید و متعاقباً در تاریخ سوم بهمن ماه جهت پیمودن تشریفات قانونی تصویب در مجلس شورای اسلامی، توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی چیست؟ این سازمان با هدف «توسعه و ارتقاء نقش زنان در کشورهای عضو مطابق با اصول و ارزش های اسلامی»، بعنوان یک سازمان تخصصی ذیل سازمان همکاری اسلامی تأسیس شد و مقر آن هم در شهر قاهره مصر است. این سازمان بر اساس اساسنامه خود، دو سال پیش و با عضویت پانزده دولت اسلامی لازم الاجرا شد.
محورهای فعالیت این سازمان چیست؟ مبحث فعالیت این سازمان، بر مبنای ماده ۵ اساسنامه سازمان، به شرح زیر است:
ـ برجسته کردن نقش اسلام در حفظ حقوق زن مسلمان؛ بخصوص در مجامع بین المللی که سازمان در آن مشارکت دارد
ـ اجرای طرح ها و برنامه های لازم برای اجرای سیاست ها، جهت گیری ها و تصمیمات سازمان همکاری اسلامی در حوزه توسعه، رفاه و توانمندسازی زنان در جوامع کشورهای عضو
ـ سازمان دهی اجلاس ها، سمپوزیوم ها، کارگاه ها و جلسات در زمینه توسعه زنان در کشورهای عضو
ـ برگزاری دوره ها و برنامه های آموزشی با هدف تقویت و ایجاد ظرفیت، مهارت ها و شایستگی ها در زمینه رشد زنان و توانمندسازی آنان برای انجام مأموریت خود در خانواده و جامعه
ـ حمایت و تشویق تلاشهای ملی در کشورهای عضو برای توسعه منابع انسانی در زمینه توسعه زنان
ـ سازمان دهی فعالیتهایی با هدف ارتقاء نقش زنان و تضمین حقوق کامل زنان در جوامع کشورهای عضو در جهت منشور و تصمیمات سازمان کنفرانس اسلامی
ـ انجام مطالعات برای تقویت نقش زنان در کشورهای عضو
ـ فعال کردن حقوق بانوان مندرج در منشور سازمان همکاری اسلامی با کوشش برای رفع محدودیت هایی که زنان را قادر به مشارکت در ساختن جامعه می کند
ـ پیشنهاد راه کارها و روش های حمایت جامعه از زنان
ـ ایجاد شبکه اطلاعاتی که کشورهای عضو را قادر می سازد تجارب و شیوه های در ارتباط با زنان را همچون از راه همکاری با جامعه مدنی شناسایی کنند.
عضویت در این سازمان چه مزایایی برای ایران دارد؟ بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مزیت ومطلوبیت عضویت در سازمان توسعه زنان برای کشور ما می تواند مشتمل بر موارد زیر باشد:
ـ همکاری و انتقال تجربیات در میان کشورهای اسلامی در جهت افزایش مشارکت زنان مسلمان در عرصه های تصمیم گیری، مدیریتی، اجرایی و قانون گذاری
ـ توانمندسازی و افزایش توسعه سیاسی و رشد اجتماعی و اقتصادی زنان از راه برگزاری دوره ها و برنامه های آموزشی با هدف ارتقاء مهارت ها و شایستگی های زنان
ـ تبیین نگاه اسلام در تکریم زنان و نقش اجتماعی ایشان در خصوص ایجاد فرصت های برابر برای رشد و نگاه عدالت محور در تقسیم وظایف اجتماعی و همینطور تبیین ارزش های اسلامی و مواهب تمدن اسلامی به بشریت و برجسته نمودن نقش اسلام در حفظ حقوق بانوان مسلمان؛ بخصوص در مجامع بین المللی مختلف که سازمان توسعه اسلامی یا کشورهای عضو در آن مشارکت دارند.
ـ استفاده از ظرفیت سازمان برای تبیین و تاکید بر نقش زنان در آموزش وپرورش نسل های آینده و سازندگی بشر، برجسته نمودن نقش خانواده در سلامت روان بشر، و توسعه انسانی جوامع؛ خصوصاً از راه مجامع بین المللی مختلف که سازمان توسعه اسلامی یا کشورهای عضو در آن مشارکت دارند.
ـ استفاده از ظرفیت سازمان برای ارتباطات و همکاریهای دوجانبه میان کشورهای عضو در جهت افزایش همکاری در حوزه توانمندسازی زنان؛ بخصوص در بین کشورهایی که قرابت و تجانس سیاسی و فرهنگی بیشتری با هم دارند.
ـ استفاده از ظرفیت سازمان جهت کمک به توسعه زنان در کشورهای توسعه نیافته عضو در عرصه های مختلف توانمندسازی اقتصادی و آموزش و رشد سیاسی و فرهنگی توسط کشورهای در حال توسعه عضو و بی نیازی از مساعدت کشورهای توسعه یافته غربی از دیگر مزایای یاد شده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~