لزوم برخورداری آموزش بزرگسالان از یک متولی خاص

لزوم برخورداری آموزش بزرگسالان از یک متولی خاص

لزوم برخورداری آموزش بزرگسالان از یک متولی خاص

به گزارش مدل کودک، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه آموزش بزرگسالان در تمام دنیا زیرنظر ریاست جمهوری اداره می شود یا معاونت جداگانه ای دارد اظهار داشت: دایره آموزش بزرگسالان متفاوت و وسیع تر از کاری است که ما داریم در سازمان نهضت سوادآموزی انجام می دهیم. باید سازمانی به صورت اخص متولی آموزش بزرگسالان باشد.
عابدین بازگیر در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تغییر رویکردها و سیاست های سازمان نهضت سوادآموزی و در پاسخ به این که آیا احتمال تغییر عنوان این سازمان هم با تغییر مأموریت هایش وجود دارد؟ اظهار نمود: از ما خواسته شده است که بازتعریفی از «سواد» داشته باشیم و حد سواد را مشخص نماییم که مطالعات آن در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: ما در جامعه متولی آموزش بزرگسالان نداریم و هر جایی امکان دارد برای خودش کاری انجام دهد و بگوید آموزش بزرگسالان را برعهده گرفته است.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه آموزش بزرگسالان در تمام دنیا زیرنظر ریاست جمهوری اداره می شود یا معاونت جداگانه ای دارد اظهار داشت: دایره آموزش بزرگسالان متفاوت و وسیع تر از کاری است که ما داریم در سازمان نهضت سوادآموزی انجام می دهیم.
بازگیر افزود: اگر بخواهیم تعریف جدید سواد را درنظر بگیریم، باید بگوییم بسیاری افراد بی سواد یا کم سواد هستند. در تعریف یونسکو از سواد گفته شده افراد باید بتوانند با مهارتی که می آموزند در زندگی شان تغییر مثبت و سازنده ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: باید سازمانی به صورت اخص متولی آموزش بزرگسالان باشد. باید توجه داشت که آموزش در حیطه های مختلف متفاوت اند، به صورت مثال آموزش روستایی با آموزش شهری متفاوت است. ما به باعث سیاست های جدید به سراغ آموزش های تابعی خواهیم رفت و باید عزم ملی در این حوزه وجود داشته باشد تا در حیطه سوادآموزی نوین تغییرات محسوسی ایجاد شود.

نیازمند بازمهندسی در راه نهضت سوادآموزی هستیم
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، چندی قبل علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی هم در رابطه با نگاههای جدید سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشته بود: سوادآموزی در شرایط منحصربه فردی قرار گرفته و باید با تعریفی از حوزه سوادآموزی بخصوص آموزش بزرگسالان همراه باشد.
وی ادامه داد: یادگیری بزرگسالان در کشورهای در راه توسعه، جایگاه خاص خودش را دارد. جمهوری اسلامی طی ۴۳ سال این مورد را پیگیری کرده و نرخ باسوادی از ۴۳ درصد به بیشتر از ۹۷ درصد رسیده است. در ادامه مسیر با عنایت به تکثر مسائل یادگیری بزرگسالان و اقتضائات زیست بوم جدید، نیازمند بازمهندسی در راه نهضت سوادآموزی هستیم.

عبدی با اشاره به اینکه باسواد کردن سه درصد باقی مانده بیسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله کار خیلی سخت و مشکلی است اظهار داشت: پیدا کردن بیسواد یک مبحث و قانع کردن او برای باسواد شدن یک مبحث دیگر است. باید به نرخ تثبیت که ۹۹ درصد است برسیم. اگر بخواهیم کشورمان کشور پیشرفته ای باشد نمی توانیم بزرگسالان و جریان سوادآموزی بزرگسالان را متوقف نماییم اما باید نگاه جدیدی داشته باشیم. دیگر سواد خواندن و نوشتن به تنهایی کفایت نمی کند و باید انواع دیگری از سواد چون سواد رسانه ای، سواد مالی و غیره هم تعریف شود. پس از سواد آموزی پایه باید وارد گام دوم سوادآموزی شویم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در رابطه با زمان ریشه کن شدن بیسوادی در کشور اظهار نمود: آنچه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ما تکلیف کرده سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. شاید نتوان گفت پایان بخشی بیسوادی را خواهیم داشت چون برخی به علل جسمی، ذهنی و یا فرهنگی امکان با سوادی ندارند و یا باسواد ناپذیرند اما آنچه برای ما تکلیف شده اینست که بتوانیم جریان سوادآموزی را تا پایان دولت به سرانجام خوبی برسانیم و در انتها دولت بگوییم در حوزه سوادآموزیِ پایه، به سرانجام بخشی رسیده ایم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~