هفته فرهنگی اصفهان؛ پوپک مسابقه ای برای رویاهای رنگی و آینده کودکان

هفته فرهنگی اصفهان؛ پوپک مسابقه ای برای رویاهای رنگی و آینده کودکان

هفته فرهنگی اصفهان؛ پوپک مسابقه ای برای رویاهای رنگی و آینده کودکان

به گزارش مدل کودک، اصفهان اختتامیه دومین دوره مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان پوپک در روز ششم اردیبهشت ماه همزمان با پنجمین روز از هفته فرهنگی اصفهان در سینما فلسطین اصفهان با حضور تعدادی از کودکان و نوجوانان و مسؤلان استان اصفهان و میهمانان خارجی برگزار گردید.

دومین دوره مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان (پوپک)، با ریاست علی قاسم زاده، شهردار اصفهان و دبیری مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ویژه کوکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ سال با موضوع “شغل های شهر من” انجام شد.

شرکت کنندگان در این مسابقه از دی ماه سال قبل تا فروردین سال ۱۴۰۲ فرصت داشتند تا آثار خودرا به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

در پایان، بیش از ۴ هزار و ۶۰ اثر به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که از تعداد کل آثار ارسال شده به ۳ هزار و ۲۷۰ اثر ایرانی و ۷۹۰ اثر خارجی بودند. همین طور خیلی از این آثار از ۱۶ کشور جهان همچون ارمنستان، ترکیه، چین، بلاروس، روسیه، کره، فیلیپین، سریلانکا و… ارسال شده بود.

در این از مسابقه کودکان و نوجوانان ایرانی از ۲۸ استان شرکت کردند که شهرهای اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تعداد آثار ارسالی را داشتند. همین طور باتوجه به شرکت ۱۶کشور خارجی در این مسابقه، کشورهای ارمنستان با ۱۷۵ اثر، روسیه با ۱۵۶ اثر و بلاروس با ۱۲۸ اثر بیشترین آثار را داشتند.

پوپک، مسابقه ای سرشار از رویاهای رنگی و آینده ای روشن

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک»، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که اصفهان از حدود یک هفته گذشته درگیر اتفاقات خوب شده است. آئین ها نگهدارنده هویت شهر، کشور و جامعه است، و چه خوب است از نهاد خانواده شروع نماییم و برای خود آئین تعریف نماییم.

وی با اعلان اینکه گاهی هفته ای یک بار دور هم جمع شدن، آئینی است که به دوام خانواده کمک می نماید، اضافه کرد: گاهی یک هفته را برای شهر جشن گرفتن، به دوام آن کمک می نماید، از تمام کسانی که در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان حضور یافتند، قدردانی می کنم. امیدوار هستم با حضور کودکان پرشور و سرشار از رویاهای رنگی، آینده روشنی در انتظار اصفهان باشد.

شهردار اصفهان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تأکید بر این که در یک شهر باید برای همه رده های سنی برنامه های مفرح پیش بینی شود، اظهار داشت: مسابقه بین المللی پوپک با دو دوره برگزاری جای خودش را باز کرده و الان تنوع شرکت کنندگان از شهرها و کشورهای مختلف بالا رفته است.

وی با اشاره به هزینه های سنگین رفت وآمد و عدم حضور برخی شرکت کنندگان و میهمانان خارج از اصفهان در آیین اختتامیه، افزود: امیدواریم به نقطه ای برسیم که همه شرکت کنندگان از شهرها و کشورهای مختلف بتوانند بصورت فیزیکی در این جشنواره حضور پیدا کنند، اساسا حضور آنها به رونق و جذابیت جشنواره کمک خواهدنمود.

قاسم زاده با اعلان اینکه تا حالا بنا بر این بوده برگزاری این مسابقه در سالهای متوالی حفظ و سال به سال برگزار شود، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم چنین مسابقه ای را توسعه دهیم و فراگیرتر نماییم. بطور معمول هر اختتامیه شروع هر اقتتاحیه است و در زمینه فرهنگی شهرداری اساسا از همین الان نسبت به برگزاری باشکوتر دوره سوم این مسابقه فکر خواهد شد.

وی در خاتمه اشاره کرد: شهر اصفهان از حیث برگزاری رخدادها نسبت به دیگر شهرهای کشور از همه جلوتر است، همین طور امیدواریم جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان بعد فراز و نشیب ها باردیگر فعال شود.

در مسابقه پوپک کودکان ناظر نیستند، خود مجریان برگزاری رویداد محسوب می شوند

همچنین علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک»، با تأکید بر این که انتظار داریم اصفهان را به پایتخت کودک و نوجوان خصوصاً در زمینه رویدادهای تفریحی و و فرهنگی هنری تبدیل نماییم، اظهار داشت: تجربه جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با وجود این که جشنواره خوبی بود، اما یک خلع جدی داشت و آن این بود که کودکان و نوجوانان فقط در آن جشنواره ناظر بودند.

وی با اشاره خاصیت متمایز مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان، اضافه کرد: پوپک رویدادی است که در سال دوم در عین حال که اصفهان را تبدیل به یک مرکز رویداد در زمینه کودکان و نوجوانان کرد، محوریت برگزاری و موضوعی مسابقه، محوریت فعالیت و کادر محتوایی مسابقه کودکان و نوجوانان بودند. در مسایقه پوپک علاوه بر این که کودکان نظاره گر کارهای هم سن و سالان خودشان بودند، خودشان دقیقا در وسط جشنواره قرار داشتند و این چیزی است که ما از برگزاری رویدادها انتظار داریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به استقبال گسترده از این مسابقه، اشاره کرد: حقیقتا انتظار نداشتم که بیش از ۴ هزار اثر به دبیرخانه دومین جشنواره ارسال شود و در عین حال انتظار نداشتم که بیش از ۱۶ کشور آثار قابل توجهی ارسال نمایند. چونکه امروز در شرایطی که رسانه های خارجی تلاش می کنند تصویری از ایران نشان دهند که در انزواع برود، اما حضور شرکت کنندگان خارجی نشان داد این مسابقه در دومین سال، نه در شهر پایتخت بلکه در یکی از شهرهای فرهنگی کشور با استقبال قابل توجهی روبه رو شده است.

وی افزود: محوریت موضوعی مسابقه در عین حال که کودکان را با نگاه به آینده آشنا می کند، کمک خواهدنمود تا آنها بتوانند با تامل در اهداف آینده مسیر روشنی را برای خودشان ترسیم کنند. همین طور با کنار هم قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در رده سنی های مختلف و از کشورهای متفاوت با نگاه صلح و آرامش و یک آینده ای روشن برای همه کودکان و نوجوانان، با احترام به ارزش ها، اعتقادات و علاقه مندی ها رقم خواهد خورد. من فکر می کنم پروسه انتخاب موضوع و مسیر پوپک در سال دوم فراتر از انتظار بود.

صالحی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده درباب برگزاری سومین دوره این مسابقه، اظهار داشت: در آیین اختتامیه دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان پوپک، پکستر سومین دوره با محوریت محلهای دیدنی که تم گردشگردی دارد، رونمایی خواهد شد که طبیعتا این مساله هم زیستی مسالمت آمیز را تقویت می کند.

نقاشی زبان مشترک کودکان و نوجوانان سراسر دنیا

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در آئین اختتامیه دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان اصفهان «پوپک» با اعلان اینکه نقاشی یک زبان بین المللی است، اظهار داشت: تلاش داریم پیام صلح و دوستی، نیکویی، مهربانی و نیکوکاری را از شهر آسمانی اصفهان به تمام شهرهای دنیا ارسال نماییم. اصفهان شهری است که از زمان های گذشته محل تلاقی ادیان و قومیت های مختلف و با سلایق متفاوت بوده و آن چیزی که در دست ما قرار دارد، نتیجه و محصول همزیستی آنها است.

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اشاره کرد: آن چیز که در اصفهان بیشتر دیده می شود، رنگ ها است که پر رنگ ترین آن فیروزه ای و بر فراز گنبدهای مساجد است. آرزو می کنم شهر پر از طرح و رنگ باشد و باید به دست آینده سازان شهر کشیده شود تا یاد بگیرند با رنگ ها برای صلح و دوستی تلاش کنند.

وی اشاره کرد: باید متعهد باشیم و هر ساعتی، یک نماد رنگی به دست کودکان دهیم و آنها را به طرح و نقش هایی دعوت نماییم که روحشان را جلا می دهد. اگر فرزندان با طرح و نقش ها انس بگیرند، دنیای بهتری در آینده خواهیم داشت، از همت والدین و معلمان تشکر می کنم که یاری کردند تا کودکان و نوجوانان شغل های شهر را نقاشی کنند. می بینیم که کودکان چه آرزوهای شیرینی دارند و هدفمان این بود که بچه ها به آینده خود فکر کنند.

شاهمرادی در گفت گو با ایسنا، با تأکید بر این که تمرکز ما در این دوره مدیریت شهری بر رویدادهای ویژه کودکان و نوجوانان است، اضافه کرد: تلاش می نماییم که اصفهان تبدیل به قطب فعالیت کودکان و نواجوانان شود. چونکه دراین زمینه سابقه داشتیم و ظرفیت های شهر اصفهان بسیار است.

وی افزود: در این جهت یکی از این قدم ها برگزاری مسابقه بین المللی نقاشی پوپک است که از چند جنبه برای ما اهمیت دارد، برای اینکه در تقویم رویدادی شهر گنجانده شده و باتوجه به این که زبان مشترک همه کودکان در دنیا رنگ ها و نقش ها هستند، اصفهان هم پر از رنگ و نقش است.

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: باتوجه به قدمت تاریخی اصفهان، اگر کودکانی که آینده سازان شهرما هستند و شهر مطلق به آنها است بتوانند با این موارد ارتباط برقرار کنند، طبیعتا شهری سراسر رنگ، زیبایی و خوبی خواهیم داشت.

وی در آخر با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقه پوپک، اظهار داشت: این رویداد کمک می نماید که نام اصفهان در دنیا بدرخشد و در کنارش میتواند به جذب و افزایش توریست کمک نماید. امیدواریم سال آینده بتوانیم رویدادهای شهری هم در کنار این مسابقه داشته باشیم و اساسا در سال آینده، برنامه ریزی متفاوتی خواهیم داشت.

برگزیدگان دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان

داوری آثار در این دوره را اکبر نیکان پور، رسول معرک نژاد و محمدرضا دوست محمدی بر عهده داشتند. در اولین مرحله داوری، هیئت انتخاب دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و جوانان اصفهان، از بین ۳ هزار و ۲۷۰ اثر داخلی و ۷۹۰ اثر خارجی با در نظر گرفتن معیارهای انتخاب، ۵۰۰ اثر را به داوری نهایی و هیئت داوران را واگذار کردند.

سپس در مرحله دوم هیئت داوران از بین ۵۰۰ اثر راه یافته به مرحله نهایی در هر رده سنی ۲ اثر را برگزیده اعلام نمودند و ۲۰ اثر را شایسته تقدیر دانستند. آثار داوری در چهار رده سنی ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۳ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال تقسیم بندی شد.

اسامی برگزیدگان دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان اصفهان_ پوپک به شرح زیر است؛

*برگزیدگان ۴ الی ۶ سال
حسین رحیمیان -۵ ساله – فارس
ماهنی مینقی-۵ ساله – تبریز
نیکا کوهرنگی-۵ ساله – اصفهان

*برگزیدگان ۷ تا ۹ سال
آوین نمکی -۷ ساله – تبریز
ساها تر طوماسیان-۸ ساله – ارمنستان
سیده الناز میر حسنی -۹ ساله – خراسان رضوی

*برگزیدگان ۱۰ تا ۱۳ سال
آلبینا گایفالینا – ۱۰ ساله – روسیه
حنانه عشقی – ۱۳ ساله –آذربایجان غربی
مهشید قاسمی -۱۳ ساله – اصفهان

*برگزیدگان ۱۴ الی ۱۸ سال
پاترتیسا نورتاکوری -۱۷ سال – مالزی
یگانه ردانی پور- ۱۸ ساله –اصفهان
پلینا ودرووا – ۱۴ ساله – روسیه

*شایستگان تقدیر ۴ الی ۶ سال
سیده آوبن امین الساداتی -۶ ساله – اصفهان
فاطمه علی پور -۵ ساله – تبریز
مانیسا جلالی -۵ ساله – تهران
نیکا نادری- ۵ ساله – مرکزی

*شایستگان تقدیر ۷ تا ۹ سال
آناتولی شوپلوف- ۹ ساله – ارمنستان
السا نگاه داری -۸ ساله – تبریز
امیرحسین مولائی – ۷ ساله – آذربایجان غربی
رادین حسنعلی پور-۹ ساله- تبریز
سید امین صامتی – ۷ ساله – خراسان جنوبی
نازنین زینب خواجوئی -۸ ساله – کرمان

*شایستگان تقدیر ۱۰ الی ۱۳ سال
دمیراپ ترکمن -۱۱ ساله – روسیه
نازه میناسیان – ۱۱ ساله – ارمنستان
آنیتا بالنور – ۱۳ ساله – آذربایجان غربی
مینا خاطری -۱۲ ساله –کرمانشاه
محمد صدرا شراد بیگی- ۱۰ ساله – تهران
سویلی دنیاک – ۱۰ ساله – بلاروس

*شایستگان تقدیر ۱۴ تا ۱۸ سال
نیکالینا لاپونوا – ۱۶ ساله – بلاروس
طراوت ملکی -۱۸ ساله – گیلان
علیسینا جوکاری -۱۴ ساله – بوشهر
همتی جهانبانی – ۱۴ ساله – اردبیل

به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در آخر مراسم از برگزیدگان دومین مسابقه بین المللی نقاشی کودک و نوجوان تقدیر و از کتاب مجموعه آثار ارسالی به جشنواره شامل ۳۰۰ اثر برتر به همراه پوستر مسابقه سال آینده رونمایی گردید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~