ظلم است به فرد ۵۵ساله بگوییم بازنشسته شود

ظلم است به فرد ۵۵ساله بگوییم بازنشسته شود

ظلم است به فرد ۵۵ساله بگوییم بازنشسته شود

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکریم سالمندان را نیازمند برنامه ریزی فرهنگی دانست و اظهار داشت: مطابق با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تکریم سالمندان لازم است و این امر بُن مایه دینی دارد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، سیدصولت مرتضوی در نشست شورای ملّی سالمندان با هدف سیاستگذاری و برنامه ریزی در عرصه سالمندی، ابلاغ سند استراتژیک و برنامه ریزی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران، مردمی سازی و تقویت بنیادهای فرزانگان به عنوان مؤسسات خیریه مردم نهاد فعال در عرصه سالمندی که امروز سه شنبه ۱۸ مهرماه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید، عبور از دوران نوجوانی و جوانی و رسیدن به دوران سالمندی را ذات طبیعت دانست و اظهار داشت: لفظ بحران سالمندی لفظ زیبایی نیست؛ یکی از افتخارات ما این است که امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده است و باید اصطلاحات را نیز اصلاح کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: واژه ها در حوزه بازنشستگی باید تغییر کند. این ظلم است که به فرد ۵۵ ساله بگوییم بازنشسته شود؛ حالا دیگر نمی توان گفت کسی که ۶۵ سال دارد پیر است بلکه به این رده سنی، سالمندی جوان گفته می شود. باید از این افراد باتجربه بهره برد.
وی اظهار داشت: متأسفانه در عرصه فرهنگی سالمندان بی برنامگی وجود داشته است و باید دراین زمینه توجه بیشتری داشته باشیم.
مرتضوی تاکید کرد: سالمند «تکریم و معیشت» می خواهد و نباید به شکلی با سالمند برخورد نماییم که نگاهش به جیب دیگران باشد.
وی ادامه داد: سالمندی را باید بالای ۷۰ سال دانست که این افراد حالا تحت پوشش صندوق های حمایت یا بازنشسته هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهان ورود مبحث تکریم سالمندی به متون درسی شد و اظهار داشت: در متون درسی از دوران ابتدایی تا رده های بالاتر یک درس در هر پایه به مسئله تکریم سالمندان اختصاص داده شود. همین طور صندوق های بازنشستگی باید به اوقات فراغت سالمندان توجه نمایند.
ایشان سپس همین طور بر لزوم تغییر ساختار شورای ملّی سالمندان تاکید کرد.
۳۵ درصد جمعیت آینده کشور سالمندان هستند
در ادامه این جلسه، «علی محمد قادری» رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه حدود ۳۵ درصد جمعیت در آینده سالمند خواهند بود، اشاره کرد: در دولت سیزدهم تا حالا دو بار نشست شورای ملّی سالمندان برگزار شده است و امیدوار هستم نکات اصلی و خروجی این جلسه ها به بهبود وضعیت سالمندی در کشور کمک نماید.
قادری اضافه کرد: در این جلسه مجموعه های حامی سالمندان مباحث خوبی را مطرح نمودند و امیدوار هستم باتوجه به اهمیت موضوع سالمندی در کشور «شورای ملّی » به «شورای عالی» سالمندی ارتقاء یابد.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلان اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن باید هدفمند و همسو صورت گیرد، اظهار داشت: با داشتن آمارها به خوبی می توانیم در آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.
شتاب سالمندی در ایران بیش از شتاب برنامه ریزان است
در این جلسه همچنین، «محمدعلی محسنی بندپی» نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رشد روند سالمندی در قاره آسیا بسیار بالاتر از سایر قاره هاست.
وی با اشاره به اینکه شتاب سالمندی در ایران بیش از شتاب برنامه ریزان است، تاکید کرد: پدیده سالمندی مربوط به هیچ دولت و جناحی نیست و وضعیت بانوان سالمند بسیار خطرناک تر از مردان است.
بندپی با اشاره به اینکه فراکسیون سلامت سالمندان در مجلس تشکیل شده است، اظهار داشت: دراین زمینه نیازمند سیاستگذاری جدی برای سراسر کشور هستیم.
این نماینده مجلس، هزینه های سالمندی را برای سیستم سلامت کشور بسیار تکان دهنده توصیف کرد.
وی اظهار داشت: باید از فرصت هایی که داریم به خوبی استفاده نمائیم.
ایجاد شهر دوستدار سالمند
«احمد شاهیوندی» عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مجری «پروژه سند استراتژیک و برنامه عملیاتی تحقق محیط دوستدار سالمند» در ادامه این جلسه به تشریح این سند استراتژیک پرداخت.
وی با اشاره به اینکه سالمندی عبور از ۶۰ سالگی است در ادامه به تعریف شهر دوستدار سالمند پرداخت و اظهار داشت: شهر دوستدار سالمند شهری است که ساختار، امکانات، سیاست ها و خدمات شهری در آن به شکلی باشد که شرایط برای سالمندی مهیا باشد.
شاهیوندی به کارگیری تدابیر و سیاست های کلان، ایجاد بسترمحیطی، اشتغال و کارآفرینی سالمندان، ایجاد دانشگاه های دوستدار سالمند، گردشگری سالمندان، مشارکت خیرین، توجه به جایگاه فناوری اطلاعات و حمایت های بیمه ای را برای ایجاد شهر دوستدار سالمند ضروری دانست.

لازم به ذکر است پیرو قانون تشکیل شورای ملّی سالمندان، نشست های این شورا هر ۶ ماه یک دفعه با حضور رییس و دستگاه های عضو شورا برگزار می گردد.
نشست های شورای ملّی سالمندان بر طبق مصوبه هیئت دولت برای بخشنامه اجرائی جزو (۵) بند (الف) ماده (۱۹۲) قانون برنامه سوم توسعه و مندرجات سند ملّی سالمندان کشور برگزار می گردد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~