پرونده دخانیات روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی افزایش آمارهای مصرف مواددخانی

پرونده دخانیات روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی افزایش آمارهای مصرف مواددخانی

پرونده دخانیات روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی افزایش آمارهای مصرف مواددخانی

مدل کودک: معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات در شورا و سیاست گذاری و راهبری مسائل اساسی این حوزه آگاهی داد.
دکتر امید عبدالهی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به رویکرد قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی رخدادهای جامعه و حاکم شدن رویکرد حل مساله با مشارکت دستگاه های متولی و گروههای مردمی در دور جدید فعالیت شورا، درباره ی وضعیت و آمارهای استعمال دخانیات خصوصاً سیگار در جامعه اظهار داشت: گسترش الگوهای فراغتی همسال-محور و نیز شیوع فردگرایی افراطی در نزد نوجوانان در کشور، سبب گسترش مصرف مواد دخانی خصوصاً سیگار در نزد نوجوانان و جوانان و قلیان در میان خانواده ها شده است که همین مورد از فاکتورهای مهم نهادینه شدن مصرف مواد مخدر در آینده و گسست خانواده ها خواهد شد.
وی اضافه کرد برمبنای برآوردهای سازمان بهداشت جهانی در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب ممکنست تا سال ۲۰۲۵ ایران در میان سه کشور اول مصرف دخانیات در سرتاسر جهان قرار گیرد.
عبدالهی با اشاره به تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات در شورا به عنوان یک ضرورت و برمبنای اولویت پیامدسنجی فرهنگی در مسایل اجتماعی و حوزه سلامت، افزود: بررسی های کارشناسی و نیازسنجی مسایل فرهنگی و اجتماعی نشان داد که مصرف مواد دخانی خصوصاً سیگار در نزد نوجوانان و دختران و قلیان در میان خانواده ها گسترش یافته است که طراحی و ایجاد میز تخصصی کاهش مصرف و استعمال مواد دخانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف تمرکز بر حل سه مسأله در دستور کار قرار گرفت.
اتخاذ راهبری لازم برای کاهش نرخ رشد مصرف دخانیات در کشور، جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات (به ویژه در میان نوجوانان و جوانان) و جلوگیری از رشد و شیوع سریع مصرف این مواد در میان زنان و دختران جوان؛ سه مساله ایست که دکتر عبدالهی بیان کرد.

گردش مالی بالای چند میلیارد دلاری صنعت دخانیات

معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود این را هم اظهار داشت که آمارها حاکی از افزایش شیوع استعمال دخانیات خصوصا در بین دختران نوجوان طی پنج سال اخیر از یک سو و صرف هزینه های هنگفت مالی سالانه جهت درمان بیماریهای در رابطه با سیگار از طرف دیگر است، البته سود آوری و گردش مالی بالای چند میلیارد دلاری این حوزه وضعیت را پیچیده تر ساخته است.
به گفته ی ایشان، در حال حاضر به سبب وجود گروههای سنی در معرض استعمال مواد دخانی و ضعف کاربست های انگیزشی کاهش مصرف، متاسفانه شاهد رشد نسبی زمینه های افزایش و گسترش مصرف مواد دخانی و رشد مصرف سالانه آن هستیم که نیازمند برنامه ریزی مستمر نهادهای مسئول دارد که شورای عالی با هدف ارتقای سلامت جامعه و کاهش زمینه های بروز لطمه ها و بزه های اجتماعی ظرفیت حقوقی و سیاستگداری خودرا در این راه قرار خواهد داد.

بررسی ضرورت اصلاح اسامی کالاهای لطمه رسان همچون محصولات مواد دخانی
وی این را هم اظهار داشت که وظیفه ذاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی صیانت از فرهنگ عمومی کشور است و بنا بر این هر سیاست و برنامه ای که ارزش های فرهنگی کشور را ارتقا و اعتلاء بدهد را پیگیری خواهدنمود. متقابلا هر سیاست و برنامه ای که چارچوب ارزشی فرهنگ عمومی و ملی را تضعیف و یا تخریب کند را با هدف اصلاح، مدیریت می کند. ارزش های فرهنگی جهانی ما باید با حفظ بار معنایی تراز بین المللی، تقویت کننده سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد و این ارزش ها را به نسل های بعدی منتقل کند.
وی در این جهت از بررسی ضرورت اصلاح اسامی کالاهای لطمه رسان همچون محصولات مواد دخانی آگاهی داد و در این زمینه اظهار داشت: بدون تردید حوزه نمادها و نشانه ها در عرصه فرهنگ عمومی جامعه همیشه مورد تاکید است تا با محتوای ارزش های فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی هماهنگ و متناظر باشد در این جهت برخی نامگذاری های محصولات متاثر از شرایط مکانی و زمانی خاص خود بوده است که اصلاح آنها منوط به بررسی های کارشناسی است.

به گفته ی ایشان، نامگذاری محصولات به عنوان یکی از سطوح موثر فرهنگ صنعت در معنابخشی به این محصولات صنعتی مورد بررسی سیاستگذار فرهنگی است. بطورمثال در مورد برخی اسامی و یا نمانام های محصولات مواد دخانی و سیگار میتوان از یکسری واژگان تجاری بهره برد تا از نتایج منفی فرهنگی آنها کاست و بهانه را از برخی موج سواری های رسانه های معاند گرفت.

توضیح درباره ی ویدیوی نام سیگار خاص
معاون اجتماعی ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ی حواشی نام یک سیگار خاص نیز اظهار داشت: با انعکاس ناقص پاسخ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سوال خبرنگاری و عدم بازنمایی کامل مواضع ایشان پیرامون مقابله با لطمه های اجتماعی به شکلی القا شد که گویا کل هم و غم شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط تغییر نام یک سیگار خاص است، در صورتیکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمرکز اصلی خودرا در راهبری حوزه های مختلف لطمه های اجتماعی قرار داده و در میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات، سیاست گذاری و راهبری حل سه مساله اصلی ؛ افزایش نرخ مصرف، کاهش سن مصرف و گسترش ترویج مصرف در میان زنان و دختران قرار داده است و البته در این بین هر چیزی که ارزش های هویتی ایرانی و اسلامی را تهدید کند، هم مورد توجه خواهد بود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~