جذب روان شناسان بالینی و روانپزشکان، کم و توزیع آن در کشور ناعادلانه است

جذب روان شناسان بالینی و روانپزشکان، کم و توزیع آن در کشور ناعادلانه است

جذب روان شناسان بالینی و روانپزشکان، کم و توزیع آن در کشور ناعادلانه است

به گزارش مدل کودک، نماینده وزارت بهداشت در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: هم اکنون ۱۲ هزار تخت روانپزشکی داریم و جذب روان شناسان بالینی و روانپزشکان اندک همینطور توزیع آنها در کشور ناعادلانه است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، دکتر عباس مسجدی آرانی در نشست مشترک رئیس، اعضای شورای مرکزی، هیئت بازرسان و معاونان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با وزیر بهداشت اظهار نمود: در قرآن کریم، کتاب هدایت، که همه ما اعتقاد داریم مسیر زندگی ما برپایه این کتاب نورانی تدوین شده است؛ ۲۶۴ آیه در سه بعد سلامت جسمانی، اجتماعی و روانی بیان شده است؛ ۱۰۱ آیه قرآن کریم در چارچوب سلامت جسمانی، ۹۴ آیه در چارچوب سلامت روانی و ۶۹ آیه در چارچوب سلامت جسمانی است.
وی ضمن اشاره به مباحث سلامت روانی، اجتماعی و سفارش هایی که در قرآن انجام شده، اضافه کرد: این مباحث شامل صبر و شکیبایی در امور، توکل به خدا، آرامش و اطمینان قلبی، دوری از غم و اندوه و اعتقاد به این که پس از هر سختی، آسایش و راحتی است که به تعبیر روان شناسان سلامت در فکر، رفتار و احساسات است.
نماینده وزیر بهداشت در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: امروزه متخصصان در دنیا از بحث اختلالات روانی فراتر رفته اند و برنامه ریزی ها به سمت بهزیستی ذهنی، اقدامات پیشگیرانه و مقابله با اختلالات روانی و بهبود کیفیت زندگی رفته که مستلزم توسعه رشته، تولید محتوای آموزشی کتب، بسته های آموزشی و رسیدگی و نظارت بر محتوای تولیدات رشته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ضمن اشاره به روان شناس نماها، اظهار نمود: همانطور که در رشته های پزشکی با افراد فاقد صلاحیت و پزشک نما مواجه هستیم در رشته های روان شناسی و مشاوره هم روان شناسان و مشاوران جعلی مشکلاتی در جامعه بوجود آورده اند و خدمات استانداردی که متخصصان حوزه سلامت روان واجد آن هستند، نخواهند داشت.
وی ادامه داد: روان شناسی در بستر رشته های علوم پایه تعریف می شود و باید به پشتیبانی از متخصصین حوزه، رعایت عدالت در دسترسی به خدمات ارزان، برقراری بیمه های پایه و تکمیلی برای خدمات روان شناسی و مشاوره پرداخت که شکستن این سد با اقدام موثر و حمایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از ۲۰ سال انجام شد و خوشبختانه بخشی از خدمات رشته زیر پوشش بیمه قرار گرفت.
مسجدی ضمن اشاره به گزارش عرضه شده در شورایعالی نظام پزشکی در مورد محرومیت ۹۰ درصدی مردم از دریافت خدمات رشته و این که بار ۱۵ درصد از بیماری ها امروزه اختلالات روانی است، خاطرنشان کرد: عمده مشکلات کشور در زمینه افسردگی، اعتیاد و اختلالات دوقطبی است و برپایه آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۴ توسط وزارت بهداشت، حالا ۱۲ هزار تخت روانپزشکی داریم که توزیع آن ناعادلانه است. درصورتیکه ۳۴۸ تخت اورژانس موجود است و در ۱۷ استان هم هیچ تختی جهت عرضه خدمات سلامت روان موجود نیست و در حوزه اطفال ۳۲۹ تخت، که در دولت سیزدهم به تعداد آن اضافه شده و از این تعداد هم هیچ سهمی برای این حوزه در نظر گرفته نشده است و در نهایت این که جذب روان شناسان بالینی و روانپزشکان اندک و توزیع آن در کشور ناعادلانه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران اظهار داشت: تقاضا داریم، برنامه ارتقای سلامت روان سریعاً بازنویسی شود. به این علت که سلامت روان موضوعی فقط در رابطه با وزارت بهداشت نیست و در این برنامه بیشتر از ۲۰ دستگاه مسئولیت دارند. اگر ما بخواهیم جلوی صدمه های اجتماعی را بگیریم و فعالیتهایی را در بهزیستی و سلامت مردم در حوزه روان انجام دهیم و برپایه اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که ۳ یا ۴ بند آن در رابطه با سلامت روان است عمل نماییم، باید حمایت شورایعالی سلامت را دارا باشیم.
پایان پیام

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~