بخشنامه جدید تامین اجتماعی؛ مقررات بیمه ای كارفرمایان تسهیل شد امکان درج نام کارفرمایان در فهرست حق بیمه کارکنان کارگاه ها

بخشنامه جدید تامین اجتماعی؛ مقررات بیمه ای كارفرمایان تسهیل شد امکان درج نام کارفرمایان در فهرست حق بیمه کارکنان کارگاه ها

بخشنامه جدید تامین اجتماعی؛ مقررات بیمه ای كارفرمایان تسهیل شد امکان درج نام کارفرمایان در فهرست حق بیمه کارکنان کارگاه ها

مدل کودک: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ای جدید تسهیل مقررات بیمه کارفرمایان بمنظور توسعه پوشش بیمه ای را ابلاغ نمود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در اجرای راهبردهای نوین سازمان تامین اجتماعی در حوزه توسعه پوشش بیمه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با صدور دستوری اداری پروسه بیمه شدن کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی را که قبل از این بیمه پردازی آنان مستلزم انعقاد قرارداد بیمه جداگانه بود و همین طور در مورد دستمزد مشمول کسر حق بیمه آنان نیز محدودیت هایی وجود داشت، تسهیل کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، قبل از این کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی برای آنکه خود نیز همانند شاغلان در کارگاه، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند ملزم به انعقاد قرارداد کتبی بودند و نمی توانستند بدون انعقاد قرارداد جداگانه، برای خود به تنهایی یا در کنار بیمه شدگان کارگاه، فهرست حق بیمه ارسال نمایند.
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این خبر و با اشاره به این که توسعه پوشش بیمه ای یکی از مهم ترین راهبردهای تحولی مورد توجه در دوره ی جدید مدیریتی این سازمان است، در مورد بیمه کارفرمایان اظهار داشت: یکی از رویکرد های اصلی مورد توجه در این دوره و در این دولت، توسعه پوشش بیمه های اجتماعی بوسیله تسهیلگری در مقررات مرتبط می باشد. ارزیابی های انجام شده در سازمان تامین اجتماعی در طول این مدت نشان می داد که قسمتی از کارفرمایان که خود صاحبان و متولیان اصلی حوزه کار و تولید هستند و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بحث بیمه اجتماعی نیروی انسانی خودرا با جدیت پیگیری می کنند، محدودیت هایی برای بیمه شدن داشتند و باید در قالب قرارداد جداگانه و با درآمد مبنای کسر حق بیمه بعضاً غیرواقعی بیمه می شدند.
وی اضافه کرد: بر طبق تسهیل انجام شده در مقررات بیمه کارفرمایان، از این پس کارفرمایان حقوقی غیردولتی و نیز کارفرمایان صنفی می توانند نام خودرا هم در فهرست حق بیمه کارکنان کارگاه وارد کنند و برای کارفرمایان حقوقی غیردولتی این امکان فراهم شده که درآمد واقعی آنها مبنای کسر حق بیمه و نیز برقراری تعهدات بیمه ای باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: برآوردهای ما حاکی از آنست که از حدود ۷۰۰ هزار کارفرمای مشمول این مقررات، تا حالا حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر در قالب عقد قرارداد جداگانه تحت پوشش قرار گرفته اند و با اجرای مقررات جدید امیدواریم که حدود ۵۰۰ هزار کارفرمایی که تا حالا تحت پوشش نبوده اند به جمع افراد بهره مند از مواهب بیمه افزوده شوند.
موسوی همین طور اظهار داشت: در دو سال و اندی که از عمر دوره مدیریتی جدید سازمان تامین اجتماعی می گذرد، تا حالا بیش از ۲ میلیون بیمه شده جدید در قالب طرح هایی مانند بیمه دانشجویان، بیمه زنان خانه دار و دختران، بیمه های توافقی و نیز بیمه های الزامی به جمع بیمه شدگان تامین اجتماعی اضافه شده اند و برنامه ما برای سال جاری این است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جدید را به این جمع وارد نماییم.
گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی حاکی می باشد، در بخشنامه اخیر صادره از طرف مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در اجرای سیاست های کلی تامین اجتماعی و بمنظور ارج نهادن به کارفرمایان و فعالان عرصه تولید و اشتغال، مقررات مربوط به نحوه شمول و بیمه پردازی کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی شامل مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره کارگاه ها، تجمیع و مورد بازبینی قرار گرفته است.
در این بخشنامه، تاکید شده است: کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی می توانند نسبت به درج نام خود در فهرست بیمه کارگاه با عنوان شغلی (صرفاً مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره) و با دستمزد مشمول کسر حق بیمه با رعایت ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی اقدام نمایند و مقررات محدودکننده ای که قبل از این درباب بیمه این گروه از کارفرمایان وجود داشت، ملغی شده است.
همین طور در مورد این دسته از کارفرمایان، بازرسان کارگاهی سازمان تامین اجتماعی ملزم شده اند در هنگام مراجعه به کارگاه های دارای شخصیت حقوقی غیردولتی (شرکت های تجاری، مؤسسات تجاری و غیرتجاری) در صورت احراز و تأیید اشتغال این قبیل افراد در کارگاه، نسبت به احصای دستمزد و درج نام کارفرمایان در گزارش بازرسی اقدام نمایند.
در بند دیگری از این بخشنامه همین طور تصریح شده است انعقاد قرارداد کتبی بیمه کارفرمایی با اشخاص حقوقی غیردولتی از این پس موضوعیت نخواهد داشت و ارسال فهرست حق بیمه توسط کارفرما برای خود (به تنهایی) بلامانع است و منوط به داشتن کارگر مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی نیست.
این بخشنامه همین طور در مورد بیمه کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) تصریح دارد چنانچه کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) تمایل به پرداخت حق بیمه در قالب ارسال فهرست حق بیمه را داشته باشند، می توانند با رعایت ضوابط و مقررات قبلی (بخشنامه شماره ۹ مشترک فنی و درآمد) در حوزه ارائه درخواست، انجام معاینات بدو بیمه پردازی، کنترل شرط سن و سابقه و همین طور دستمزد مبنای کسر حق بیمه، بعد از انعقاد قرارداد بیمه کارفرمایی، با درج نام و مشخصات خود در فهرست کارگاه، نسبت به بیمه پردازی اقدام نمایند.
در بخشنامه جدید این سازمان در حوزه بیمه کارفرمایان؛ همین طور تعهدات قابل ارائه به کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، فوت و خدمات درمانی تعیین شده و علاوه بر این تصریح شده است پرداخت کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتر)، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه و همین طور غرامت دستمزد ایام بیماری و حاملگی نیز به این دسته از کارفرمایان بیمه شده، با رعایت مقررات مربوطه بلامانع خواهد بود.
این بخشنامه همین طور تصریح دارد، با توجه به این که حسب دادنامه های دیوان عدالت اداری و قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی و نیز کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) مشمول قانون کار نیستند، وصول حق بیمه بیکاری و پرداخت مقرری بیمه بیکاری به آنان موضوعیت ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~