مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تشریح كرد خروج سه شرکت صندوق فولاد از زیان دهی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تشریح كرد خروج سه شرکت صندوق فولاد از زیان دهی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تشریح كرد خروج سه شرکت صندوق فولاد از زیان دهی

مدل کودک: مدل کودک: مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد ضمن بررسی عواملی که سبب بحرانهای صندوقهای بازنشستگی شدند، وضعیت این صندوق طی سال های اخیر را بررسی کرد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، سیدحجت کاظمی در نشستی خبری درباب وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد اظهار نمود: شنیده اید که می گویند بحران صندوقهای بازنشستگی در سیاستهای کلان کشور یکی از سومین بحرانهای کلان است که به عقیده بنده این نخستین بحران است.

وی با تکیه بر این که در بحث صندوق های بازنشستگی در کشور نیازمند برنامه های کلان هستیم، اظهار داشت: در قانون بودجه سال جاری بیش از ۱۷ درصد و به عبارتی بیش از ۳۴۰ هزار میلیاردتومان فقط برای پرداخت حقوق مستمری بگیران سه صندوق اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا، دولت به صندوقها کمک نمی کند بلکه صندوق ها از محل سود خود به دولت ها کمک می کنند اما در کشور ما دولت وارد کار شده و سالانه مبالغ کلانی از بودجه صرف پرداخت مستمری ها می شود که سال به سال وابستگی به این تعهدات در صندوقها بیشتر می شود.

کاظمی با اشاره به اینکه بیشتر صندوق ها در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، تصریح کرد: باید چاره و برنامه ای بیاندیشیم. مطالعات زیادی در عرصه نظری انجام شده و از نظر نظری مطالعات کم نداریم، عوامل زیادی بررسی شدند که سبب این بحران ها شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد ضمن اشاره به این بحران ها تصریح کرد: در عرصه نظام لایه بندی فعلا نتوانسته ایم کاری نماییم. باید به سمت نظام لایه بندی رفاه اجتماعی در کشور حرکت نماییم. آن چه که در بحث حمایتی و بیمه ای است را به سمت صندوق های بیمه ای هدایت می نماییم.

فاصله ۲۵ سالی بین امید به زندگی و سن بازنشستگی در ایران

قرار نبود مسیر افزایش سن بازنشستگی با این شتاب باشد

قرار بود دستورالعمل در وزارت رفاه تهیه و در کمیسیونهای مجلس تدوین شود

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در قبال صندوقهای بازنشستگی کارفرمای بزرگ می شود و صندوقها به صورتی به سمت هدایتی شدن می روند که باید جلوی این عامل را بگیریم، افزود: اینطور عوامل باید در لایه مساعدت های اجتماعی قرارگیرد یعنی لایه مساعدت های اجتماعی و لایه های بیمه پایه ای و تکمیلی را شکل دهیم و اینها به بانک اطلاعاتی ایرانیان وابسته است.
ایشان در ادامه به تغییرات سن و سابقه اشاره نمود و خاطرنشان کرد: عاملی که موجب ورشکستگی صندوق ها شده عدم رشد سن و سابقه، همگام با دنیاست. قوانین ما به سالهای ۱۳۵۰ و پیش از آن برمی گردد؛ زمانی که امید به زندگی ۵۶-۵۷ سال بود و الان امید به زندگی حدود ۷۸ـ۷۷ سال است، اما متوسط سن بازنشستگی ۵۱ سال است پس کشور ما آخرین کشوری به حساب می آید که میان امید به زندگی و سن بازنشستگی اش بیش از ۲۵ سال فاصله دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد اظهار داشت: متوسط سن بازنشستگی حدود ۵۱ تا ۵۲ سال است؛ به قانون مجلس انتقاد نمی گیرم و قرار نبود مسیر با این شتاب باشد و قرار بود دستورالعمل آن در وزارت رفاه تهیه و در کمیسیونها و مجلس تدوین شود.

صندوق های ۱۸ گانه کشور نیازمند نظام تنظیم بخشی

کاظمی درباب موضوع مدیریت دارایی ها اظهار داشت: در دنیا اگر منحنی عمر صندوقها را در نظر بگیریم، ورودی و خروجی دارد و در جایی به نقطه سر به سر می رسد. پس از نقطه سر به سر آن چه که به داد صندوق های بیمه ای می رسد، حوزه سرمایه گذاری است. در نظام های بیمه ای دنیا آنچنان که به بیمه توجه می کنند، قبل از آن به حوزه سرمایه گذاری توجه می کنند.

وی افزود: عامل مهم دیگر بحث نظام تنظیم بخشی است. صندوق های ۱۸ گانه در کشور نیازمند نظام تنظیم بخشی هستند. اگر مقرر است قانونی شکل گیرد ابتدا باید در نظام تنظیم بخشی مورد بحث کارشناسی و نظر اجماع خبرگان قرار گیرد و سپس روی آن تصمیم گیری کرد و این موجب می شود به صندوقها خسران وارد نشود.

صندوق فولاد ورشکسته کامل و بیمه پرداز جدید ندارد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیاز به عزم جدی از جانب تصمیم گیران است، درباب نرخ پشتیبانی صندوق نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در دنیا شاخصی برای سنجش وضعیت ورشکستگی صندوقها به نام ضریب پشتیبانی وجود دارد. در دنیا نرم این است که ۵ـ۶ نفر بیمه پرداز و یک نفر مستمری بگیر باشد. صندوق کشوری بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بیمه شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مستمری بگیر دارد، اما در صندوق فولاد ضریب پشتیبانی مفهوم ندارد برای اینکه ورودی نداریم و ورشکسته کامل هستیم؛ پس صندوق فولاد به علت این که ورودی جدید ندارد و فعلا ۴۰۰۰ بیمه پرداز دارد که برای سالهای گذشته هستند و سابقه شغلی ۲۷ تا ۳۰ سال دارند.
کاظمی با اشاره به اینکه ۸۷ هزار مستمری بگیر داریم، به مشکلات این صندوق طی سال های گذشته و همین طور علت ورشکستگی آن در دهه ۸۰ پرداخت و خاطرنشان کرد: در کشور ۱۸ صندوق فعال در عرصه بیمه ای داریم که برخی دولتی، صنفی و… هستند و صندوق فولاد صندوق صنفی است که در سال ۵۴ برای ارائه خدمات بیمه ای به بازنشستگان معدنی و فولادی و ذغالی شکل گرفت و در آن زمان زیرمجموعه وزارت صمت بود. صندوق دوره جوانی اش بود و زیرمجموعه وزارت خانه ای که در آن زمان که فولاد صنعت پردرآمد بود، قرار گرفته بود. یکسری تصمیماتی که انجام دادند چندان مبتنی بر محاسبات بیمه ای نبود یعنی بار مالی به صندوق تحمیل می شد اما صندوق جوان بود و آن زمانها کسی به فکر آتیه اش نبود و این موجب ایجاد کسری ها شد.
وی با اشاره به اینکه سه اتفاق عمده رخ داد، به بحث ارائه قانون ها و قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر مشاغل این صندوق، سخت و زیان آور است. بر طبق قانون آن سال، حدود ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار بیمه پرداز بازنشسته شدند. اتفاق دیگر بحث واگذاری ها و اصل ۴۴ بود؛ یکسری شرکتها را واگذار کردند و برای ایجاد رغبت برای خرید در بازار، تعدیل نیرو انجام دادند. بر طبق آمار مطالعه شده، بین ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر اشخاص بیمه پرداز با این تعدیل نیرو مستمری بگیر شدند و عملا ضریب پشتیبانی صندوق در سال ۸۶ پایین تر افتاد.

وی به پیوستن صندوق به وزارت رفاه طی سال های گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: صندوق بر طبق مصوبه مجلس از وزارت صمت منفک شد و به وزارت تعاون و رفاه اجتماعی پیوست و این یک مشکل شد. در آنجا نیامدند ارزش دارایی ها را بسنجند که تعهدات آتیه صندوق و بار مالی آخرین نفری که از صندوق خارج می شود، چقدر است. خاطرم است مخالفت هایی کردیم و دولت پذیرفت. گفتند صندوق را فعلا در زیرمجموعه وزارت بپذیرید و ما به شما اجازه می دهیم که ظرف سه سال ارزیابی کنید، اگر دولت بدهکار شد ما به شما پرداخت می نماییم.

بدهی ۵۴ هزار میلیاردی دولت به صندوق فولاد در سال ۹۷

وی افزود: بر طبق حسابرسی که انجام شد، در سال ۹۷ اعلام گردید دولت باید ۵۴ هزار میلیارد تومان به صندوق پرداخت کند تا بتواند این پول را در عرصه سرمایه گذاری به کار ببرد و بتواند منابع آتی را درباب بیمه شده ها پوشش دهد اما در ادوار گذشته دولت ۳۰۰۰ میلیارد به ما پرداخت کرده است.

واگذاری شرکت های ورشکسته به صندوق فولاد

وی درباب مدیریت دارایی ها اظهار داشت: چهار شرکت عمده به صندوق فولاد دادند که هرچهار شرکت ورشکسته هستند همچون دخانیات، سنگ آهن مرکزی، زغال سنگ و…. در ماه گذشته صندوق فولاد به شرکت زغال سنگ تزریق مالی انجام داد تا بتواند حقوق کارگران خودرا بدهد، این در شرایطی است که آنها باید به صندوق پول تزریق کنند؛ پس شرکت هایی که به صندوق دادند سودده نبودند و اینها سبب شده تا صندوق فولاد وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با طرح این پرسش که چرا صندوق فولاد به این روز افتاد، به گزارش عملکرد صندوق طی یک سال اخیر پرداخت و اظهار داشت: یکی از خواسته های مهم بازنشستگان که چندین سال پیگیر آن هستند انتقال از جدول ۹ متفرقه بودجه کلان به جدول هفت بود. جدول متفرقه ۹ بودجه، جدول خاص است و پس این منابع پایدار نیست. تا حالا هیچ سالی به این صندوق، بودجه واقعی اختصاص پیدا نکرد و یکی از دلیلهای تجمع بازنشستگان این بود که جدول ما را به جدول زیرمجموعه وزارت خانه ببرید و این امر امسال محقق شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد درباب بیمه درمان اظهار داشت: یکسری معوقات درمان داشتیم. به دلیل این که در مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته بودند و از میان بیمه شدگان، بیش از ۶۰۰۰ نفر گرفتار بیماری های خاص و سرطانی هستند. پس هزینه های درمانشان بالاست. امسال سرانه درمان را دو برابر کردیم. بطور کلی اعمال جراحی کلینیکی، پاراکلینیکی و… را معاف کردیم و به مراکز خود تجهیزات نو تزریق کردیم.

کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال یارانه ۵۰ درصد در سفرهای سیاحتی و زیارتی دیدیم که تا حالا ۱۵ هزار نفر استفاده کردند. حکمت کارت توزیع و شارژ شده و درحال انعقاد قرارداد با شرکت های دیگر هستیم.

خروج سه شرکت صندوق از زیان دهی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بیان نمود: در عرصه تسهیلات نیز تسهیلات را ۲ برابر کردیم. تمهیداتی اندیشیدیم که نه نیاز به رفتن به بانک و نه ضامن باشد.

بگفته کاظمی، تا حالا بیش از ۱۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند.

کاظمی تصریح کرد: این صندوق اگر قرار باشد پایدار بماند باید مدیریت دارایی ها را انجام دهد. سه شرکت ما از زیان خارج شده است. شرکت دخانیات نیز چند ماه دیگر از زیان خارج می شود و برخی شرکتها نیز درحال بورسی شدن هستند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~