آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی در ایام پایانی مرحله دوم اجرا قرار دارد که از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن ماه) تا انتهای روز ۱۳ فروردین با انجام بیشتر از ۳۹ میلیون تراکنش موفق، باعث توزیع بیشتر از ۹۱ میلیون بسته غذایی میان خانوارها شده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در جهت اجرای سیاست های حمایتی دولت سیزدهم و لزوم تأمین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناورانه و نوین با عنوان سامانه «شما» (شبکه ملی اعتبار) اجرا شد. دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و بخصوص قشر صدمه پذیر نخستین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشت؛ این طرح برای نخستین بار در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در سطح کشور اجرایی شد و با شیبی بسیار مطلوب و تصاعدی پیشرفت کرده است.
در طرح فجرانه مردم به صورت میلیونی مشارکت دارند به طوریکه تراکنش یک روز طرح فجرانه با تراکنش ۶ ماه ابتدایی طرح کالابرگ برابری می کند.

در سالهای اخیر به علل مختلفی سرانه ی مصرف کالاهای اساسی کاسته شده و این مهم در دهک های پایین جامعه جدی تر است. در جهت حمایت غذایی از خانوار یارانه بگیر با اولویت خانوار دهک های پایین جامعه (۱ تا ۷) در روزهای دهه فجر و تداوم طرح حمایتی تا ماه رمضان و عید نوروز، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیشتر از ۲۰ مدل حمایتی طراحی و تدوین کرد. ابعاد مادی و معنوی طرح ها به دقت و در چندین جلسه با هماهنگی و همکاری متخصصان بررسی و در نهایت توسط معاون اول رئیس جمهور جمع بندی و ابلاغ گردید.
طرح فجرانه در جهت تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سید مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کند و مابه التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می شود. اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و در ۳ ماه متوالی اجرا می گردد.
با آماده باش تمام عوامل فنی و اجرایی در سرتاسر کشور، طرح بزرگ فجرانه از ساعت ۱۱ بامداد ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد و مرحله اول آن تا ساعت ۱۲ شب ۱۸ اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از ۲۰ اسفند آغاز شد و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه خواهد داشت. مرحله سوم هم از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و برابر برنامه ریزی انجام شده تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از زمان شروع طرح (۱۸ بهمن ماه) تا انتهای روز ۱۳ فروردین ماه، در مجموع بیشتر از ۳۹ میلیون تراکنش موفق خرید انجام شده است که طی آن بیشتر از ۹۱ میلیون بسته غذایی توزیع شده است. برای تهیه این بسته های غذایی بیشتر از ۷۸.۸ همت (۱۸.۲ همت آورده دولت + ۶۰.۶ همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است. به عبارتی میتوان گفت ۷۸.۸ همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تأمین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است و به طبع آن بیشتر از ۹۱ میلیون بسته غذایی به صورت مستقیم به سفره مردم تزریق شده و اثر خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.
به طور متوسط روزانه بیش ۷۰۰ هزار تراکنش موفق خرید انجام شده و این یعنی موفقیت طرح در جلب مشارکت مردم و پشتیبانی از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی؛ همینطور در این طرح مردم هم در حدود ۶۰.۶ همت آورده نقدی داشته اند و این یعنی مشارکت ۳.۳ برابری مردم نسبت به دولت در اجرای یک طرح دولتی است.
در مرحله اول طرح فجرانه، مردم مشارکت ۸۶ درصدی در این طرح داشته اند. در مرحله دوم هم تابحال با توجه به این که ۷ روز مرحله دوم در روزهای تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده، شاهد مشارکت ۶۴.۴ درصدی از جانب مردم بوده است.
طبق اعلام وزارت خانه، بیشترین مشارکت از طرح در ارتباط با خانوار دهک های پایین جامعه (دهک اول تا سوم درآمدی) بوده و به طور متوسط ۸۸.۶ درصد خانوار این دهک ها در طرح مشارکت کرده اند. این مورد نشان از هدفگذاری و نقطه زنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت صدمه پذیر دارد.
اما در ۵۲ روز اجرای طرح حدود ۱۸.۲ همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا به سفره مردم تزریق شده است. خرید ۹۱ میلیون بسته غذایی به ارزش ۷۸.۸ همت در طول ۵۲ روز یک رکورد در خرید و فروش کالا بوده و نشان از آمادگی کشور در تأمین مایحتاج مردم دارد.
تأمین کالا در سقف نیاز طرح و همینطور اختیار عمل در انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار فرآیند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی را در اذهان عمومی شکل داده و با جرات میتوان گفت رفتار خرید اعتباری برای مردم و فروش اعتباری برای صاحبان فروشگاه ها شکل گرفته است.
در ادامه جدولی از جمعیت دهک های مشمول طرح و میزان اعتبار مورد نیاز دولت به ازای هر دهک آمده است:

بنابر این گزارش، طرح بگونه ای طراحی شده که به سبب اقدامات فنی و مدیریتی گسترده به هیچ وجه امکان تشکیل صف وجود ندارد و صف محدود بوجود آمده در چند روز ابتدایی مرحله اول صرفاً به سبب شایعه گسترده در خصوص محدود بودن زمان اجرای طرح فجرانه در روزهای دهه فجر بود که با اطلاع رسانی بموقع این مورد مرتفع شد.
در مجموع ۲۲۰ هزار فروشگاه بزرگ و خرد در سطح شهر و روستا متصل به طرح هستند و بیشتر از ۴۰۰ تعاونی مصرف در سطح مناطق روستایی متصل و درحال ارائه ی خدمت است.
دو فروشگاه اینترنتی بزرگ اسنپ مارکت و دیجی کالا برای سهولت در خرید کالابرگ متصل درحال ارائه ی خدمت هستند و تمام شعبات ۱۰ فروشگاه زنجیره ای بزرگ در سطح شهر و دهستان متصل و درحال ارائه ی خدمت کالابرگ الکترونیکی هستند.
تیم راهبری و مانیتورینگ هم ۲۴ ساعته جهت هدایت میدان تشکیل و درحال فعالیت است.
این طرح در کنار مزیت اصلی آن که یکپارچه سازی و شخصی سازی خدمات و همینطور درک عینی خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفاه عمومی توسط مردم است. مزایای دیگری را هم بهمراه داشته است که همچون آن میتوان به افزایش تولید در کشور از مسیر تحریک تقاضا، بهینه سازی خدمات دولت از محل مدیریت متمرکز بر امور اعتباری و تولید داشبورد مدیریتی، افزایش تاب آوری دولت در عرضه خدمات با استفاده اعتباری مردم از خدمات، عدم ایجاد بار مالی جدید بیشتر از توان برای دولت، پرداخت یارانه های پیدا و پنهان از حالت نقدی به اعتباری، اعتبارات خرد غیر متمرکز به جای اعتبارات کلان متمرکز فسادزا، حفظ کرامت انسانی در موقع دریافت اعتبار و پیشگیری از انحراف یارانه ها و نقطه زنی برای رسیدن به مقصود اشاره نمود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، به سبب توسعه طرح تا سطح روستا و تثبیت شبکه ملی اعتبار مبحث اضافه کردن افزونه های مختلف روی شبکه و عرضه خدمات دیگر در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. در همین راستا تیم تحقیق و توسعه طرح و یک مجموعه شتاب دهنده به صورت تمام وقت برای توسعه سوییچ و طراحی و نصب افزونه های مختلف شکل گرفته و در صورت پیاده سازی سایر طرح های حمایتی در این بستر، هم میتوان میزان نقدینگی در کشور را هدایت و کنترل و هم میتوان طرح های بزرگ را با هزینه خیلی کم و ریسک پایین اجرایی کرد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~