مروری بر روند اجرای رتبه بندی معلمان در آخرین روز سال علت کسب رتبه پایین برخی معلمان با سنوات بالا

مروری بر روند اجرای رتبه بندی معلمان در آخرین روز سال علت کسب رتبه پایین برخی معلمان با سنوات بالا

مروری بر روند اجرای رتبه بندی معلمان در آخرین روز سال علت کسب رتبه پایین برخی معلمان با سنوات بالا

به گزارش مدل کودک، ۱۴۰۱، سال اول اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان بود و در واپسین روزهای اسفندماه اعلام گردید که همه معلمان رتبه قطعی خویش را دریافت کرده اند و پرداخت حقوق ها از آغاز سال آینده بر مبنای احکام قطعی رتبه بندی صورت خواهد گرفت.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، فرآیند رتبه بندی معلمان بعد از طی دوره ای چندماهه و آغاز رسمی بارگذاری مدارک و مستندات از جانب معلمان از مردادماه سال ۱۴۰۱ شروع شد و در نهایت وزارت آموزش و پرورش در روز ۲۲ اسفندماه اعلام نمود که که رتبه نهایی ۹۳۰ هزار فرهنگی بازنشسته و شاغل مشمول رتبه بندی صادر گردیده است.
در این میان معلمان گلایه هایی از رتبه های اعلامی خود داشتند که معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به دلیل این حجم از نارضایتی معلمان از رتبه های اعلامی شان اظهار داشت که از زمان مشاهده رتبه در سامانه، مهلت ۱۰ روزه ای برای معلمان درنظر گرفته می شود تا بتوانند اعتراضات خویش را به ثبت برسانند.

رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی به شرط ثبت آن

ستاری فرد اظهار داشت: به نظر می آید توزیع رتبه ها منطقی است؛ اگر معلمان اعتراضاتی دارند چارچوبی پیشبینی شده که بتوانند آنرا ثبت کنند. رتبه بندی و ارزیابی کار انسان است و خطا دارد و این خطاها را رد نمی نماییم. حتما فرآیند ارزیابی ما مجدد قابل بازبینی است. به مشکلات رسیدگی می نماییم همچون آنها که سنوات خدمتی بالا دارند یا آنها که ارزیاب به مدارکشان امتیاز نداده است. اینها همه قابل بررسی دوباره هستند، مشروط به ثبت اعتراضات.
وزیر آموزش و پرورش هم در آخرین اظهارنظرش پیرامون رتبه بندی در سالی که گذشت اظهار نمود: رتبه بندی شروع شده و سال جاری در سقف اعتبارات تعیین شده پرداخت می شود. از سال آینده(۱۴۰۲) حقوق به صورت کامل برای همکاران بر اساس رتبه ای که دارند، پرداخت می شود. اعتراض حق همکاران من است. در سامانه ای که پیشبینی شده تمام فرایند ثبت می شود. همکاران و دستگاههای نظارتی هم می توانند ببینند.
منشاء اعتراضات دو چیز است؛ اول این که امکان دارد امتیازاتی به فرد داده نشده یا کمتر داده شده باشد. اما بیشتر اعتراضات در ارتباط با اینست که همکاران به علت مشغله کاری که دارند، قانون، آئین نامه و دستورالعمل را به دقت نخواندند و مدارک را به دقت بارگذاری نکردند.
وی ادامه داد: همانطور که قبلاً گفته شد، همکاران مدارکشان را دقیق بارگذاری کنند تا دیگر اعتراضی صورت نگیرد و همکاران آنچه حق شان است، دریافت نمایند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در روز چهارشنبه، بیست و چهارم اسفندماه، مسؤلان وزارت آموزش و پرورش و اعضای هیئت ممیزی رتبه بندی نشستی مجازی با مدیران مدارس برگزار و جزئیاتی در رابطه با رتبه بندی و روند رسیدگی به اعتراضات مطرح نمودند که در ادامه به صورت خلاصه به مهم ترین بیانات مطرح شده اشاره می شود:

باید به سوالات معلمان پاسخ داده شود

آغاز رسیدگی به مدارک از هفته های آتی
سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قانون رتبه بندی معلمان نخستین تجربه آموزش و پرورش بود اظهار داشت: مبنای رتبه بندی، خوداظهاری معلمان اجرا شد و مدارکی که معلمان عرضه دادند توسط مدیر مدرسه بررسی گردید. تمام تلاش اعضای هیئت ممیزه استانی و مرکزی بر این اساس بوده است که تمامی ارزیابی ها بر مبنای مدارک عرضه شده باشد و دقت نظر کافی برای احقاق حق معلمان وجود داشته باشد. بر مبنای پیشبینی قانون، معلمان می توانند نسبت به رتبه های کسب شده اعتراض کنند و هدف ما کمک به معلمان است تا به حق قانونی خود برسند.
وی افزود: در حوزه رسیدگی به اعتراضات سه گام را تعریف کرده ایم. گام اول، ثبت اعتراض است که ۱۰ روز مهلت دارد. در گام دوم اجازه اصلاح برخی مستندات و مدارک را به فرد می دهیم و در گام سوم رسیدگی به شکایات آغاز می شود و با استفاده از ظرفیت کارگروه ها در سطح منطقه، پرونده ها مورد بازنگری قرار می گیرند و معاونت های مناطق کارگروه هایی را بر مبنای آئین نامه هیئت های رسیدگی تشکیل و رسیدگی به اعتراضات را آغاز می کنند که اگر احتیاج به بازنگری مدارک و مستندات باشد آنرا انجام خواهند داد.
هاشمی با اشاره به اینکه باید میزهای پاسخگویی به همکاران با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل گردد و به سؤالات معلمان در این عرصه پاسخ داده شود و نگرانی های آنان را برطرف کنند اظهار داشت: به همه معلمان اطمینان خاطر می دهم که تقاضاهای تک تک آنان را با استفاده از ظرفیت هایی که در استان ها و مناطق داریم، خواهیم شنید و وضعیت رسیدگی به مدارک را در هفته های آینده آغاز خواهیم کرد و در راه حق و قانون حرکت خواهیم کرد.

چرا برخی معلمان با سنوات بالا، رتبه پایین کسب کردند؟
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اینکه نظام رتبه بندی به صورت سامانه ای در تمامی مراحل آن انجام شد و تمام سوابق ثبت شده است که به صورت یک بانک کامل در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد اظهار داشت: همه مشمولان قانون رتبه بندی شامل این طرح شدند و هیچ استثنایی برای هیچ فرد یا گروهی قائل نشدیم و همه به صورت یکسان موردبررسی قرار گرفتند. همه مراحل رتبه بندی بر مبنای قانون و ظرفیت های قانونی انجام شده است و در انجام رتبه بندی از ظرفیت های داخلی آموزش و پرورش و معلمان استفاده شد و ارزیابان حرفه ای از همکاران آموزش وپرورشی ما بودند و از خارج از مجموعه نظام آموزش و پرورش در این فرآیند دخیل نبودند.
وی افزود: خودارزیابی معلمان، ملاک ارزیابی نبود، بلکه هدف ما آشنایی معلمان با فرآیند رتبه بندی بود تا بدانند در طول فرآیند رتبه بندی چه فرایندهای وجود خواهد داشت و چگونه رتبه بندی می شوند.
زارعی ضمن اشاره به این که مدیران مدارس به توصیف و ارزیابی رفتارها و فعالیتهای معلمان پرداخته اند و به جهت اینکه استانداردسازی صورت بگیرد رفتارهای استانداردسازی شده ای در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا بر مبنای فعالیتهای معلمان یکی از سطوح فعالیت را انتخاب کنند اظهار داشت: بعنوان مثال در شایستگی تعامل و ارتباط مؤثر ابعادی مانند؛ خوب صحبت کردن، خوب شنیدن، انتقال مفاهیم و غیره مدنظر بوده است و با این مصادیق در سامانه، توصیف رفتار سنجیده و تبدیل به امتیاز می شد که به معنای امتیاز مستقیم مدیر نبوده است.
وی افزود: مدیران مدارس مرجع مورد وثوق ما بودند که باید مدارک بارگذاری شده را با اصل مدارک تطبیق می دادند که این مستندات از جنس شایستگی بوده است و سایر مستندات مانند مدارک تحصیلی، ارزشیابی معلمان و غیره در سامانه موجود بود. در مرحله بعد ارزیابان به بررسی مدارک می پرداختند. ارزیابان توصیف رفتار با مصادیق رفتار را بررسی می کردند و اگر همکاری در این عرصه نمره ای کسب کرده است، باید بررسی می کردند، چه مدرکی در سایر بخش ها در این عرصه داشته است. همینطور ارزیابان اگر به این نتیجه می رسیدند که مستندی در ارتباط با آن سنجه نیست، کدهایی برای اعضای هیئت ممیزه درج می کردند. اعضای هیئت ممیزه بر مبنای نظر ارزیابان بررسی را انجام می دادند و اگر مغایرتی وجود داشت پرونده را به ارزیابان ویژه ارسال می کردند.
زارعی بیان نمود: رتبه سه را باید اعضای هیئت ممیزه های استان تائید می کردند و برای رتبه های ۴ و ۵ را باید هیئت ممیزه مرکزی تائید می کرد، بنابراین مجدداً فرایندهای بررسی مدارک در هر دو هیئت موردبررسی قرار می گرفت و برای تک تک همکاران این فرآیند انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بعد از صدور احکام و تعیین رتبه امکان دارد خطای انسانی رخ داده و یا در سامانه مشکلی پیش آمده باشد اظهار داشت: همکاران محل اعتراض دارند و امکان دارد همکاران بر مبنای ارزیابی کیفی که انجام شده است، اعلام کنند که مدارک دیگری داشته اند که قابلیت بررسی دارد و بخش هایی که احتیاج به مستند نداشته است در این مرحله هم احتیاج به بارگذاری مستندات ندارد، اما مدارکی که قابلیت بارگذاری مستندات داشته است می توانند در مرحله اعتراض بارگذاری کنند.
زارعی ضمن اشاره به این که برخی همکاران با سنوات بالا رتبه های پایین را کسب کرده اند، اظهار نمود: امتیاز سنوات برای معلمان با ۳۰ سال سابقه کار نهایتا ۶۰ امتیاز است و مدرک تحصیلی حداکثر ۸۰ امتیاز دارد و مطمئنیم همکاران با مدارک تحصیلی یا سابقه کار بالا شایستگی های فراوانی دارند که نیاز است این شایستگی ها را با استفاده از مدارکی که دریافت کرده اند، عرضه کنند.
وی خاطرنشان کرد: کارنامه مفصلی در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت که ارزشیابی هایی که در رتبه بندی انجام شده است را در اختیار معلمان قرار می دهد که بر طبق این نتایج معلمان می توانند مسیری که برای رشد و توانمندی سازی خود احتیاج دارند را برنامه ریزی کنند.

معلمانی که هیچ مدرکی از آنها به هیئت ممیزه نرسیده، رتبه ای برای آنها درج نشده
سجاد سیاح، رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه اعتراضات معلمان به رتبه های اعلام شده، دو بخش برنامه ریزی شده است که در قسمت اول همکاران می توانند در حوزه مصادیقی که نسبت به آن اعتراض دارند، آن مصادیق را بنویسند و بارگذاری جدیدی را در این مرحله برنامه ریزی نکرده ایم و بگونه ای برنامه ریزی می نماییم که اگر همکاری احتیاج به رجوع به مدرسه و ادارات دارد برای دریافت مدارک را دارد، با عنایت به تعطیلات پیش رو ازنظر کمبود وقت و زمان متضرر نشوند اظهار داشت: برای برخی افراد هیچ گونه رتبه ای درج نشده است و به این دلیل است که هیچ مدارکی از این افراد به هیئت ممیزه نرسیده است.
وی ادامه داد: به علت فشردگی و حجم کار امکان دارد رضایت همکاران را کسب نکرده باشیم، بنابراین امسال اعتراضات به صورت ویژه بررسی خواهد شد و به دنبال احقاق حق همه همکاران خواهیم بود.

بررسی مجدد همکاران در سال سوم اجرای رتبه بندی
صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هم با اشاره به اینکه رتبه بندی نقطه شروع و انتها ندارد، رتبه بندی یک نظام است که در طول خدمت همه همکاران ادامه دارد و همه تلاش ما این بود که به صورت کامل از قانون استفاده نماییم اظهار داشت: در سال دوم رتبه بندی هستیم و نص قانون اینست که در سال سوم همکاران مجدداً باید بررسی شوند. فرآیند رتبه بندی همچنان ادامه دارد و همه همکاران شامل آن خواهند شد. باید رتبه های همکاران در این مرحله تا پایان اسفندماه اعلام می شد.
وی ادامه داد: پشتیبانی رئیس جمهور و پیگیری های مکرر وزیر آموزش و پرورش سبب شد تا ما بتوانیم مرحله استقرار رتبه بندی را انجام دهیم.
ستاری فرد اظهار داشت: خویش را مکلف می دانیم که اعتراضات همکاران را پاسخ دهیم و برخی اشکالاتی که رؤیت شده است را حل خواهیم کرد. خویش را متعهد می دانیم که نسبت به اعتراض همکاران اقدام نماییم، بنابراین مراحل انجام این کار در حوزه های مختلف ازجمله حوزه فناوری و ارزیابی و عملکرد و سنجش انجام شده است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~