نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان در ۱۵ دیماه

نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان در ۱۵ دیماه

نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان در ۱۵ دیماه

مدل کودک: مدل کودک: معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از برگزاری نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان در ۱۵ دی ماه سال جاری آگاهی داد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، پرویز آزادفلاح در نشستی خبری اظهار داشت: از این پس برای گرفتن پروانه حرفه ای نظام روانشناسی و مشاوره، عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های روانشناسی و مشاوره، گرفتن حد نصاب نمره در آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و قبولی یا عدم قبولی در مصاحبه روانشناختی الزامی است.

وی درباره ی اعلام جزییات برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران توضیح داد: بدین جهت نخستین آزمون ما در ۱۵ دی سال جاری انجام می شود. تصمیم گرفتیم سالی دو بار یک دفعه اواخر تیر و یک دفعه اواسط دی این آزمون اجرا شود.

آزاد فلاح با اعلان اینکه اهتمام می نماییم به شکل استاندارد این آزمون برگزار شود، اشاره کرد: در این آزمون نه فقط سوالات تکراری درسی وجود ندارد بلکه این بیشتر بر کفایت حرفه ای تمرکز دارد. متخصصان روان سنجی سوالات را ارزیابی و میزان دشواری آنرا تعیین می کنند. نهایتاً گروهی از نخبگان بر حسب توزیع نمرات، دشواری و تراز نمرات تصمیم می گیرند که نقطه تشخیص به جهت اینکه فرد به فاز دوم و برای مصاحبه دعوت شود یا خیر، چه خواهد بود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: در مورد مصاحبه هم وضعیت به همین ترتیب است. در حقیقت در مصاحبه و آزمون صلاحیت حرفه ای مباحث علمی و درسی که روانشناسان در دانشگاه خوانده اند مد نظر ما نیست بلکه پختگی همکار مد نظر است. کمترین چیزی درباره ی مسائل علمی و درسی وارد آزمون صلاحیت حرفه ای و بعد از آن در مصاحبه، نخواهیم کرد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشوربا بیان این که ما به مدارج تحصیلی تمام فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره احترام می گذاریم، اضافه کرد: نمی خواهیم در این آزمون صلاحیت حرفه ای باردیگر واحدهای درسی که فارغ التحصیلان در دانشگاه ها امتحان دادند را ارزیابی نماییم بلکه خاصیت های دیگر یک روانشناس مثل داشتن تفکر تحلیلی و مدیریت بحران را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

آزاد فلاح اشاره کرد: اگر می پذیریم که همه توانایی ها در کتب درسی نیست و بخشی مربوط به پختگی و تفکر انتقادی و اخلاق حرفه ای افراد می شود، پس نمی توانیم فقط یک فارغ التحصیل دانشگاهی را بدون احراز صلاحیت ها برای دریافت پروانه مجاز بدانیم. تاکید ما در آزمون نیز بر روی این دسته از مواد و شاخص ها و توانایی ها است.

وی توضیح داد: ما باور داریم آن چه این افراد در دانشگاه ها آموخته اند کافی است اما مسائلی نظیر قدرت تحلیل و اخلاق حرفه ای، مدیریت بحران و آشنایی به مسائل بومی و اجتماعی و… همچون صلاحیت هایی است که با خواندن کتاب به دست نمی آید.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خطاب به فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره اشاره کرد: دوستان نگران نباشند، ما چیز عجیب و غریبی را در آزمون عرضه نمی نماییم افرادی که در نخستین آزمون ما شرکت نمایند می بینند که محتوای سوالات خیر خواهانه است. بطوریکه هم شان علمی و حرفه ای روانشناسان و مشاوران را در بر دارد و هم اطمینان نسبی به ما می دهد که این متقاضی مقرر است مشاوره خوبی را به مردم عرضه نماید.

آزاد فلاح با اعلان اینکه مدل ارزیابی که ما در این آزمون و مصاحبه طرح کرده ایم، مدل جدیدی نیست و خیلی از کشورها تجربه آنرا دارند، اضافه کرد: حساسیت ما به روی برگزاری این آزمون و مصاحبه از این جهت است که این آقا یا خانم روانشناس، مشاوره خوبی به مردم عرضه نماید. البته بسیاری از این فارغ التحصیلان این صلاحیت ها را دارند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~