به گزارش مدل کودک، مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی از عرضه ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق که در «سامانه تصمیم» ثبت نام کرده اند طی سه ماهه پاییز اطلاع داد و اظهار داشت: بیشترین فراوانی دلایل طلاق بر مبنای داده های سامانه، عدم مسئولیت پذیری، عدم تسلط به روشهای فنی در رابطه با مهارت های زندگی، بی توجهی، بددهنی، بی احترامی و طلاق عاطفی بوده است.
معصومه توکلی در گفتگو با ایسنا، با بیان این که طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» با همکاری و هماهنگی قوه قضاییه در تمامی شهرستان های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور (۳۰۷ شهر) از راه سامانه تصمیم صورت می گیرد، اظهار نمود: از راه این طرح امکان ارجاع متقاضیان طلاق توافقی برای انجام ارزیابی های روانی اجتماعی و دریافت خدمات تخصصی مشاوره ای از مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و کلینیک های مددکاری اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم گشته است.
وی ضمن اشاره به فرایند ارائه ی خدمت در سامانه تصمیم، خاطرنشان کرد: متقاضیان برای ثبت نام، بعد از رفتن به سایت زمان به آدرس https: //zaman.behzisti.net/ و همینطور دریافت وقت رفتن به مرکز غربالگری روانی اجتماعی (وقت و مرکز خالی)، به همراه همسر و مدارک هویتی به مرکز غربالگری روانی اجتماعی رجوع می کنند و بعد از تکمیل فرم های غربالگری و تشکیل جلسه ارزیابی برای زوجین، پرونده شان به یکی از مراکز مشاوره تخصصی ارجاع می شود. انجام مشاوره های تخصصی فرهنگ محور و استاندارد و فرایند آن ۴۵ روزه است که بعد از اتمام بازه زمانی ۴۵ روزه و اعلام نظر به مرکز غربالگری روانی اجتماعی، نظر کتبی مرکز به پیشخوان قضایی یا بایگانی پرونده اعلام خواهد شد.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه ضمن عرضه آمار سه ماهه پاییز سامانه تصمیم، خاطرنشان کرد: در سه ماه سوم سال جاری بالغ بر ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره (شامل مشاوره های روانشناسی، مددکاری، حقوقی و مذهبی) برای زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت نام کرده اند برگزار شده تا از راه این مشاوره ها، نسبت به کاهش تعارضات و مشکلات خانوادگی آنها و بازگشت آنها به زندگی مشترک و همدلانه کمک گردد.
توکلی افزود: طرح «پیشگیری و مداخله در طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن» و به دنبال عرضه خدمات روانشناسی به زوجین متقاضی امسال منجر به سازش ۲۱.۹۸ درصد زوجین و بازگشت به زندگی مشترک شده است.
به نقل از ایشان، در پاییز سال قبل در مجموع ۵۶۰ هزار و ۱۹۳ جلسه مشاوره روانشناسی و مددکاری انجام شد که با عنایت به این که در پاییز سالجاری ۸ استان کاملا از سامانه تصمیم خارج شده اند، آمار تعداد جلسات در مجموع کاسته شده است.
توکلی درمورد عمده مشکلات زوجینِ متقاضی طلاق در این بازه زمانی خاطرنشان کرد: بیشترین فراوانی دلایل طلاق بر مبنای داده های سامانه تصمیم، عدم مسئولیت پذیری، عدم تسلط به روشهای فنی در رابطه با مهارت های زندگی، بی توجهی، بددهنی، بی احترامی و طلاق عاطفی بوده است.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی همینطور در پاسخ به این سؤال که چند درصد مراجعان فاقد بضاعت مالی بوده اند؟، تصریح کرد: سالانه بالغ بر ۱۰ درصد افراد فاقد بضاعت لازم تشخیص داده می شوند و خدمات مجانی دریافت می کنند. لازم به ذکر است یک جلسه ارزیابی روانی و اجتماعی (غربالگری) برای همه افراد به صورت مجانی صورت می گیرد و سازمان بهزیستی بابت آن به مراکز، یارانه پرداخت می کند.